Odlingsrum i källare inom en snar framtid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke_89
    Användare
    • July 2012
    • 112

Odlingsrum i källare inom en snar framtid

Har börjat med ett rum i källaren nu som jag ska ha som odlingsrum. Rummet är på ca 20kvm, tyvärr så gick inte vår hyresvärd med på att ta väck oljetanken, men det får ju plats några baljor ändå.
    Det dumma med källaren är att den inte är uppvärmd så nu på vintern har det varit max 10 grader där, så jag måste få lite bra tips på hur jag ska göra med uppvärmning för att elräkningen inte ska bli allt för hög. Nu har vi isolerat alla fönster i källaren med frigolit, men ska isolera dom utifrån också är tanken. Nu till nästa helg så ska rummet avskärmas med en dörr( pilen på bilden) för att hålla kvar värmen i rummet ytterligare. I detta rummet står även värmepannan, så möjligtvis att man kan få lite gratis värme därifrån..?

Men frågan är hur man ska göra med uppvärmningen?
    Ska man köra med doppvärmare i alla karen plus oljefyllt konvektor element? Eller blir det för dyrt?
    Eller ska man bara köra med element?
    Vilket är bäst?
    Sen får man ju tänka på att om vi värmer upp det rummet med element så har vi ju igen det upp i huset sen också. Så det kanske kan gå plus minus noll, eller?

Som det är nu så har jag ett 120 och ett 150L som jag ska bygga en ställning till .
    Sen har jag ett 25L
    I slutet av sommaren så ska jag hämta en ställning med 9st 125L
    Så det jag kommer behöva sen är ett gäng större kar på 200-400L
    Klicka på bilden för större version

Namn: källaren.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,8 KB
ID: 698677
    530L Akvastabil Malawi
    222L Malawi
    150L Yngel
    120L Yngel
    25L Nanokar inbyggt i Tv-bänk http://www.redbee.se/showthread.php/...yggt-i-tvbänk
  • Henke_89
    Användare
    • July 2012
    • 112

Montering av dörr

Förr veckan så monterade vi dörren i källaren också och murade igen hålet i väggen.
    Var inte världens lättaste att få dörren på plats med alla konstiga mått och snea väggar men nu sitter den där. Tur att man har en pappa som är gammal snickare

Namn: 20130421_141453.jpg
Storlek: 274,2 KB
ID: 685338

Namn: 20130421_173011.jpg
Storlek: 267,8 KB
ID: 685339

Namn: 20130421_173020.jpg
Storlek: 260,0 KB
ID: 685340

Namn: 20130421_173041.jpg
Storlek: 266,0 KB
ID: 685341

Namn: 20130421_173119.jpg
Storlek: 265,4 KB
ID: 685342

Namn: 20130421_173126.jpg
Storlek: 266,4 KB
ID: 685343
    530L Akvastabil Malawi
    222L Malawi
    150L Yngel
    120L Yngel
    25L Nanokar inbyggt i Tv-bänk http://www.redbee.se/showthread.php/...yggt-i-tvbänk

Kommentar

• Henke_89
      Användare
      • July 2012
      • 112

Tempen ökade

Nu, efter att vi har monterat dörren så har tempen gått upp med ca 4garder från innan Nu är det 16 grader där nere. Så nu har jag en klocka med ute och inne temp uppe i köket. Så nu kan jag se uppe i huset vilken temp vi har nere i källaren,perfekt!

Namn: 20130426174342.jpg
Storlek: 154,2 KB
ID: 685344
      530L Akvastabil Malawi
      222L Malawi
      150L Yngel
      120L Yngel

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Skönt att bara en dörr hjälpte upp temperaturen så pass mycket.
        Det med frigolit för fönstret lär nog hjälpa en hel del med. Men typ ha byggskum runt den så det verkligen blir tätt och du slipper allt drag.

Sedan om du ska ha doppvärmare eller element kan jag nog inte svara rakt av på. Personligen hade jag nog kört båda.
        Jag menar värmer du upp karen med doppvärmare kommer de att värma rummet sen men då blir det ju praktiskt taget helt eluppvärmt rum och det jobbet gör nog ett element bättre. Men med tanke på kanske kalla väggar osv på vintern som då gör att vissa kar skulle bli kallare än andra om man bara kör ett element gör att jag skulle använt båda.

