Sålde för en tid sedan mina så gott som vuxna Ventralis och har bara ynglingar kvar. När kan man vänta sig att dom blir redo för lek?
När bli Opthalmotilapia Ventralis könsmogna?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Kanske Repen, han tycks ha koll på featherfins i allmänhet.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Mina Kalambo lekte när de var ca 7 cm och hanen var isblå och skitsnygg. Det finns ju dem som matar fiskarna så de blir tjocka och stora för fort, skulle gissa på att mina var 8 månader.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Har inte exakt koll på hur gamla mina "Moba" var, men dom började leka vid ca 8cm o var någonstans runt året gamla. MilleDieselråttanKommentar
-
Såpass tidigt, då är det några centimeter/månader kvar. Ska bli oerhört spännande att se hur mina småttingar blir. Hanarna är närmare 5cm nu och honorna är väl runt 4,5 cm.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Kommentar
-
Har absolut inget belläg för detta, men tycker mej ha sett att det även beror på mängden av fisk i stimmet, det verkar som att om dom är fler till antalet (inte överbefolkat) så triggas hanarna att växa,(en växer oftast fortare) sen när nästa kommer så att dom börjar att spänna sej mot varandra så kommer någon hona att bli fortare könsmogen eftersom det finns en könsmogen hane.Det är ju inte hanarnas tillväxt som är viktig, utan att honorna får nog med mat så att dom kan komma upp storlek o mognad. Sen just "sandsillar" växer ganska fort, o behöver reproducera sej, då dom är lättare byten eftersom dom inte gömmer sej. MilleDieselråttanKommentar
-
Låter iof rimligt. Tänkte väl att du skulle ha pejl på detta
Jag har 14st i mitt "stim". Min tanke är att flytta dom från 112 liters karet dom idag går i för att få ta plats i mitt 222 liters. Då kommer dom inte ha annat sällskap än en Ancistrus. Tycker du att det är lagom antal eller ska man låta dom få lite kompisar av nån annan art, t ex Cyprichromis leptosoma ? Kanske lite småtroffar på tillväxt?Senast redigerad av Doktor-T; 15 May 2013, 14:14.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Om du tänker att de ska växa upp och leva i 222 liter så bör de väl gå ensamma? Lät som det var lite trångtKommentar
-
"Troffar"skulle jag inte ha i, även små "troffar" är snabba på maten o då kan det bli att dom blygare "ventralis"honorna inte får den mat dom ska ha för att växa som dom ska. "Leptosama" går bra men ett 220L är för litet för dom om det är vuxen fisk, mindre i 4-5cm går bra en stund. En "leptosama" hane i lektagen är ganska tuff för sin storlek, mina ger sej på både "kilesa"hanarna o "furcifern" trots att dom bara är som "pygmeer" mot dom andra. MilleDieselråttanKommentar
-
Då får Ventralisarna nöja sig med Ancistrusen som enda kompanjon, hon eller han är inte speciellt snabb på maten720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
1,5 år skulle jag gissa på. Fick igår 5 fina yngel av en ung hona i den åldern.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
Kommentar