en sak som skulle förbättre ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    en sak som skulle förbättre ciklid.se



    här har man tagit fram en "recention" sida om olika produkter. det skulle vara kul att även ha detta här. så man kan enkelt se vad folk tycker o tänker om olika produkter. som tex lysrör. foder,pumpar. doppvärmare osv osv.

    Vad tycker nì?
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

    #2
    En kanonidé tycker jag!

    I deras fall har de ju lagt in produkter som folk får recensera. En annan lösning jag sett på en del sidor är att man har ett antal fördefinierade kategorier och att folk själva lägger in vad produkter de vill recensera. T ex http://www.utsidan.se/recensioner/index.htm
    /Mikael

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

      #3
      Jag har för något år sedan efterlyst något liknande. Men problemet var tydligen att det var en subjektiv bedömning och man inte har råd med att testa produkter. För min del går det bra med en subjektiv bedömning bara man vet att det är någon som "tycker" si ellr så
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Japp, den funktionen är suverän! Fördelen med att ha något liknande på ciklid.se är ju att produkterna som recenseras här förmodligen också går att få tag på här. cichlid-forums produkter är ju ofta sådant som inte finns på denna sidan pölen.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Vi har styrelsemöte om 14 dagar och då skall vi diskutera vad vi kan göra för att ytterligare förbättra sidan.
          Ovanstående förslag kommer säkert att tas upp, men om det genomförs kommer det sannolikt bara att bli så att det bara blir möjligt för NCS medlemmar att recensera, men vi får se.
          Ciklidhälsningar
          Kjell Fohrman

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #6
            det är ju klart att det blir en subjektiv bedömning, men man bedömmer av egen erfarenhet och det finns inget vinst syfte för tex mig att rekomendera fluval pumpar istället för ehiem som tex djuraffärerhar. och för att underlätta bedömmningen av olika pryla kan man ha fasta "kategorier" som tex.
            prisvärdighet
            hållbarhet
            ljud/missljud
            reservdelar
            "spektrum" lysrör/färgåtervining
            foder kan ha ; dimmar vatten el flyter/sjunker

            det blir kan bli lättare att på så viss få en mer jämnförbara uppgifter om de "sakerna" som man vill kolla upp mäts av samma kriterier och på samma grunder. så att det inte blir en text massa där det står.." jag tycker det funkar bra för det var biligt" det säger inte så mycket. det som jag tänker lite på är art recentionerna på zoopet. där fylls i erfarenheter ibland som är uppåt väggarna. ett bra ex är hur man gör på discshop.se där det finns stjärnor att fylla i för att recensera en film samt fri text där man kan fylla i sina egna åsikter men samt finns förtryckta kriterier.

            hoppas ni förstår.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Självklart blir det subjektivt och en bedömning i en skala 1-10 säger långtifrån allt, om ens något om kvalitén.
              För att minska subjektiviteten så krävs det att oerhört många skriver in en bedömning och då pratar jag om uppåt 100 bedömningar av varje produkt.
              Jag kollade t.ex. de betyg som satts på foder på bifogade sida och kan där se att vissa foder fått ett mycket högt betyg trots att jag vet att det är foder av tämligen medioker kvalitet (dåligt näringsvärde och smutsar ner mycket), medan andra foder som jag vet är mycket bra har fått betydligt lägre betyg. Detta vet jag efter att ha testat bägge fodren i åtskilliga akvarier (mer än 100) under en mycket lång period.
              Detta till trots är jag inte negativ till att införa något liknande på ciklid.se men då enbart för NCS-medlemmar. Det senare för att undvika "reklamkupper", dvs så vet vi någorlunda vem alla NCS-medlemmar är.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #8
                Kjell!
                För något år sedan hade vi en ganska []intensiv[] debatt i just detta ärende då du förkastade idéen totalt. Varav denna ändring?