Vad har du tänkt odla för fiskar, vilken temperatur vill du hålla?
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• Erik Österlund
          NCS Medlem

• January 2005
          • 3788

Som sagt om du tänkt ställa burkar mot väggar (vilket är ganska naturligt) så hade jag isolerat baksidan av dom med frigolit mot väggen.

När det gäller uppvärmningen borde element vara det mest effektiva i jämnförelse med doppvärmare. Doppvärmarna skulle ju få gå hela tiden för att värma upp 20 kvm rum. Och det skulle ju bli kondens på burkarna med förmodligen. En takfläkt a la pizzeria kanske skulle kunna vara något för att cirkulera ner varmluften som stiger mot taket? Konvektorelement som blåser ut varmluft lär ju var effektivare en vanliga oljeelement?

Inte lätt att räkna på det här tror jag ifall man ska försöka få fram ekonomin i det. Det kanske finns någon som vet hur man ska räkna?

Kommentar

• Henke_89
            Användare
            • July 2012
            • 112

Ursprungligen postat av affealien
            Skönt att bara en dörr hjälpte upp temperaturen så pass mycket.
            Det med frigolit för fönstret lär nog hjälpa en hel del med. Men typ ha byggskum runt den så det verkligen blir tätt och du slipper allt drag.

Sedan om du ska ha doppvärmare eller element kan jag nog inte svara rakt av på. Personligen hade jag nog kört båda.
            Jag menar värmer du upp karen med doppvärmare kommer de att värma rummet sen men då blir det ju praktiskt taget helt eluppvärmt rum och det jobbet gör nog ett element bättre. Men med tanke på kanske kalla väggar osv på vintern som då gör att vissa kar skulle bli kallare än andra om man bara kör ett element gör att jag skulle använt båda.

Vad har du tänkt odla för fiskar, vilken temperatur vill du hålla?
            Ja det var skit bra att det hjälpte så mycket med dörren och murningen Så till sommaren kanske man kan hålla 20grader där utan element
            Jag jag har funderat på att köra fogskum runt fönstret också, så det blir nog nästa steg. Ja jag tror att det blir både element och doppvärmare, iaf på sommaren. Nu på sommaren kanske det räcker med doppvärmare bara.

Tanken är att det mestadels ska bli malawi, men man vet aldrig, svårt att bara hålla sig till en typ av fisk
            530L Akvastabil Malawi
            222L Malawi
            150L Yngel
            120L Yngel

Kommentar

• Henke_89
              Användare
              • July 2012
              • 112

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Som sagt om du tänkt ställa burkar mot väggar (vilket är ganska naturligt) så hade jag isolerat baksidan av dom med frigolit mot väggen.

När det gäller uppvärmningen borde element vara det mest effektiva i jämnförelse med doppvärmare. Doppvärmarna skulle ju få gå hela tiden för att värma upp 20 kvm rum. Och det skulle ju bli kondens på burkarna med förmodligen. En takfläkt a la pizzeria kanske skulle kunna vara något för att cirkulera ner varmluften som stiger mot taket? Konvektorelement som blåser ut varmluft lär ju var effektivare en vanliga oljeelement?

Inte lätt att räkna på det här tror jag ifall man ska försöka få fram ekonomin i det. Det kanske finns någon som vet hur man ska räkna?
              Ja isolera baksidan av karen kan vara en smart ideé ju Takfläkt är smart, men vet inte om det går att ha här, eftersom att det bara är 180cm i takhöjd Hade kört i huet där hela tiden då ju Ja jag skulle vilja få tag på ett olje-element med konvektor, men det verkar inte finnas. Har sökt som en galning. Däremot så har jag ett 2000w olje-element som jag ska hämta imorgon. Testa det först och se vilken skillnad det gör.
              530L Akvastabil Malawi
              222L Malawi
              150L Yngel
              120L Yngel

Kommentar

• Henke_89
                Användare
                • July 2012
                • 112

I onsdags gjorde jag en riktigt bra affär Ett 222L Åleds på benställning plus en hel säck med akvarie grejer för 300kr!!!
                Nu har baksidan blivit svart också

