Nää men jag kanske vet det efter 2-3 dagar i Köpenhamn, de senaste fem gångerna jag varit i Köpenhamn så har jag jobbat. Det kanske finns någon dansk eller halvdansk som har bättre koll på butikerna över sundet.
Den blå planet
Kollaps
X
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen. -
Ja, kolla med Tanganyika-nördarna där, skulle vara intressant att veta vad de anser vara de bästa inköpsställena.
Själv är jag ju då halvdansk och är mycket i Dammark, dock inte bland folk med såna här böjelser som vi har och jag har inte hittat någon som verkligen är riktigt bra eller ens riktigt intresserad sv Tanganyika. Det är bara Malawi för hela slanten.Kommentar
-
Jag, Pär och Salmberg var i Köpenhamn på fisksafari för några månader sedan. Vi besökte fem butiker och jag skulle väl inte direkt påstå att någon av dem är särskilt insnöade på Tanganyika, även om det finns ett helt OK utbud i flera butiker. Hur som helst är Neonfisken en upplevelse oavsett vad man håller på med, minst sagt en rejält tilltagen akvariebutik som har fiskar från alla världens hörn känns det som. Men det finns kanske någon affär med Tanganyikainriktning som vi missade?
/JockeKommentar
-
Om två timmar blir det Den blå planet, det finns ingen riktigt bra Tanganyikabutik i Köpenhamn. I går var vi og besökte Carste Thorleif Stabel och Michael Kordon. Jan Hommel som jag bor hos har 8500 liter full med tanganyika.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
-
Har koppat in de små, foton kommer så småningom. Cyathopharynx foae Karilani, Xenotilapia ochrogenys Kekese og Lamprologus callipterus fick följa med mig hem på tåget.*mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
De är köpta av Jan Hommel og Michael Kordon. De är små och färglösa för stunden, och ca 3-4 cm. Snäckisen är vf och vuxen.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
-
Den blå planet och nördbesök i Köpenhamn.
Den blå Planet
Danmarks Akvarium har över 20000 fiskar fördelade i 53 akvarier. Akvariet slog upp portarna i slutet på mars i år. Den blå planet har ersatt Danmarks Akvarium som låg i Charlottenlund, det stängdes i slutet på förra året. Alla djur har transporterats över till Den blå planet. Det största karet är ca 8 meter djupt, där kan man se hajar och rockor. Krokodiler, andra reptiler och div amfibier samt tropiska ormar finns det också för den som gillar det.
Efter att ha sett en del bilder från Akvariet blev suget så stort så jag beslöt att åka ner och kolla på allt live. Snackade med Jan Hommel och bestämde att jag skulle ta tåget ner och besöka honom och Akvariet. Tog tåget ner en onsdag, var framme på eftermiddagen. Jan hämtade upp mig på stationen, vi åkte från stationen till Carsten Thorleif Stabels lokal för att kika på lite tanganyikaciklider, lokalen var fin och det är ett gäng akvarister som håller till där. I hälften av karen simmade det tanganyikaciklider och i resten var det malawiciklider. Jens Poulsen är en av de som håller till där, hans stora intresse är malawiciklider. Efter en dejlig timme med mycket tropheussnack drog vi vidare till Michael Kordon för att glo på mer fisk. Michael har enbart tanganyikaciklider, skulle gissa på att han har mer än 10000 liter tanganyikavatten i sin källare. Hos Michael såg jag en fantastiskt fin grupp med Ophthalmotilapia nasuta Namansi, jag har köpt 10 yngel från den gruppen. Jag såg nog mer än tio olika vildfångade troffegrupper och en massa andra fina sandlekare som hamnat på min önskelista. Ett fyrameterskar med närmare hundra petrochromisar fick mig att dregla lite, men bara lite. Nu var det dags för lite käk och en Hof, sen vidare hem till Jan och hans källare. Vi matade fiskar och snackade fisk, jag förundrades över hur mycket yngel och tuggande honor jag fick se. Jan delade lokal med en malawinörd. Jan har ca 8500 liter med i stort sett bara tanganyikaciklider, de flesta är väldigt ovanliga.
Lite sömn och sen blev det torsdag, Den blå planet skulle besökas. Vi skulle träffa Stiffe med dottern Bella som körde över bron för att hänga med in och njuta av allt det nya och fina. Jan och jag var där kl 10.00, jag ringde Stiffe som var längst fram i den långa kön, bara att glida fram till vårt sällskap med ett brett leende. Jan Hommel skulle guida oss där inne, han hade köpt årskort och varit där några dar innan oss.
Betalade inträde 160 dkr och sen blev det tre fantastiska timmar med vår guide Jan. Jag, Jan, Stiffe och Bella hade nyladdade batterier i våra kameror. De tre timmarna gick väldigt fort, inte helt lätt att fota genom 50 cm tjockt glas, men för Jan och Stiffe var det inga problem. De är lite bättre på det än vad jag är. Fiskar från i stort sett hela världen stod på menyn, vi började med fiskarna från de afrikanska sjöarna Victoria, Malawi och Tanganyika. Stora fina kar och mycket fisk, i några av karen var det även små krokodiler. Nu blir det ingen mer textmassa, utan nu får ni vänta på artikeln i nästa Ciklidblad. Jan Hommel har skrivit en och han har tagit rätt mycket bilder..
Jocke ”maltandis” Sternborn
Bild 1 Julidochromis regani Kipili såg jag hos Carsten Thorleif Stabel
Bild 2 Tropheus sp. "red" Chipimbi såg jag hos Carsten Thorleif Stabel
Bild 3-5 fula fiskar på Den blå planet.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
-
-
Ja, klart att Den Blå Planet ska besökas! Men jag skulle vara lika sugen, minst, på att få besöka dina danska vänners Tanganyika-lokaler...
//KajKommentar
Kommentar