Tropheus Moorii - Frontosa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Så stort som möjligt!!

//Kaj

Kommentar

• nikosmaximus
      Användare
      • April 2013
      • 49

det kommer bli roligt att få upp den i lägenheten, den väger 360kg bor 3 trappor upp utan hiss. verkar vara en stor utmaning enligt många!

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av nikosmaximus
        det kommer bli roligt att få upp den i lägenheten, den väger 360kg bor 3 trappor upp utan hiss. verkar vara en stor utmaning enligt många!
        Ooops!
        Ja, det kan det ju vara, men behöver inte vara så. Men det gäller ju att det är svängrum i trapphuset och starka män bär med ordentligt grepp. Du måste tänka igenom det ordentligt och ha en fungerande plan. Lycka till!

Kommentar

• nikosmaximus
          Användare
          • April 2013
          • 49

Tack kajjan har lagt ner mycket tid på försöka få en ordentligt plan som ska få upp den, men nu behöver jag lite info från dig och några andra, jag ska lägga den i vardagsrummen där min förra akvarium stog 375 liters, men hur mycket tål vikt golven, det är laminat golv och så under betong. och akvariumet är 1200l , 360 kg glas, 100kg bänk och små saker så räkna man är runt på 1.7 ton ungefär. klarar golvet det? jag bor i hyresrätt vill vara säker så grannen inte får akvariumet på besök hahaha

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Tack kajjan har lagt ner mycket tid på försöka få en ordentligt plan som ska få upp den, men nu behöver jag lite info från dig och några andra, jag ska lägga den i vardagsrummen där min förra akvarium stog 375 liters, men hur mycket tål vikt golven, det är laminat golv och så under betong. och akvariumet är 1200l , 360 kg glas, 100kg bänk och små saker så räkna man är runt på 1.7 ton ungefär. klarar golvet det? jag bor i hyresrätt vill vara säker så grannen inte får akvariumet på besök hahaha
            Bor också i lägenhet, har mina kar intill varandra, 1700kg vatten + 350 kg glas + 75 kg sten + 40 kg sand + 2 svetsade järnställningar i okänd vikt...laminatgolv och betong under...inga problem. Jag resonerade som så att nog fasen ska jag kunna ta in 25 polare i min vikt (95kg) i rummet och hoppa som fanken utan att något kommer att hända!

//Kaj

Kommentar

• nikosmaximus
              Användare
              • April 2013
              • 49

Hahaha det låter roligt tänkte kontakta hyresvärden och få ett klartecken från honom innan man går vidare för pratade med en vän om just detta han resoneradea attan kan få spricka i betongen och det skull kosta ordentligt han sa få ett papper där hyresvärden godkänner dem vikten

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Hahaha det låter roligt tänkte kontakta hyresvärden och få ett klartecken från honom innan man går vidare för pratade med en vän om just detta han resoneradea attan kan få spricka i betongen och det skull kosta ordentligt han sa få ett papper där hyresvärden godkänner dem vikten
                Kanske svårt att få hyresvärden att godkänna något alls - då står ju han med ansvaret om något skulle hända. Han lär ju resonera som så att om han inte godkänner har han heller inte tagit på sig något ansvar. Det behöver inte ha så mycket att göra med om det finns en faktisk risk eller ej. Men kanske du kan få någon hållbarhetsberäkning men det förutsätter att huset är någorlunda nybyggt. Skaffa en bra försäkring och kör sen.

//Kaj

Kommentar

• nikosmaximus
                  Användare
                  • April 2013
                  • 49

Huset är gammal runt 60-70 talet om jag har rätt, får ju försäkring på köpet av butiken solid i 3 månaders sen betalar man själv så det försätter, hoppas det blir skönt, lovar att du får en video om jag lyckas!

Kommentar

• nikosmaximus
                    Användare
                    • April 2013
                    • 49

undrar ifall om man köper några st håller dem när man ska bära upp akvariumet? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...lyftare-20830/

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

undrar ifall om man köper några st håller dem när man ska bära upp akvariumet? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...lyftare-20830/
                      Ett antal av den kraftigaste modellen underlättar ju, men jag får alltid en lite läskig känsla...
                      Senaste gången jag tog ett tungt kar i trappan använde vi en s k säckakärra, tror den kallas pirra (vilket är något helt annat i vår del av landet) i t ex Stockholm. Men det karet vägde bara hälften av ditt...
                      Svårigheten är väl att få plats med tillräckligt många bärare när ni tar karet upp i trapphuset så att ni hela tiden kan fördela vikten någorlunda mellan bärare (och vakuumlyftarna)?

//Kaj

Kommentar

• nikosmaximus
                        Användare
                        • April 2013
                        • 49

Jag tror det kommer funka med pirra fast det blir lite svårt :p

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

Det tror jag också. Det omöjliga tar bara lite längre tid helt enkelt. May the Force be with you!

//Kaj

Kommentar

• nikosmaximus
                            Användare
                            • April 2013
                            • 49

Tack kajan!!

Kommentar

• ThomasK
                              Användare
                              • January 2013
                              • 286

Ett tips som kanske är värt att prova: Kontakta Fasad glas, ligger på andra sidan Bromma flygplats mot Sundbyberg.
                              Jag skulle tro att du får tips om vilka "sugklockor" du bör använda till den tyngden, och jag tror även du har möjlighet
                              att få låna/hyra dessa utav dom en kväll eller helg. Ring och hör med dom iaf.
                              Mvh Thomas

Kommentar

• nikosmaximus
                                Användare
                                • April 2013
                                • 49

Tack Thomas !!

Kommentar

Arbetssätt...