N. sexfasciatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Det låter som en trevlig art som håller igång. Vet att Kent i Nol låter denna art (dom vit/svarta) gå i samma kar som jämnstora O. Ventralis. Det kanske kan va en variant att testa. Är dom snabba på maten?

Det låter som en trevlig art som håller igång. Vet att Kent i Nol låter denna art (dom vit/svarta) gå i samma kar som jämnstora O. Ventralis. Det kanske kan va en variant att testa. Är dom snabba på maten?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1825

De är normala på maten skulle jag säga. Äter med god aptit

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Då skulle man kanske ha dem ihop med jämnstora omnivora arter. hm.. Dom är väl mestadels aggressiva inom arten?
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Ja det verkar så, de bråkar inte med frontosorna iaf. Men det var också därför jag skaffade gold och inte den blå varianten. Tänkte att frontosorna kunde bli offer då de isf blir väldigt lika.

Kommentar

• Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

Ursprungligen postat av johho
            Ja det verkar så, de bråkar inte med frontosorna iaf. Men det var också därför jag skaffade gold och inte den blå varianten. Tänkte att frontosorna kunde bli offer då de isf blir väldigt lika.
            Jo sålänge tossorna är små så finns nog risken men sen vågar nog inte sexfaciatusarna sig på dom. Skulle kanske vara om dom ägnar sig åt fenbitning så om T ex Mbunas gärna gör på större fiskar med långa fenor.
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

Kommentar

• tomsand
              NCS Medlem
              • February 2010
              • 58

Ursprungligen postat av Doktor-T
              Jo sålänge tossorna är små så finns nog risken men sen vågar nog inte sexfaciatusarna sig på dom. Skulle kanske vara om dom ägnar sig åt fenbitning så om T ex Mbunas gärna gör på större fiskar med långa fenor.
              Mina sexfaciatus har inte ägnat sig åt fenbitning under den tid jag har haft dem tillsammans med frontosorna.

// Tom

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

Lite uppdatering, det går väldigt bra med sexorna. Hanen har verkligen växt till sig. Lämnar honan bakom sig i storlek med säkert 20%. De var exakt lika stora när de kom till mig.

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

Såhär efter att du haft dina sexor en tid, är dom så argsinta som det pratas om eller vad tycker du Johho?
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Och så vore det kul med bilder.

Stannar aggressionen inom arten eller även mot andra arter?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1825

De går ju ett för trångt kar nu. 250 liter. Honan bor bakom en modul, men hon äter bra vid varje måltid. Hanen äger resten av karet och har växt bra. Han är snäll mot tossorna och får stryk av de orimligt arga caudopunktatus som styr karet med järnhand

Bilder kan komma om någon vecka.

Kommentar

• Doktor-T
                        Användare
                        • April 2012
                        • 424

Ja ett 250 ger ju inte så mkt plats om osämja råder. 1+1 är ju alltid känsligt men samtidigt så är det ju inte alls säkert att fler honor hade hjälpt . Om nu fisken är inomartsaggressiv så är det nog inte några fler som krävs utan stort utrymme.

Jag vet inte om det hade hjälpt att packa massor med exemplar som med Troffar, åtminstone inte om det finns något att ha som revir utan man får nog ha karet helt tomt på inredning.

Ja det är lite teorier bara....

Jag hade kunnat tänka mig några svartvitrandiga och om jag inte minns fel så finns det nån variant med blått på fenorna såsom vissa Frontosor. Kan dom klara sig på en sällskapskarsdiet månntro?
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

De bör klara sig på blanddiet.

Ser fram emot att det stora karet kommer på plats. Då kan hane och hona ha var sin stenhög. Kommer bli bra.

Det finns en blå variant ja, tror inte den lyckats odlas så bara VF.

Kommentar

• Pettap
                            NCS Medlem
                            • January 2005
                            • 1385

Det finns en gammal artikel om sexfasciatus i artikel arkivet. Då fanns det tre varianter, men det har kanske hänt en del på ca 15 år

//Peter
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• tomsand
                              NCS Medlem
                              • February 2010
                              • 58

N. Sexfasciatus

Ursprungligen postat av Doktor-T
                              Såhär efter att du haft dina sexor en tid, är dom så argsinta som det pratas om eller vad tycker du Johho?
                              Vet inte om jag ska svara på din fråga då den är ställd till en viss person, men jag chansar.
                              Jag har ett VF par N. Sexfasciatus i 720 liters akvarium. Fiskarna håller sams, de testar sitt förhållande ibland genom att munbrottas. De är dock fredliga mot övriga invånare i akvariet.

Med vänlig hälsning Tom

Kommentar

• Doktor-T
                                Användare
                                • April 2012
                                • 424

tomsand
                                naturligtvis så är du välkommen att svara :-) Det är ju ändå det forumet är till för, att utbyta info osv.

Jag tolkar fisken som inomartsaggressiv så ett par kan nog vara rätt lagom i mitt 720. Tänker börja leta efter denna lilla släkting vid namn Neolamprologus tretocephalus , den finns i en fin svartvit variant och med blått i fenor osv.
                                720 Malawi
                                375 Yngel
                                112 Yngel
                                70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...