Tanganyika kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maccobert
    Användare
    • January 2013
    • 44

Tanganyika kar

Hallå!

Går i stora tankar på att införskaffa mig ett akvarium model större från 720L och uppåt. Har blivit mer och mer intresserad av Cyphotilapia gibberosa / Cyphotilapia frontosa . Tycker det är en vacker fisk som är inte har discofärgerna som vissa fiskar har. Gillar naturliga färger och fiskar.

Vad är skillnaden på Gibberosa / Frontosa?

Finns det andra fiskar från samma område som går att hålla tillsammas med denna art? Visa gärna med bilder

// Marcus
    // Marcus
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Hej Marcus!

Kul att du fått upp ögonen för dessa skönheter. Den senaste tiden har det varit mycket tjat om Frontosa då många har skaffat dem och det är många som vill ha dem. Det är jättekul att den juvel från Tanganyikasjön får uppmärksamhet. Du kommer hitta mycket info i Kajjans trådar vad gäller fiskarna och dess eventuella medinvånare. Men Frontosa är en rovfisk med en mycket stor mun, så du bör inte ha dem tillsammans med fiskar som får plats i munnen, för då har du snart bara frontosa. T.ex. Cyprichromis leptosoma är naturlig föda för frontosan så de är inte så bra att ha med dem.

Skillnaden på frontosa och gibberosa är inte stor. I praktiken är det samma fisk men med olika färgvariationer. En grundregel är att frontosa är de varianterna som är svart-vita och gibberosa är de varianterna som har den blåa färgen. Många affärer säljer gibberosa som frontosa, men det viktigaste är ändå att du vet vilken fångstplatsen är, för då vet du vad du har. T.ex. "moba", "Mpimbwe" eller liknande, så spelar det inte så stor roll sedan vilken art det är.

Jag har själv skaffat 13 st F1 Frontosa "Bluw Mpimbwe", men troligen är det gibberosa, men det spelar som sagt inte så stor roll

Fråga gärna mera under din resa så ska vi hjälpa dig så gott vi kan.

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1824

Här är en av mina "Blue Mpimbwe", de är lite bleka ännu, men de tar sig mer och mer och färgar ut ordentligt.
      Bifogade filer

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Fler och fler är också inne på att frontosaoch gibberosa är samma art och troligt är att de slås samman. Då blir det verkligen bara färgvarianter från olika fångstplatser.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Mäktiga fiskar med en stor skopa personlighet. Tycker att Gibberosa är superfina med sin blåa färg. Välj bara deras sällskap med omsorg
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• Kajjjan
            • June 2008
            • 1875

Ursprungligen postat av DaRe
            Fler och fler är också inne på att frontosaoch gibberosa är samma art och troligt är att de slås samman. Då blir det verkligen bara färgvarianter från olika fångstplatser.
            Ja, nu är ju det här med artbestämning och sånt som hör detta till inte mitt område alls, men jag har ju läst att det skiljer i antal fjäll (någonstans - fråga mig inte var...) mellan Gibberosa och Frontosa och att detta avgör att det är olika arter.

För mig personligen spelar detta noll boll medan fångstplats och var i sjön de stammar från är betydligt intressantare. Generellt tycker jag det är fantastiskt hur "samma" firre kan skilja så mycket från en plats till en annan i samma sjö. Gäller ju inte bara Frontosa/Gibberosa utan många andra som Tropheus m fl.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
              • June 2008
              • 1875