                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #9
                  "Varav denna ändring?"
                  Jag har nog varit mest negativ till att NCS skall genomföra några slags tester eftersom detta är praktiskt omöjligt och det handlar det ju inte om här.
                  Vad gäller detta förslag så handlar ju detta om ett sätt att ge NCS medlemmar olika fördelar och detta skulle ju kunna var ett sådant. Då hade vi inte möjligheten att på samma sätt klassificera de som deltar på ciklid.se i NCS-medlemmar och ej NCS-medlemmar.
                  Sedan tror jag rent personligen att en "recensions-sida" kommer att var behäftad med så många fel (pga olika bedömningar) att den inte kommer att fylla någon större funktion (i alla fall inte för mig).
                  Jag skulle däremot hellre vilja se en sida där man "tipsar" om olika produkter etc., men det skulle nog bli ännu svårare att genomföra.
                  Oavsett vilket, vi har i alla fall styrelsemöte om 14 dagar och då kommer vi att diskutera dessa frågor.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Folk börjar nog bli rätt vana vid den här typen av recentioner. Ta t ex www.amazon.com där bl a böcker och skivor recenseras. Kanske skulle man recencera grejer som är relativt subjektiva från början som fisk och böcker? Mat tycker jag blir konstigt. Lysrör är rätt subjektivt och filter ofta en avvägning mellan pris, ljud, utseende och hur lätta de är att rengöra (dvs. rätt subjektivt). Kvaliten får man ju reda på först efter 10-15 år och då finns de inte på marknaden längre.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

                      #11
                      Tack för det.

                      Personligen tycker jag det är roligt att se hur folk betygsätter t.ex. akvarieaffärer för det stämmer sällan överens med mitt sätt att se på det.

                      Men som du säger Kjell är det inte alltid det stämmer och det skall man ha i tankarna när man ser det. Se bara på biorecentioner som ej stämmer(enl. mig).

                      Vi har alla olika infallsvinklar och vissa är man ej själv medveten om. Om man har en produkt som man är jättenöjd med men får reda på att det förekommer barnarbete för att ta fram den så blir det en stark anti känsla för min del. Det kan även gälla tekniska lösningar som man tycker är onödiga men för andra är helt avgörande.

                      Därför förespråkar jag en produktrecencion och även liknande för akvarie/zoo butiker.

                      Sedan var förra inlägget lite "skämtsamt" Kjell
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Det finns ju också en "fara" med recensioner - nämligen att folk tror på dom.
                        Detta är en del av akvariehobbyn som jag tycker är lite tråkig[V] eftersom det finns så få sanningar där - vad som stämmer för en person kanske är helt fel för en annan.
                        Det absolut viktigaste är att man drar nytta av andras erfarenhet och sedan fattar sina egna beslut efter vad som passar en själv bäst. Låter kanske lite flummigt detta men jag har ett "roligt" exempel från när jag var grossist och hade ett öppet hus.
                        Jag stod och pratade med en affär som berömde ett algpreparat som jag sålde som det bästa som han någonsin testat samtidigt som han helt dömde ut ett annat som jag sålde. När vi stod och pratade kom en annan affärsinnehavare fram och hade precis tvärtom åsikt - dvs preparatet som den ena tyckte var skräp tyckte den andra var toppen och vice versa. I detta fall visade det sig så småningom att de olika preparaten fungerade optimalt i helt olika vatten (de kom från olika orter).

                        Jag tror också att det är vissa "produkter" man får koncentrera sig på - kanske böcker, pumpar, doppvärmare och kanske akvarier men avstå från mer svårbedömda saker som foder och vattenpreparat.
                        Sen kan man också där undra lite över tillförlitligheten - eftersom jag genom åren har gett ut en del böcker så har jag blivit tämligen skeptisk till bokrecensioner, som ju borde vara ganska lätta att bedömma. Bara genom att läsa namnet på vem som gjort bokrecensionen och vem som sktivit boken så kan jag avgöra om recensionen är positiv eller inte. De enda bokrecensioner jag därför överhuvudtaget läser med intresse är de som Bibliotekstjänst gör på alla böcker - de är faktiskt subjektiva, men här handlar det ju om "proffsrecensenter".
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

                          #13
                          Jag håller med dig i ditt resonemang det är bara det att jag tycker det är kul att läsa vad andra tycker medan jag själv tycker något annat. Det viktiga är att man skall veta att recentioner är subjektiva
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            #14
                            "man får ta allt med en nypa salt" var det någon klok som sa nån gång

                            det är lite så här men det som skrivs är inte "saningen" utan enbart saningen från den särskilda betraktares synsätt. men det är ändå 100% bättre och 100% mer än vad som finns idag. och det är kul att bara för skoj skull( men även för att söka info) att ha något att bläddra i. jag tror inte det skulle vara till nackdel för någon om vi kunde ha någon sådan variant. givetvis desto fler recentioner det blir desto närmare "saningen" kommer man. jag röstar för detta förslag..(jag är medlem och jag skulle tycka det var roligt)

                            om ni på styrelsen tycker det vore ok, varför inte ha en röstning för medlemar och det finns intresse.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...