Trematocranus placodon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus2254
    Användare
    • June 2012
    • 89

Trematocranus placodon

Jag var inbe i Nol idag för att få lite inspiration till mina kar på vinden och fastnade lite grann för
    Trematocranus Placedon
    Är det någon som har erfarenhet av denna art ? Jag undrar lite om temperament storlek på kar osv
    Hoppas att någon av er vet
  • Lars
    Användare
    • August 2010
    • 226

Vacker och underhållande firre. Jag hade den nedersta hanen som är på bild i artregistret. Men han finns nog numera i Stenungsund trakten
    Hemsida
    FiskTorget

Kommentar

• Markus2254
      Användare
      • June 2012
      • 89

Ursprungligen postat av Lars
      http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=600

Vacker och underhållande firre. Jag hade den nedersta hanen som är på bild i artregistret. Men han finns nog numera i Stenungsund trakten
      Underhållande låter ju alltid kul
      Vad kan du rekommendera för sällskap? Jag funderar på Letrinops och Aulonocara

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Min erfarenhet(den lilla jag har) är att den är relativt tuff. När en hane färgar och tar revir.

Men jag har bara haft en grupp och det kan hända att jag fick tag på en ovanligt rabiat hane.

Stora och snygga blir dom. Med tanke på min erfarenhet kan den dock vara lite för tuff för Lethrinops. Men Lars eller någon annan kanske har bättre koll!

Kommentar

• Markus2254
          Användare
          • June 2012
          • 89

Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Min erfarenhet(den lilla jag har) är att den är relativt tuff. När en hane färgar och tar revir.

Men jag har bara haft en grupp och det kan hända att jag fick tag på en ovanligt rabiat hane.

Stora och snygga blir dom. Med tanke på min erfarenhet kan den dock vara lite för tuff för Lethrinops. Men Lars eller någon annan kanske har bättre koll!
          Ok men hur stor grupp hade du ?
          Och hur är deras beteende för övrigt? Jag har läst att dom bygger gropar i sanden som hannen sedan försöker locka honan till i det vilda, men gör dom det i akvariet också

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av Markus2254
            Ok men hur stor grupp hade du ?
            Och hur är deras beteende för övrigt? Jag har läst att dom bygger gropar i sanden som hannen sedan försöker locka honan till i det vilda, men gör dom det i akvariet också
            Jag hade tre hanar och två honor, en dominant hane som hade ett hörn i 1120 litersburken, en halvt utfärgad och en totalt undergiven.

Hanen byggde ingen bower direkt, han grävde upp sand på en platt modul och så lekte dom där.

Kommentar

• Markus2254
              Användare
              • June 2012
              • 89

Jag hade tre hanar och två honor, en dominant hane som hade ett hörn i 1120 litersburken, en halvt utfärgad och en totalt undergiven.

Hanen byggde ingen bower direkt, han grävde upp sand på en platt modul och så lekte dom där.
              Ok intressant att läsa

då kanske tar lite för mycket plats för mitt 325L som jag hade tänkt

Kommentar

• Markus2254
                Användare
                • June 2012
                • 89

finns det någon art annars som just bygger bower men som inte kräver enorm plats ?

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

325 liter skulle jag nog säga är i minsta laget för placodon.

Det finns ju en del mindre Copadichromisar som bygger bower, om det är det beteendet du är ute efter. Passar bra med Lethrinops också.

Kommentar

• Markus2254
                    Användare
                    • June 2012
                    • 89

då går nog Placedon bort
                    funkar Copadichromis och Lethrinops tillsammans eller skall jag bara ta en art ?

det beteende som jag brukar fastna för är lite "jordätarstilen" om man kan säga så och sedan är jag lite fascinerad av dessa bowers som både vissa tanganyika och malawi ciklider bygger och har förberett ett kar till detta. Men då tyvärr bara 325 L då utrymmet just nu inte tillåter mer

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Lethrinops letar konstant i sanden efter mat så den borde du digga.

När det gäller Copadichromis så kan du kolla in Copadichromis trewavasae eller Copadichromis azureus .

Har du en lite större grupp Lethrinops och en mindre grupp Copadichromis så blir det en kanonburk!

Kommentar

• Markus2254
                        Användare
                        • June 2012
                        • 89

Lethrinops letar konstant i sanden efter mat så den borde du digga.

När det gäller Copadichromis så kan du kolla in Copadichromis trewavasae eller Copadichromis azureus .

Har du en lite större grupp Lethrinops och en mindre grupp Copadichromis så blir det en kanonburk!
                        Tack för tipsen.
                        Nu kommer snart det roligaste att bestämma sig och inhandla all fisk

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

För att få lek på Copadichromisen är ett tips att du har en "klippa" som bildar ett tak. Då bygger hanen sin bower där under. Kolla bild på hur min Geertsi har gjort. Inte mycket sand kvar för Lethrinopsen att leta i
                          Bifogade filer

Kommentar

• Markus2254
                            Användare
                            • June 2012
                            • 89

Riktigt fräckt att se hur dom bygger bo

Jag hoppas att jag kan återskapa någon sorts klippa men vet inte hur än

Så här ser karet ut just nu ialla fall
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-05-12 22.00.02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,8 KB
ID: 685475

Just nu har jag bara lite unga paletter i med tanken att få upp lite bakterie kultur.

Men jag kommer nog helt klart att köra på något liknande dom arter du föreslog, tyvärr är ju t ex Lethrinops sp. "red cap" tämligen dyra
                            så jag kommer troligen börja med att med att få upp en 10 st Lethrinops och sedan komplettera med Copadichromis. Men då det gäller
                            Copadichromis hur många skall man ha? jag funderar lite kring 2+4 kanske

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

För att få lek på Copadichromisen är ett tips att du har en "klippa" som bildar ett tak. Då bygger hanen sin bower där under. Kolla bild på hur min Geertsi har gjort. Inte mycket sand kvar för Lethrinopsen att leta i
                              Coolt, det var en insikt i ett beteende som var verkligt intressant och som jag inte visste. kul när man kan lära sig och därefter inreda så det passar arten bättre. Är detta specifikt för geertsi eller alla Copadichromis?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...