nybörjarakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SamiMorabet
    Användare
    • April 2013
    • 71

Har ni något förslag på tillökning då? Som går bra ihop med dem här fiskarna i ett 112 liters akvarium

Kommentar

• nanoräkan
      Användare
      • February 2012
      • 43

Du bör skaffa större akvarium än 112 liter för både scalarer och guldfiskar. De bör som sagt inte heller gå i samma kar. För scalarer skulle jag säga att ett på 240 liter är absolut minimum och det samma för guldfisk. Om du inte vill göra dig av med några av dina fiskar så bör du dessutom köpa två stycken så att du kan ha scalarerna och guldfiskarna åtskilda
      Scalarer vill ha höga kar, man brukar säga minimum på 50 cm höga och guldfiskar behöver, som skrivits tidigare, kallt vatten. Runt 20 grader eller lite lägre.

Kommentar

• SamiMorabet
        Användare
        • April 2013
        • 71

Ursprungligen postat av nanoräkan
        Du bör skaffa större akvarium än 112 liter för både scalarer och guldfiskar. De bör som sagt inte heller gå i samma kar. För scalarer skulle jag säga att ett på 240 liter är absolut minimum och det samma för guldfisk. Om du inte vill göra dig av med några av dina fiskar så bör du dessutom köpa två stycken så att du kan ha scalarerna och guldfiskarna åtskilda
        Scalarer vill ha höga kar, man brukar säga minimum på 50 cm höga och guldfiskar behöver, som skrivits tidigare, kallt vatten. Runt 20 grader eller lite lägre.
        Om jag inte kan ha dem fiskarna i ett 112 kar vad kan jag ha istället i ett 112 kar? Har du några förslag på andra fiskar?

Kommentar

• nanoräkan
          Användare
          • February 2012
          • 43

Oj, det finns jättemycket du kan ha. lita runt lite här och på zoopets artregister och leta reda på de du gillar. Lättast är om du bestämmer dig för en världsdel och väljer fiskar därifrån. Tänk på att 112 liter är ganska litet, alltså ska det vara små fiskar som inte simmar allt för mycket.

Kommentar

• SamiMorabet
            Användare
            • April 2013
            • 71

Ursprungligen postat av nanoräkan
            Oj, det finns jättemycket du kan ha. lita runt lite här och på zoopets artregister och leta reda på de du gillar. Lättast är om du bestämmer dig för en världsdel och väljer fiskar därifrån. Tänk på att 112 liter är ganska litet, alltså ska det vara små fiskar som inte simmar allt för mycket.

Det var nu jag hade hoppats på att du skulle nämna några arter men ok!

Kommentar

• nanoräkan
              Användare
              • February 2012
              • 43

Jag kan föreslå om de vill?
              Om du vill ha Sydamerika:
              1 hane 2-3 honor av någon dvärgciklid (apistogramma)
              15 tetror (neontetra eller liknande)
              ev några pansarmalar

Afrika
              1+1 palettciklid
              Kanske Normans lyktögon eller någon tetra om det inte är så viktigt med biotop

Asien
              Kampfisk hane eller dvärggurami 1+1
              Kilfläcksrasbora
              kuhlii-ål

Detta var bara några exempel jag drog ihop lite snabbt. Det viktiga tror jag är att ta något du verkligen gillar och är intresserad av

Kommentar

• SamiMorabet
                Användare
                • April 2013
                • 71

Apistogramman var fin! ska se om jag hittar den

Kommentar

• nanoräkan
                  Användare
                  • February 2012
                  • 43

Apistogramma är ju ett släkte så det finns massvis av olika arter inom det släktet. Kolla här så får du se lite olika:

kolla till vänster så hittar du like olika apistogramma arter i länken.

Kommentar

• SamiMorabet
                    Användare
                    • April 2013
                    • 71

tack

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Ta en titta här också:
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• SamiMorabet
                        Användare
                        • April 2013
                        • 71

Ursprungligen postat av DaRe

tyvärr många bilder som saknas ! men ändå nice

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Där det saknas bilder kan du i princip räknamed att de är väldigt svåra att få tag på såvida du inte åker dit och fångar själv.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• SamiMorabet
                            Användare
                            • April 2013
                            • 71

Ursprungligen postat av DaRe
                            Där det saknas bilder kan du i princip räknamed att de är väldigt svåra att få tag på såvida du inte åker dit och fångar själv.
                            okej såpass .. men ni förvirrar mig lite killar! du tillexempel skrev att dem fiskarna jag har passar utmärkt i ett 112 kar men nanoräkan tycker inte alls samma sak !! så jag vet inte vem jag ska lyssna på

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Scalarer och guld fiskar passar inte i 112 skrev jag det skrev jag helt galet.

///David

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Ursprungligen postat av SamiMorabet
                                Hej igen allihop!
                                nu har vi kollat efter akvarium och vi har fastnat för det här, det är i lagom storlek och allting ingår! vad tycker ni experter? vad har ni för förslag på fiskar?

[ATTACH=CONFIG]45374[/ATTACH]
                                aha jag såg inte storleken. svårläst skylt, jag trodde det var mycket större 300L eller så.

///David

Kommentar

Arbetssätt...