Ursprungligen postat av Maccobert
              Hallå!
              Går i stora tankar på att införskaffa mig ett akvarium model större från 720L och uppåt. Har blivit mer och mer intresserad av Cyphotilapia gibberosa / Cyphotilapia frontosa . Tycker det är en vacker fisk som är inte har discofärgerna som vissa fiskar har. Gillar naturliga färger och fiskar.
              Vad är skillnaden på Gibberosa / Frontosa?
              Finns det andra fiskar från samma område som går att hålla tillsammas med denna art? Visa gärna med bilder
              // Marcus
              Kan inte annat än hålla med dig! Discofärgerna...lite är ok, men när det blir rena påskägget... Frontosan är en vacker fisk helt enkelt och de blå varianterna är så där lagom färgade. Sen gillar jag att de har lite storlek också (även om det tar lite tid ) och att man faktiskt kan ha ett helt gäng tillsammans. Det är en ganska imponerande syn med ett gäng bredrandiga Frontosor kring en stor alfahanne. De gnabbas lite grann sinsemellan men det blir inga riktiga fighter och därför inga större skador.
              Frågan om vilka man kan hålla eller inte hålla tillsammans med Frontosan kan ju diskuteras. Benthochromis tricoti är en art som jag söker med ljus och lykta efter till mitt kar. Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" är ju en art som det påstås inte ska klara sig särskilt länge eftersom de tillhör den naturliga födan i sjön. Men jag tror det gäller främst vildfångade frontosor. Det finns de som framgångsrikt har de ihop. Själv är jag väldigt sugen på att prova om jag inte får tag på Benthochromisen inom en rimlig framtid (har lite planer på en Tysklandstripp i sommar...).
              Neolamprologus leleupi ska jag definitivt prova inom kort.

Men jag tycker du är helt klart inne på rätt spår - Frontosaspåret! Väldigt kul om fler hakar på!

//Kaj

Kommentar

• Maccobert
                Användare
                • January 2013
                • 44

Ursprungligen postat av Kajjjan
                Ja, nu är ju det här med artbestämning och sånt som hör detta till inte mitt område alls, men jag har ju läst att det skiljer i antal fjäll (någonstans - fråga mig inte var...) mellan Gibberosa och Frontosa och att detta avgör att det är olika arter.

För mig personligen spelar detta noll boll medan fångstplats och var i sjön de stammar från är betydligt intressantare. Generellt tycker jag det är fantastiskt hur "samma" firre kan skilja så mycket från en plats till en annan i samma sjö. Gäller ju inte bara Frontosa/Gibberosa utan många andra som Tropheus m fl.

//Kaj
                Tycker personligen det är en väldigt intressant fisk, som föll mig i smaken pga dess utseende. Som du säger i ditt inlägg att det kan skiljas såpass bara på vilken del av sjön den är ifrån gör den ju inte mindre intressant. Hittar jag ett kar på 720 L eller uppåt så blir det nog ett par sådana här firrar

Off topic: Vill ha ett mått på 200x80x80 1270L blir det ungefär. Samtidigt som jag vill ha längden vill ja även ha en höjd och djup i akvariet.
                // Marcus

Kommentar

• Kajjjan
                  • June 2008
                  • 1875

Ursprungligen postat av Maccobert
                  Tycker personligen det är en väldigt intressant fisk, som föll mig i smaken pga dess utseende. Som du säger i ditt inlägg att det kan skiljas såpass bara på vilken del av sjön den är ifrån gör den ju inte mindre intressant. Hittar jag ett kar på 720 L eller uppåt så blir det nog ett par sådana här firrar

Off topic: Vill ha ett mått på 200x80x80 1270L blir det ungefär. Samtidigt som jag vill ha längden vill ja även ha en höjd och djup i akvariet.
                  Drömmått!! Pga höjden blir det dock väldigt tjocka glas och därmed ett rejält tungt kar, men är vikt inga problem...go ahead! Mina är 75 höga och 80 djupa, dock bara 140 respektive 150 breda. Hade gärna haft dem 200 breda...men de är helt ok.
                  I ett sådant kar skulle du kunna ha en snygg imponerande grupp på 20 frontosor... Mitt råd är definitivt att skaffa en grupp på minst 8-10 individer, gärna fler beroende på hur stort karet blir. Det är en maffig syn med en stor grupp!
                  Lycka till!

