Aulonocara Surrogatmamma?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluespray
    Användare
    • April 2013
    • 1

Aulonocara Surrogatmamma?

Hej!
    Nu är det så att jag behöver hjälp ifrån er som har hållt på med Aulonocara's och deras sätt att "släppa" sina yngel.

Jag är helt "rooki" när det gäller detta så hjälp mig så mycket ni kan.

Nu är det så att jag har 2st Aulonocara honor och en rödzebra som ska ha yngel. Men enbart ett akvarium på 75 l. Ska jag satsa på att sätta ner båda Au- honorna och få båda att "släppa" sina yngel och se om jag kan få någon utav de att bli Surrogatmamma åt den andras yngel. Och sedan sätta ner den andra i ursprungsakvariet? Eller finns det en risk för de andra ynglen att bli uppätna? Känner hon liksom igen sina egna yngel? Har också tänkt på att sätta Rödzebran i en yngelbur tills ynglen har blivit tillräckligt stora för att sedan släppas tillsammans med Au- ynglen.

Har ni andra tips om hur man sköter Au eller rödzebra yngel så skriv gärna även om detta.

Tack på förhand!
    Senast redigerad av DaRe; 28 April 2013, 15:17.
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Ynglen behöver inte sin mamma. Det finns två sätt du kan lösa det på för att få honan att spotta ut ynglen.

1. Du låter honan gå i akvariumet som du har tänkt ha yngel i tills hon spottar. Du kan även låta honan gå i en plastbalja med syresten tills hon spottar och sen flytta ynglen.

2. Du kan ta upp honan och lägga henne i en liten plastbalja och tvångstömma henne. Du håller då honan under vattnet i handen och öppnar försiktigt munnen med t ex ett gem. Det finns bra filmer som visar hur man gör på tuben.

Honan ruvar ca 20-22 dagar, ibland längre om hon inte känner sig trygg med att släppa ut sina yngel.

Om du tar ynglen tidigare har dom gulesäcken kvar. Då lever dom på den och behöver inte matas. Annars börjar du mata direkt med söndersmulat flingfoder, pellets som du kvarnar i en pepparkvarn eller artemia. Lite beroende på vad du matar dom vuxna med. Själv kör jag NLS Grow till yngel.

Byt vatten en till två ggr/vecka beronde på hur mycket yngel du har. Ju mer yngel, desto mer mat och skit.

Ha inte för kraftig cirkulation på vattnet då bränner ynglen mycket energi på att simma mot strömmen. Se dock till att ha bra syresättning på vattnet.

Aulonocarayngel växer långsamt så räkna med attt det tar tid innan dom är säljklara, räkna också med att rödzebraynglen växer snabbare. Ynglen kommer behöva mer plats efter ett tag så en större burk är att rekomendera.

Gallra bort dom som inte växer eller ser ut som dom ska.

Lycka till!

Välkommen till forumet förresten!

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

En generell beskrivning av http://www.ciklid.org/artregister/ar...akte.php?ID=14 vore ju iofs väldigt trevligt att få fram.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...