Trematocranus placodon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Ursprungligen postat av Markus2254
    Riktigt fräckt att se hur dom bygger bo

Jag hoppas att jag kan återskapa någon sorts klippa men vet inte hur än

Så här ser karet ut just nu ialla fall
    [ATTACH=CONFIG]45557[/ATTACH]

Just nu har jag bara lite unga paletter i med tanken att få upp lite bakterie kultur.

Men jag kommer nog helt klart att köra på något liknande dom arter du föreslog, tyvärr är ju t ex Lethrinops sp. "red cap" tämligen dyra
    så jag kommer troligen börja med att med att få upp en 10 st Lethrinops och sedan komplettera med Copadichromis. Men då det gäller
    Copadichromis hur många skall man ha? jag funderar lite kring 2+4 kanske
    Det ser kanon ut. Jag har en Riverstonemodul, dom behöver inte limmas utan fylls med vatten och sjunker. Annars funkar det ju att limma en modul på någon av gavlarna som går ner mot botten, men jag antar att du inte har lust att tömma burken nu.

10 Lethrinops blir nog lagom med tanke på burkens storlek. Red cap är riktigt fin. Jag har Albus "kande island" och det finns en hel del andra snygga Lethrinops.

Copadichromis funkar bra med en grupp med 2 + 4.

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Ursprungligen postat av DaRe
      Coolt, det var en insikt i ett beteende som var verkligt intressant och som jag inte visste. kul när man kan lära sig och därefter inreda så det passar arten bättre. Är detta specifikt för geertsi eller alla Copadichromis?
      Det finns Copadichromis ( Copadichromis chrysonotus ) som leker på öppet vatten och andra som leker på klippor, men dom som bygger krater har jag märkt gärna gör det i närheten av en klippa som skydd. I sjön bygger Geertsi en krater som kan vara 2 meter i diameter (!). Mina Copadichromis sp. "virginalis gold" gör riktigt små gropar till skillnad från Geertsin Dom är runt 15-20 cm i diameter och ganska grunda.
      Senast redigerad av Erik Österlund; 13 May 2013, 09:25.

Kommentar

• Markus2254
        Användare
        • June 2012
        • 89

Ja idag blev det att jag åkte till nol för femti elfte gången och kollade på fisk. Och varge gång fastnar jag vid samma kar med en fin Trematocranus Placedon och en massa mindre till mellan stora honer och hannar. Så nu blev det 6 st med mig hem som åtminstone skall få börja att gå i mitt 310L så får jag hitta annat hem till dom när dom blir större ( frugan kommer strypa mig när jag säger att jag måste ha ett 500L )

Men jag är jäkligt nöjd

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,7 KB
ID: 685636

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Ser fin ut den hanen. Bra strl ser det ut som också.

Angående frugan så får du skicka iväg henne på spa-helg och smuggla in burken under tiden

Kommentar

• Markus2254
            Användare
            • June 2012
            • 89

Tack

Ja han kan nog vara ca 10-13 cm minst och det är ju han som man gått och kollat efter varje gång man varit där. När jag köpte honom höll han på att bygga sitt bo . Tyvärr var det ont om honor så jag fick köpa par. Jag hade hoppats att jag kunde få 2 + 4 men nu blev det 3+3 så det är bara att hoppas att det sprider eventuella aggressioner bra.
            Och om några veckor skall jag fylla ut med en art till i akvariet. Och få bort mina unga paletter

Bra idé där med frugan skall helt klart försöka med något sånt, hon är ju trots allt nästan aldrig uppe i akvarie rummet.

Kommentar

Arbetssätt...