//Kaj

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1824

Som Kajjan sa, det kan vara bra att ha en lite större grupp och i ett 720 så får det ju plats en hel del. Men man ska också veta att ju blåare de blir desto dyrare blir de. En vanlig "Burundi" kostar inte så mycket, runt 100 kronor, men börjar det sedan blandas i lite blått i dem så rinner 100-lapparna iväg snabbt.

En annan sak som är intressant är att ju blåare de blir desto mindre panna får de. Burundi har den största knölen, detta kan också vara värt att väga in i beslutet av vilken du önskar ha.

Kommentar

• Maccobert
                      Användare
                      • January 2013
                      • 44

Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Drömmått!! Pga höjden blir det dock väldigt tjocka glas och därmed ett rejält tungt kar, men är vikt inga problem...go ahead! Mina är 75 höga och 80 djupa, dock bara 140 respektive 150 breda. Hade gärna haft dem 200 breda...men de är helt ok.
                      I ett sådant kar skulle du kunna ha en snygg imponerande grupp på 20 frontosor... Mitt råd är definitivt att skaffa en grupp på minst 8-10 individer, gärna fler beroende på hur stort karet blir. Det är en maffig syn med en stor grupp!
                      Lycka till!

//Kaj
                      Precis det är många olika faktorer som spelar in. Vikt och storlek hör ju ihop i denna hobby. Och i nuläget om jag inte lyckas förhandla in här hemma att få ställe upp ett sådant kar i vardagsrummet så kommer detta projekt få vänta lite. Sen glas i den kalibern vill ju gärna kosta på en del. Har ju bara ett 240L akvarium just nu där jag håller lite sällskaps fiskar utan ett just tema. Men vill gärna övergå mer åt tanganyika tema med Frontosor. Ska se hur förhandlingarna går

// Marcus

Ursprungligen postat av johho
                      Som Kajjan sa, det kan vara bra att ha en lite större grupp och i ett 720 så får det ju plats en hel del. Men man ska också veta att ju blåare de blir desto dyrare blir de. En vanlig "Burundi" kostar inte så mycket, runt 100 kronor, men börjar det sedan blandas i lite blått i dem så rinner 100-lapparna iväg snabbt.

En annan sak som är intressant är att ju blåare de blir desto mindre panna får de. Burundi har den största knölen, detta kan också vara värt att väga in i beslutet av vilken du önskar ha.

Precis det blir ju en kostnad ju mer färger ju dyrare blir det!

//Marcus

Jag uppskattar allas svar och idéer!
                      // Marcus

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

Det finns standard kar på 250x70x70 1125L dom kan man få tag på till överkomligt pris. Hade 17st "frontosor" i ett sådant för många år sen, bra storlek till dom. Mille
                        Dieselråttan

Kommentar

• Doktor-T
                          Användare
                          • April 2012
                          • 424

Saftigt kar, tänk vad mkt Troffar man kunnat ha där i
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

Kommentar

• Maccobert
                            Användare
                            • January 2013
                            • 44

Ursprungligen postat av Repen1
                            Det finns standard kar på 250x70x70 1125L dom kan man få tag på till överkomligt pris. Hade 17st "frontosor" i ett sådant för många år sen, bra storlek till dom. Mille

med överkomligt pris menar du cirkus hur mycket? jag vill ju komma över 1000L men de är mycket vatten som kan forsa ut , och tyngd som ett golv ska stå pall för.

Ursprungligen postat av Doktor-T
                            Saftigt kar, tänk vad mkt Troffar man kunnat ha där i

Kan/ kommer bli riktig maffigt när de är klart. Gillar också de stenigt inreda akvaruim, stilrent som tusan!

//Marcus
                            // Marcus

Kommentar

• Repen1
                              Användare
                              • January 2013
                              • 877

Ska man ha så stort kar (o inte vill/kan lägga ut nypris) så får man hålla utkik o vara bered att åka en bit för att hämta. Men ett kar i den storleken får man nog räkna med runt 10000kr beg .Så här mycket vatten är 1125L Mille
                              Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...