ideer till artregistret

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • November 2002
    • 406

ideer till artregistret

Undrar om det finns fler som har bra ideer på att förbättra eller utveckla sidan?
    Själv skulle jag önska att när man pekar på en art att man då får upp en bild på arten, nu när man går in i artregistret så står bara det latinska namnet, när alla pratar här på forumet om olika arter så använder dom flesta latinska namnet och jag är urkass på det.
    Bara en tanke jag har.
    Jimmy
  • GraTis
    Användare
    • January 2013
    • 414

Ursprungligen postat av Hoffa
    Undrar om det finns fler som har bra ideer på att förbättra eller utveckla sidan?
    Själv skulle jag önska att när man pekar på en art att man då får upp en bild på arten, nu när man går in i artregistret så står bara det latinska namnet, när alla pratar här på forumet om olika arter så använder dom flesta latinska namnet och jag är urkass på det.
    Bara en tanke jag har.
    Håller med fullständigt, klickar man på en art typ en petrochromis som är långt ner i listan och vill tillbaka och titta snabbt på nästa pettris så får man scrolla lång väg ner igen och då ska man komma ihåg vilken det nyss var man tittade på, oftast klickar man på samma art igen och man svär och gormar innan man hoppar över till google eller någon annan sida där det är mer lättnavigerat.
    En enkel artuppdelning av sidan skulle troligen räcka långt.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Om du klickat på en art får du upp en lista med övriga inom samma släkte till höger
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Hoffa
        Användare
        • November 2002
        • 406

Men fortfarande latinska namn vilket jag tycker är svårt, men det är kanske en viss standard
        Jimmy

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Men fortfarande latinska namn vilket jag tycker är svårt, men det är kanske en viss standard
          Problemet där är att alla inte har handelsnamn och många har flera olika handelsnamn vilket krånglar till det en del.
          En del olika fiskar har dessutom samma namn.

Jag har lärt mig på de fiskar jag är intresserad av men tex Malawi har jag noll koll. Gäller nog de flesta hobbys tyvärr att det finns svåra ord och fraser.

Fördelen med latinska namnet är om man söker info så heter de samma på alla språk.

Men går du in på sök så kan man söka på handelsnamn och få upp en del fiskar ändå.
          Senast redigerad av affealien; 03 May 2013, 22:32.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Bara en tanke jag har.
            Vad menar du med pekar på? Håller muspekar över länken eller klickar på?

Klickar du får du exempelvis upp detta:

där finns dessa handelsnamn.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• GraTis
              Användare
              • January 2013
              • 414

Ursprungligen postat av DaRe
              Om du klickat på en art får du upp en lista med övriga inom samma släkte till höger

Ja se där ja, var ett tag sen jag kollade.

Men infon om det finns text o bild saknas. Och man måste scrolla ner även för att komma till den. Men det är väl en priofråga.

Kommentar

• Hoffa
                Användare
                • November 2002
                • 406

Tycker det skulle va så gott om man är i artregistret och håller muspekaren på ett av namnen så kommer det upp en bild, åh den va fin den klickar jag på och läser mer. Lite så menar jag
                Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                  Användare
                  • November 2002
                  • 406

Lite som i denna tråden
                  Denna tråd innehåller SA-relaterade bilder. Om inget annat anges i inlägg med bild, så godkänner publicerande fotograf att bild kan komma att användas i Artregister eller Ciklidbladet. Sådan bild kommer att anges med fotografens namn. Tidigare trådar i ämnet finns tillgängliga på: SA-Bilder - del 1 (http://www.ciklid

klickar man på artnamnet så får man upp en ruta med info utan att man byter sida utan bara stänger den
                  Jimmy

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Bra input

///David

Kommentar

• Lars
                      Användare
                      • August 2010
                      • 226

Tyvärr finns ju inte afrikanskaciklider.se längre. Den var bra på det viset att bild och namn låg i en lång lista. Ville man kika mer på en speciell fisk, så var det bara att klicka på bild eller namn, så fick du upp en ny sida med info. Använde ofta den sidan för att leta efter arter och namn. Kanske något att ta efter, är ju rätt snarligt övriga önskemål i denna tråd.Som det är nu på forumen, så googlar man fram namnet eller bilden och sedan går man in i ett forum för att läsa mer om arten
                      Hemsida
                      FiskTorget

Kommentar

• Hoffa
                        Användare
                        • November 2002
                        • 406

Bra förslag.

Ursprungligen postat av Lars
                        Tyvärr finns ju inte afrikanskaciklider.se längre. Den var bra på det viset att bild och namn låg i en lång lista. Ville man kika mer på en speciell fisk, så var det bara att klicka på bild eller namn, så fick du upp en ny sida med info. Använde ofta den sidan för att leta efter arter och namn. Kanske något att ta efter, är ju rätt snarligt övriga önskemål i denna tråd.Som det är nu på forumen, så googlar man fram namnet eller bilden och sedan går man in i ett forum för att läsa mer om arten
                        Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                          Användare
                          • November 2002
                          • 406

Jag gillar zoopets upplägg av artregistret
                          Jimmy

Kommentar

Arbetssätt...