Ruvande hona, hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Ursprungligen postat av idaaforsling
    HAr inte hjärta att ta död på dom, men jag bör kunna stoppa ner dom hos föräldrarna och hoppas på att dom blir mat? Ynglen är i dagsläget cirka 1½cm.
    Det är inte säkert att dom äts upp och då får du fånga dom och ta livet av dom ändå. Visst är det tråkigt men det finns ju inget alternativ om vi vill hålla friska fiskar som ser ut som dom ska göra. Sparar man på alla fiskar och inte tar bort dom med "defekter" så tar man inte bort dom dåliga generna och stammen blir sämre. Du kan ju förstås välja att behålla dom och aldrig sälja någon fisk, det är upp till dig.

Kommentar

• pinoccio
      Användare
      • November 2011
      • 10

Eftersom det är din första kull så kanske det är lite svårt att veta vilka som ser ut som dom ska.
      Mina första kullar behöll jag allihop och lät dom bli lite större innan jag sorterade bort dom dåliga.
      Så mycket lättare att se när dom fått växa till sig lite.
      Så länge dom inte blivit så stora att dom blivit könsmogna och förökar sig så borde det ju inte spela någon roll.
      Har man bara plats för dom så....

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av pinoccio
        Eftersom det är din första kull så kanske det är lite svårt att veta vilka som ser ut som dom ska.
        Mina första kullar behöll jag allihop och lät dom bli lite större innan jag sorterade bort dom dåliga.
        Så mycket lättare att se när dom fått växa till sig lite.
        Så länge dom inte blivit så stora att dom blivit könsmogna och förökar sig så borde det ju inte spela någon roll.
        Har man bara plats för dom så....
        Håller med, det är svårt att se på 1,5 cm fiskar. Man brukar få göra flera gallringar. Dom som är uppenbart fel kan man ta bort direkt, det brukar vara att dom inte växer som dom ska t ex. Det märks ju ganska omgående. Färg och kroppsform får man ta vid ett senare tillfälle om det inte är riktigt uppenbara fel.

Kommentar

• jemtlänningen
          Användare
          • May 2009
          • 113

Hej vad kul att du har fått yngel för första gången. du skriver att dom aviker i färgerna det kan dom göra. jag har sett massor av olika färgvarianter även hel röda med lite blålila i sig. som du ser så finns många färgvarianter. däremot kan du kolla om ynglen har andra defekter som sne mun stora ögon eller andra symptom. yngel som är defekta tar man bort.färgen spelar mindre roll så länge fisken är frisk övrigt.LYCKA TILL

Kommentar

Arbetssätt...