Tillföra nya hanar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte
    Användare
    • April 2013
    • 228

Tillföra nya hanar?

Hej,
    Kan man sätta i en ny hane (eller 2) av samma art som man redan har i karet? Eller blir det full kalabalik? Har i min iver skaffat flera olika arter men bara 1 hane och 1-2 honor... Efter att ha lugnat ner mig i mitt habegär har jag sålt en del sorter som varit för stimmiga och "stygga". Vi vill nu ha lite större grupper av samma sort... frågan är vad herrarna i karen säger om att få in konkurrenter?
    Charlotte & Anders

720 liter x 2 Malawi
    375 liter x 2 Malawi
    500 liter Malawi
    180 liter Malawi
    100 liter Guppy
    140 liter x 6 yngel
    64 liter x 4 yngel
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Det beror nog på vilka arter det är du tänker på. I vissa fall kan det gå åt h-vete!

Kommentar

• Charlotte
      Användare
      • April 2013
      • 228

Idag har vi:
      Azureus, nu 1+ 1
      Firefish, 1+ 2
      A. Hansa benchi (med reservation för stavningen) 1 + 1
      Tetra Stigma 1 + 1
      N. Livingstooni 1 + 1
      Crabro 1 + 3
      Electra 1 +1
      Jag skulle vilja ha fler av Azureus, Hansa, Tetra stigma och Firefish...Det är ett 720 liters akvarium.

Ops, glömde att det även finns 1+1 golden och 1+1 othopharynx black orange dorsal.
      Senast redigerad av Charlotte; 27 April 2013, 19:52.
      Charlotte & Anders

720 liter x 2 Malawi
      375 liter x 2 Malawi
      500 liter Malawi
      180 liter Malawi
      100 liter Guppy
      140 liter x 6 yngel
      64 liter x 4 yngel

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Det går nog bra att komplettera med fler hanar. En generell regel är antingen en hane eller tre --> eller fler. Har du två hanar finns det risk att en blir dominant och är på den andra kraken konstant. Har du fler delas aggressionerna bättre. Ibland kan man ha tur och få det att funka med två om dom är jämnstarka och det finns plats i burken för två revir. Det är riktigt underhållande att se en jämn kamp och bevakning av revirgränsen. Har dom väl tagit sitt revir och accepterat att den andra j-vln inte viker sig så brukar dom sällan slåss, då markerar dom bara vid revirgränsen

Firefish kan vara lite småtuffa. Nimbochromis livingstonii är en rovfisk som blir ca 25 cm, den har ett speciellt jaktbeteende där den lägger sig på sidan på botten och spelar död, när en mindre fisk närmar sig för att titta till liket går den till attack. Finns filmer på tuben, riktigt cool!

Du har ju ganska många arter, skaffa inte fler. Du är rätt ute med att köpa fler av dom du redan har.

Kolla artregistret för rätt namn på dina firrar.

Kommentar

Arbetssätt...