Tuggande socolofi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik89
    Användare
    • March 2012
    • 124

Tuggande socolofi

Hej! Jag har en Pseudotropheus socolofi som just börjat ruva jag vet att hon har rom för jag såg leken. Jag har satt henne i ett yngelakvarium. Hur lång tid innan hon spottar ? Det är första gången mina malawis har lekt.
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

20-22 dagar brukar det ligga på. Hoppas det går bra nu!

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Grattis!!!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Grattis! Hoppas du får bevittna hela förloppet fram till frisimmande yngel. Som Erik antyder så händer det dock att honor inte går tiden ut, speciellt om hon ruvar för första gången.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Fredrik89
          Användare
          • March 2012
          • 124

Behöver jag möblera om akvariet när honan ska tillbaka?

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av Fredrik89
            Behöver jag möblera om akvariet när honan ska tillbaka?
            Nej det behövs inte. Möblera om brukar man göra när man fyller på med hanar så att dom "gamla" tappar sitt revir och därmed inkräktar inte den/dom nya på reviret.

Kommentar

• Fredrik89
              Användare
              • March 2012
              • 124

Hur vet jag om hon har svalt romen? Hon tuggar fortfarande men "hakan" är lite mindre.

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Ursprungligen postat av Fredrik89
                Hur vet jag om hon har svalt romen? Hon tuggar fortfarande men "hakan" är lite mindre.
                Det låter ju inte så bra, hur länge har hon tuggat? Jag brukar inte flytta honan förrän hon gått nästan hela tiden ut, jag vill inte riskera att hon blir stressad och spottar ut ägg eller sväljer dom.

Du får helt enkelt avvakta och se om hon svalt alla ägg eller om det finns några kvar. Jag brukar försöka titta in i munnen/på påsen för att avgöra hur status är.

Kommentar

• Fredrik89
                  Användare
                  • March 2012
                  • 124

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Det låter ju inte så bra, hur länge har hon tuggat? Jag brukar inte flytta honan förrän hon gått nästan hela tiden ut, jag vill inte riskera att hon blir stressad och spottar ut ägg eller sväljer dom.

Du får helt enkelt avvakta och se om hon svalt alla ägg eller om det finns några kvar. Jag brukar försöka titta in i munnen/på påsen för att avgöra hur status är.
                  Hon har tuggat i fyra dar. Jag var tvungen att flytta henne för att hanen blev väldigt aggressiv efter leken. Det är första gången dom leker jag köpte dom som yngel.

Kommentar

• maltandis
                    Användare
                    • October 2003
                    • 1567

Hej Fredrik!
                    Jag tror och hoppas att hon bara lagt äggen tillrätta, då blir hakan mindre
                    Hakan växer ju och du kommer att kunna se ynglen genom hennes haka så småningom.

/Jocke
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

Arbetssätt...