botten rengöring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cinzano
    Användare
    • April 2003
    • 21

    botten rengöring

    Hur ofta bör man dammsuga botten i ett ciklid akvarium?
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Med lagom stor fiskbestättning, rätt dimensionerad filtrering och rätt mängd foder behöver man aldrig dammsuga botten.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

      #3
      Har man finkorning sand så behövs det hos mig, eftersom det avföringen lägger sig på botten och inte sjunker ner i sanden.

      Eller är det ett tecken på för mycket käk?
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Jag har också finkorning sand (samma sort som du har Rickard) och visst lägger det sig en del avföring på sanden. Det hinner aldrig bli så mycket eftersom fiskarna hela tiden plockar i sanden efter något ätbart, och då finfördelar de samtidigt avföringen som då sugs in i filterna.
        Ligger det kvar mycket avföring på botten tyder det på för mycket foder och/eller för dålig filtrering.
        I mina yngelkar brukar jag dammsuga botten i samband med vattenbyte eftersom yngel utfodras betydligt mer än vuxna fiskar.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #5
          I mitt fall lägger det sig i mellan stenar och i skrevor, där fiskarna inte alltid når eller i D. Strigatus reviret ditt ingen får gå.<
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Jag har ett kraftigt innerfilter som (AquaMedic Ocean runner tror jag att det heter) sätter ordentlig cirkulation på vattnet. Med så kraftig cirkulation virvlas de flesta smutspartiklarna upp och sugs in i filterna.
            Lite smuts på botten tycker jag att man ska acceptera i ett akvarium, blir det så mycket smuts att man behöver slamsuga tycker jag att det tyder på att någon (eller några) av följande faktorer, för stor fiskbesättning, för riklig matning eller otillräcklig filterkapacitet.
            Själv matar jag vuxna ciklider relativt sällan, ca 3-5 gånger i veckan. Yngel däremot matar jag så ofta jag hinner, oftast 2-3 gånger om dagen.

            Mvh Michael Persson

            PS. Det ska bli kul att se dina D. strigatus nu när de har växt till sig, jag hör av mig snart. DS.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • April 2002
              • 727

              #7
              Jag har 3 st. 1200 l/h Eheim kraftpaket samt 1 st. 1900 l/h Eheim ytterfilter och matar 5-7 ggr/vecka. Det tar ca. 15-30 sek för maten att försvinna. Jag tror inte att det är för mycket mat.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #8
                Det är väldigt lätt att säga som Micke, om man håller afrikanska ciklider. Men med sådan cirkulation i ett kar med ex. unga discusar skulle inte särskilt många fiskar klara sig . I övrigt håller jag med om att man får acceptera lite "skit" på bottnen.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

                  #9
                  Jag kanske skulla säga att det är ett 960 liters kar. (Det blir lite för bra skjuts i ett 222 liters)
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #10
                    "Det är väldigt lätt att säga som Micke, om man håller afrikanska ciklider."
                    Hög filterkapacitet kan man ha utan att ha kraftig vattencirkulation. Dessutom brukar fisktätheten vara betydligt större i ett akvarium med afrikanska ciklider än i ett akvarium med t ex diskusar.

                    "Jag tror inte att det är för mycket mat."
                    Har du så mycket smuts på botten att det är ett problem? Stora rovciklider som du har i ditt akvarium producerar ju också mer avföring och foderrester än vad än en "normal" fiskbesättning gör.

                    En annan faktor som har inverkan på nedsmutsningen i ett akvarium är fodret. Räkmix som är ett mycket bra foder är tyvärr också det foder som smutsar ner värst. Används gelantin som bindemedel i räkmixen brukar filterna "gegga" igen snabbt.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #11
                      Som jag ser det så beror det helt och hållet på vad man har för fiskar om man behöver slamsuga eller ej.

                      Jag har 2st jaguarciklider på ca 25cm i mitt 375-liters kar, dessa matas 1-2ggr per dag och maten är borta på ca 5 sekunder och svald på ytterligare ca 10-15 sekunder... Det blir med andra ord inga foderrester annat än små smulor som malarna sedan tar reda på. Malarna matas sedan med räkor och fisk 1 gång varannan dag och detta blir det inte heller foderrester av.

                      Vattnet filtreras genom 2st ytterfilter, Eheim 2215.

                      Trots detta så måste jag slamsuga emellanåt, anledningen till detta är dels att fiskarna skiter en hel del och dels att jaguarcikliderna gräver så mycket. Skiten finns det inga fiskar som tar reda på och har man inte storm i akvariet så kommer inte heller filtrena att ta reda på korvarna, skiten åker helt enkelt ner i gruset och hamnar så småningom allra längst ner på botten i akvariet. Där nere ligger den sedan och bara väntar på att bli utsläppt... när sedan jaggorna börjar gräva så ser man hur stora moln av finfördelad fiskavföring svävar ut i karet...
                      Inte bra.
                      Så därför så har jag som rutin att slamsuga 1 gång i månaden då varje lek är avslutad eftersom det är då de börjar gräva igen. Även om filtrena utan problem skulle kunna ta reda på den finfördelade skiten fiskarna gräver upp så tycker jag att det är bättre att jag tar reda på den istället för att filtrena ska slammas igen snabbare än nödvändigt.


                      Men var och en har ju sina egna erfarenheter och därför även sina egna rutiner, de som slamsuger varje vecka har väl märkt att detta fungerar bäst för dem och de som aldrig slamsuger har väl märkt att detta fungerar bäst för dem.
                      Min egen erfarenhet är att man inte behöver slamsuga så länge man inte har fiskar som gräver, skiten som lägger sig längst ner i gruset kommer att ligga där och den kommer aldrig att ta sig därifrån eftersom ingen gräver fram den, så länge den inte åker ut i akvariet så gör den inte heller någon skada.
                      Ska man sedan möblera om i karet eller av någon anledning gräva runt i gruset så kan man med fördel slamsuga litegrann bara så att inte det värsta slammet ska åka ut i karet.
                      Så har jag gjort i alla fall och det har fungerat bra för mig.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • April 2002
                        • 727

                        #12
                        Igentligen är det inget större problem eftersom man fixar det vid vattenbyte, det var bara om man övergöder sina firrar eller ej när det blir avföring på botten.
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        Arbetssätt...