Namn: 20130508220253.jpg
Storlek: 178,9 KB
ID: 685447

Namn: 20130508220311.jpg
Storlek: 234,0 KB
ID: 685448

Namn: 20130510130745.jpg
Storlek: 189,6 KB
ID: 685449

Namn: 20130511140911.jpg
Storlek: 176,0 KB
ID: 685450
                530L Akvastabil Malawi
                222L Malawi
                150L Yngel
                120L Yngel

Kommentar

• Henke_89
                  Användare
                  • July 2012
                  • 112

Sen har jag varit nere och mätt och funderat och kommit fram till följande. Vad tror ni om detta?
                  ¨
                  Den andra bilden är på ställningen som jag ska hämta efter sommaren. 9x120L men jag kan inte ha dom 3 översta karen eftersom att det är för lågt i tak. Dessutom så får jag sätte den ena sektionen på kortsidan av oljetanken, annars blir ställning för lång till den väggen.

Den sista bilden, där har jag inte kommit fram till riktigt vad som ska vara där.... men det går ju alltid att klämma in nåt akvarie till

Namn: akvarieantal.jpg
Storlek: 148,9 KB
ID: 685452

Namn: stllningen.jpg
Storlek: 126,1 KB
ID: 685453

Namn: 20130511141456.jpg
Storlek: 183,4 KB
ID: 685454
                  530L Akvastabil Malawi
                  222L Malawi
                  150L Yngel
                  120L Yngel

Kommentar

• Erik Österlund
                    NCS Medlem

• January 2005
                    • 3788

Kul att planera och fundera över hur man ska ha det! Du skulle behöva ha några burkar för avelsfirrarna också.

Kommentar

• Henke_89
                      Användare
                      • July 2012
                      • 112

Kul att planera och fundera över hur man ska ha det! Du skulle behöva ha några burkar för avelsfirrarna också.
                      Ja det är skit kul Ja jag känner också det, känns som att det blir lite många i 100L-klassen men jag ska ju ha 2st 375L som på bilden iaf. Vad säger du, hade du hoppat på den ställningen med 6x125L?
                      530L Akvastabil Malawi
                      222L Malawi
                      150L Yngel
                      120L Yngel

Kommentar

• Erik Österlund
                        NCS Medlem

• January 2005
                        • 3788

Ursprungligen postat av Henke_89
                        Ja det är skit kul Ja jag känner också det, känns som att det blir lite många i 100L-klassen men jag ska ju ha 2st 375L som på bilden iaf. Vad säger du, hade du hoppat på den ställningen med 6x125L?
                        Ska du ha 4 x 150 liter vid fönstret?

I så fall hade jag satsat på några fler större burkar på övriga ytan. Du lär ju kunna klämma in några 40-60 liters för nyspottat någonstans?

Kommentar

• Henke_89
                          Användare
                          • July 2012
                          • 112

Ska du ha 4 x 150 liter vid fönstret?

I så fall hade jag satsat på några fler större burkar på övriga ytan. Du lär ju kunna klämma in några 40-60 liters för nyspottat någonstans?
                          Ja 4x100-150 typ hade jag tänkt. Har ju ett 150 och 120 som jag ska bygga ställning till nu nästa helg. Så får se om jag hittar två till 100-150 att ha där. Men det blir nog till att lämna återbud på den ställningen med 6x125 och satsa på lite större burkar istället. Ska snacka med han och se om han har några större:-)
                          530L Akvastabil Malawi
                          222L Malawi
                          150L Yngel
                          120L Yngel

Kommentar

• Henke_89
                            Användare
                            • July 2012
                            • 112

Idag har man hämtat ett 125L kar helt gratis! Fick pump och doppvärmare med.
                            Värmen blir bättre och bättre här nere också, nu är här 19grader

Namn: 43196111759444844694870.jpg
Storlek: 68,5 KB
ID: 685539
                            530L Akvastabil Malawi
                            222L Malawi
                            150L Yngel
                            120L Yngel

Kommentar

• Thomas
                              Användare
                              • March 2013
                              • 89

Fanns det en sköldpadda i burken när du hämtade den?

Kommentar

Arbetssätt...