Har en bit som passar på den som redan finns och den är nästan lika stor som orginalet, men räcker det med 8mm?
Hål i Akvarium
Kollaps
X
-
-
Vet inte om det är lång/kortsida,Långsidan får ju mera belastning än kortsidan, men som lagning med dubbelglas borde det inte vara något problem. MilleDieselråttanKommentar
-
-
Det bör fungera, men har du tittat på möjligheten att byta gaveln istället? Helgas eller ram?
Om du lagar, räkna med att sprickan kan börja vandra. Håll lite koll på den.
En gång lagade jag botten på ett 1200liters. Hade tappat en sten och det blev en liten ros och två små cm-långa sprickor från den. Tyckte jag var noggrann och hellimmade i en 10mm skiva som var 80x100cm. Den passade precis så jag kunde limma mot både front- och bakruta också. Det gick bra i flera år, men en dag såg jag en konstig brytning i glasets framkant. Efter tömning visade det sig att den ursprungliga skivan var sprucken rakt över...
Nu är det värre med en bottenskiva förstås, men å andra sidan ska man vara medveten om att det är känsligt med skarpa sprickanvisningar i glas. Det blir helt enkelt även vid ganska låga belastningar hög spänningskoncentration i sprickans spets/ände. Detta kan man lösa genom att borra ur en bit så att hela sprickan försvinner, men det är ju å andra sidan också lite besvärligt...Kommentar
-
Kommentar