Fem nya Metriaclima arter beskrivna

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Fem nya Metriaclima arter beskrivna

Stauffer (Ni träffade honom på stämman nyss), Konings och Black:
    Metriaclima pambazuko Tidigare obeskriven: Metriaclima sp. "red top londo"
    Metriaclima lundoense Tidigare obeskriven: Metriaclima sp. "black dorsal lundo"
    Metriaclima midomo Tidigare obeskriven: Metriaclima cf. zebra" dvs den hade vi inte i artregistret.
    Metriaclima tarakiki Tidigare obeskriven: Metriaclima sp. "zebra slim"
    Metriaclima nigrodorsalis Tidigare obeskriven: Metriaclima sp. "black dorsal thundu" , Metriaclima sp. "black dorsal chiloelo", Metriaclima sp. "black dorsal nkhungu" , Metriaclima sp. "black dorsal nkolongwe" . Dessa var alla samma art.

Mer information här:

Snart till ert artregister, kanske med bilder

/David
    Senast redigerad av DaRe; 08 May 2013, 09:49.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Lade till de namn vi hade på dessa i artregistret.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

bra jobbat!

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Tack

Fast jag misstänker att du menar Ad, Jay...

///David

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Jag menar så klart dig också som fixar till oss andra

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Ok. Ja då tackar jag på riktigt. Hehe.

///David

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Nu har jag bilder på alla från Ad.

Vi ses i artregistret.

///David

Kommentar

• Mathias Nilsson
                Användare
                • September 2012
                • 155

Finns ens metriaclima som grupp idag? Bara en sidofråga
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Du menar som släkte?

///David

Kommentar

• Mathias Nilsson
                    Användare
                    • September 2012
                    • 155

Jepp

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Metriaclima är giltigt. Maylandia inte. Sedan finns de som hävdar annorlunda men även om Maylandia skulle förklaras giltigt kommer sannolikt Metriaclima ändå gälla på grund av mycket större spridning.

///David

Kommentar

• Erik Åhlander
                        Användare
                        • September 2006
                        • 796

Ursprungligen postat av DaRe
                        Metriaclima är giltigt. Maylandia inte. Sedan finns de som hävdar annorlunda men även om Maylandia skulle förklaras giltigt kommer sannolikt Metriaclima ändå gälla på grund av mycket större spridning.
                        Icke.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av DaRe
                          Tvärt om, det giltiga vetenskapliga släktet är Maylandia. Vi följer Ad Konigns eftersom den mesta hobbylitteratur använder Metriaclima. Jag frågade Jay Stauffer om hans åsikt i frågan när vi var ute och vandrade i den djupaste småländska skogen måndagen efter Ciklidstämman. Hans åsikt var att Maylandia inte kunde användas eftersom beskrivningen på släktet inte klarade särskilja Maylandia från Pseudotropheus, vilket beskrivningen på Metriaclima klarar. Men jag vet inte om det blir rätt med Metriaclima för det. (Erik Åhlander får gärna svara.)

Kommentar

• Erik Åhlander
                            Användare
                            • September 2006
                            • 796

Ursprungligen postat av endymion
                            Hans åsikt var att Maylandia inte kunde användas eftersom beskrivningen på släktet inte klarade särskilja Maylandia från Pseudotropheus, vilket beskrivningen på Metriaclima klarar. Men jag vet inte om det blir rätt med Metriaclima för det. (Erik Åhlander får gärna svara.)
                            Jo, jag tog också upp diskussionen med Stauffer. Jag har också skrivit en lång text i Ciklidbladet tillsammans med Ola Åhlander för länge sedan där jag förklarar varför Maylandia är giltigt och varför problemet överhuvudtaget finns.

Sedan lär det även ha att göra med att Maylandia har fått sitt namn för att ära Hans J Mayland, men vad som är giltigt har faktiskt inget med namnets symbolvärden att göra - positivt eller negativt. Själv känner jag ingen av de berörda och tycker varken bra eller illa om någon av dem - (men Stauffer som var med och beskrev Metriaclima har jag träffat nu. Jag tyckte han höll ett jättebra föredrag på söndagen i Växjö! Det på lördagen missade jag tyvärr).

Problemets kärna är huruvida beskrivningen av Maylandia innehåller någon diagnos eller inte. Diagnosen behöver inte vara korrekt eller användbar, men den måste finnas. Släktet Maylandia definieras av sin typart: M. greshakei. Därför räcker det med en mening som talar hur denna art skiljer sig från närstående släkten, i det här fallet i första hand från släktet Pseudotropheus och dess typart P. williamsi. Detta finns, och därmed är Maylandia tillgängligt. Maylandia är äldre än Metriaclima och har därför prioritet. Maylandia är därmed det giltiga släktnamnet, åtminstone för M. greshakei.

Allt detta enligt regelverket International Code of Zoological Nomenclature. Att beskrivningen är dålig. Att den är publicerad på franska och i en akvarietidning hör dessvärre inte hit.

Däremot används Metriaclima på NCS hemsidor och i artregistret av "praktiska" skäl. Så kan man göra, men det GILTIGA namnet är Maylandia.
                            Senast redigerad av Erik Åhlander; 18 May 2013, 00:38.

Kommentar

• Mathias Nilsson
                              Användare
                              • September 2012
                              • 155

Min ledande fråga gav resultatet att rätt person nappade. Vi har samtalat om detta på telefon Erik, någon gång i vintras. Nu har jag klart för mig vad som gäller. Tack!

Kommentar

Arbetssätt...