Ruvande hona, hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idaaforsling
    Användare
    • December 2011
    • 57

Ruvande hona, hjälp!

Jag har en hongi som idag har ruvat 8 dagar. Jag undrar när det kan passa att flytta henne till yngelakvariet? Hanen jagar henne mycket och jag är rädd att hon ska bli stressad och svälja äggen/ynglen.

Om jag istället skulle välja att tömma henne själv, när bör jag göra det? Detta är mina första malawi så jag har inte gjort detta innan

Förresten, kan jag göra vattenbyte som vanligt eller bör jag låta karet vara så mycket som möjligt?
  • poujac
    Användare
    • May 2006
    • 170

Byt vatten som vanligt,
    Om hon inte hittar ett lugnt stället att gömma sig, kan du flytta henne nu. Där finns alltid en risk att honor spottar när man flyttar dom., därför väntar jag till så sent som möjligt med att flytta dom. Spottar hon får du ju "ruva" dom. där finns massor av info på ciklid.org om hur du gör det.
    Flytt hanen istället
    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• idaaforsling
      Användare
      • December 2011
      • 57

Ursprungligen postat av poujac
      Byt vatten som vanligt,
      Om hon inte hittar ett lugnt stället att gömma sig, kan du flytta henne nu. Där finns alltid en risk att honor spottar när man flyttar dom., därför väntar jag till så sent som möjligt med att flytta dom. Spottar hon får du ju "ruva" dom. där finns massor av info på ciklid.org om hur du gör det.
      Flytt hanen istället

Kan jag göra så att jag flyttar över honan, och om hon spottar i håven kan jag lägga över henne och äggen i en burk och lägga en handduk över och hoppas att hon plockar upp dessa igen.
      Skulle hon ändå inte ta ynglen igen så kanske jag kan lägga äggen i en yngel/nätkasse och placera framför pumpen i akvariet så den blåser på dessa? Det är ett litet filter så det är inte superströmt.

Kommentar

• poujac
        Användare
        • May 2006
        • 170

Visst kan göra så!
        Det är ju inte säkrat att hon spottar i håven,
        Sannolikheten att du lyckas är större om du väntar ifall hon spottar.
        Där finns oxå alltid en risk att hon sväljer när hon blir stressad.
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Om det är första gången hon tuggar finns det stor risk att hon sväljer äggen oavsett hur du gör så om hanen är väldigt aggresiv så tycker jag du kan chansa på att flytta henne till en egen burk. Annars håller jag med poujac, jag brukar också flytta så sent som möjligt. Ifall honan spottar i håven känns det enklare med yngel än att köra tumbler, det orkar inte jag hålla på med

Lycka till!

Kommentar

• idaaforsling
            Användare
            • December 2011
            • 57

Okej, jag tror jag gör så att jag väntar till i helgen så försöker ja flytta henne då. Då har hon gått 2 veckor åtminstone.

Kommentar

• idaaforsling
              Användare
              • December 2011
              • 57

Jag flyttade igår över henne till 150L karet, det gick problemfritt och hon ruvar fortfarande. Otroligt spännande med mina första yngel påväg

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Ursprungligen postat av idaaforsling
                Jag flyttade igår över henne till 150L karet, det gick problemfritt och hon ruvar fortfarande. Otroligt spännande med mina första yngel påväg
                Skönt att det gick bra! Bara att invänta släppet då

Kommentar

• idaaforsling
                  Användare
                  • December 2011
                  • 57

När jag kom hem i söndags simmade alla yngel fritt Jag har räknat åtminstone 17-20 stycken, men det är ett stenröse däri så det finns säker fler.

Någon som har koll på ungefär hur många veckor/månader det tar innan de kan flytta till dom vuxna? Där går hongi och golden så de är inga jättefiskar.

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

När jag kom hem i söndags simmade alla yngel fritt Jag har räknat åtminstone 17-20 stycken, men det är ett stenröse däri så det finns säker fler.

Någon som har koll på ungefär hur många veckor/månader det tar innan de kan flytta till dom vuxna? Där går hongi och golden så de är inga jättefiskar.
                    Du bör nog vänta tills dom är 4 cm iaf. Hur lång tid det tar beror på hur mycket du matar och vilken kvalitet du håller på maten och vattnet. Men räkna med 4-6 månader ungefär.

Kommentar

• idaaforsling
                      Användare
                      • December 2011
                      • 57

Okej, ungefär vad jag trodde.
                      Jag har märkt att färgen skiljer sig väldigt mycket, vissa yngel är typ mörklila medan andra är superljusa med tydliga ränder. Har det nån betydelse? Är det olika "kvalite" på ynglen eller brukar dom ha så olika färg helt enkelt?

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Okej, ungefär vad jag trodde.
                        Jag har märkt att färgen skiljer sig väldigt mycket, vissa yngel är typ mörklila medan andra är superljusa med tydliga ränder. Har det nån betydelse? Är det olika "kvalite" på ynglen eller brukar dom ha så olika färg helt enkelt?
                        Även yngel kan, precis som vuxna, växla färg. Eller är det så att dom har annan färg hela tiden?

Kommentar

• idaaforsling
                          Användare
                          • December 2011
                          • 57

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Även yngel kan, precis som vuxna, växla färg. Eller är det så att dom har annan färg hela tiden?

Men så dum jag är, det kan mycket väl vara så att de ändrar färg. Det hade jag inte en tanke på. ^^,
                          Däremot finns det 2-3 stycken som faktiskt är otroligt bleka, de har inte någon färg alls i princip.

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Men så dum jag är, det kan mycket väl vara så att de ändrar färg. Det hade jag inte en tanke på. ^^,
                            Däremot finns det 2-3 stycken som faktiskt är otroligt bleka, de har inte någon färg alls i princip.
                            Odlar man med kvalitet plockar man bort alla fiskar som avviker från ursprunget både när det gäller färg men också när det gäller kroppsform. I sjön skulle denna bortsortering ske och bara de starkaste överlever. Fiskarna ser ju ut på ett visst sätt av en anledning.

Så med andra ord, du måste gallra bort dom som inte ser ut som dom ska.

Kommentar

• idaaforsling
                              Användare
                              • December 2011
                              • 57

HAr inte hjärta att ta död på dom, men jag bör kunna stoppa ner dom hos föräldrarna och hoppas på att dom blir mat? Ynglen är i dagsläget cirka 1½cm.

Kommentar

Arbetssätt...