Genpool

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baterista

    Genpool

    Hur blir det egentligen med generna på de små firrar som odlas upp här i vårt avlånga land? Jag menar, om man köper 10 odlade små fiskar i samma storlek från samma uppfödare finns väl en minst sagt överhängande risk för att de är syskon eller åtminstone halvsyskon? Hur köper ni fisk? En här och en där? Mest viltimport?

    Jag ska börja med ciklider igen, efter att ha haft ett långt uppehåll p g a att jag har varit i flytta-runt-Stockholm-sitsen. ...och det är därför jag funderar på uppfödarsituationen...
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Ska man odla så är det ju på sin plats att blanda. Jag blandar ordentligt bland mina och köper en hel del VF.

    Om jag bara skulle ha ett vackert akvarium i vardagsrummet hade jag nog mer bara varit noggrann med hur fiskarna ser ut, vilket i och för sig redan det brukar borga för åtminstone hyfsat friska gener. Detta förutsatt att man vet hur fisken bör se ut.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

      #3
      håller med Fredrik, Viltfångat är ju så nära obesläktat man kan komma, och framförallt föredar jag VF om man tänker sig att odla.
      sedan är det ju upp till varje odlare att seriöst se till att inte inavla i all oändlighet.

      Kommentar

      Arbetssätt...