Hål i Akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • November 2002
    • 406

Hål i Akvarium

Om jag har ett 48mm hål i mitt kar där en genomföring gått för ytavrinning, kan jag täcka det hålet med en glasskiva och limma den med silicon?
    Hur tjockt bör glaset va på den biten? Glaset i akvariet i övrigt har 12mm.
    Jimmy
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Det går bra att limma, då den sitter så högt upp så tycker jag det borde räcka 4-6mm glas. Mille
    Dieselråttan

Kommentar

• Hoffa
      Användare
      • November 2002
      • 406

Hålet är i botten på karet
      Jimmy

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Aj då" hur högt är karet? då blir det nog 10-12mm glas du måste använda. Men det går bra att limma med akvariesilicon. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• Hoffa
          Användare
          • November 2002
          • 406

50cm högt
          Jimmy

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

Enligt "glasbibeln" jag har så till 50cm ska det räcka med 10mm,o det är för ett kar på150cm långt, så vill man vara helt säker så ta 12mm. Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• zebrano
              Användare
              • December 2012
              • 68

Ursprungligen postat av Repen1
              Enligt "glasbibeln" jag har så till 50cm ska det räcka med 10mm,o det är för ett kar på150cm långt, så vill man vara helt säker så ta 12mm. Mille
              Njae, detta är dimensioner som gäller när man ska bygga ett helt akvarium. I detta fall endast ett litet hål som inte har med akvariets hållfasthet i övrigt att göra. Hänsyn till hålet har tagits när man byggde akvariet och konstruktionen behöver inte förstärkas. Belastningen på en yta som denna är mycket liten. Med tanke på vattentrycket räcker det alltså gott med ett tunt glas. Om du vill inreda med sten ovanpå lagningen, kan det däremot vara bra med ett lite tjockare, typ 6-8mm.

Jag skulle ha tagit en bit som är ca 100x100mm och limma fast med en bred och tunn fog (pressa ut eventuellt överflöd av lim). Lägg därefter en tätning/fas mot glasbitens kant. Använd akvariesilikon och låt torka någon dag innan vattenpåfyllning.

Kommentar

• Repen1
                Användare
                • January 2013
                • 877

Precis som "zebrano" skriver,hållfasthetsmässigt räcker det säkert med ner till 3mm glas för att det inte ska läcka, men ska man börja ställa sten över så blir det en svag punkt i karet som kan bli extra belastad då den sticker upp. Mille
                Dieselråttan

Kommentar

• Hoffa
                  Användare
                  • November 2002
                  • 406

Hålet är i filterhörnan så där står en pump, doppis bara och jag har akvarie silicon
                  Jimmy

Kommentar

• Repen1
                    Användare
                    • January 2013
                    • 877

Då är det som "zebrano" skriver, utan risk för yttre påverkan så räcker det med 6-8mm utan att du behöver vara orolig. Mille
                    Dieselråttan

Kommentar

• Hoffa
                      Användare
                      • November 2002
                      • 406

La en bit om 150x150mm som va 4mm sen en bit som va 100x100 och även den 4mm, hoppas det duger

Ursprungligen postat av zebrano
                      Njae, detta är dimensioner som gäller när man ska bygga ett helt akvarium. I detta fall endast ett litet hål som inte har med akvariets hållfasthet i övrigt att göra. Hänsyn till hålet har tagits när man byggde akvariet och konstruktionen behöver inte förstärkas. Belastningen på en yta som denna är mycket liten. Med tanke på vattentrycket räcker det alltså gott med ett tunt glas. Om du vill inreda med sten ovanpå lagningen, kan det däremot vara bra med ett lite tjockare, typ 6-8mm.

Jag skulle ha tagit en bit som är ca 100x100mm och limma fast med en bred och tunn fog (pressa ut eventuellt överflöd av lim). Lägg därefter en tätning/fas mot glasbitens kant. Använd akvariesilikon och låt torka någon dag innan vattenpåfyllning.
                      Jimmy

Kommentar

• zebrano
                        Användare
                        • December 2012
                        • 68

Ja, det duger absolut. Ingen som helst fara med den lagningen

Kommentar

• Hoffa
                          Användare
                          • November 2002
                          • 406

Då bugar jag för fin och snabb hjälp.
                          Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                            Användare
                            • November 2002
                            • 406

Ny fråga om sprucket glas. Jag har ett 375l kar med en liten spricka på ca 30-40mm, räcker det om jag lägger en sträng silicon på den och sen lägger dit en ny glasruta på 8mm som är lika stor som orginalet ovanpå, och sen lägger silicon runtom?
                            Jimmy

Kommentar

• Repen1
                              Användare
                              • January 2013
                              • 877

Förstår inte om du menar att lägga i en ruta som är lika stor som den befintliga eller bara en "lapp". Men du kan laga sprickan så som med hålet. men ta en större "lapp" så att det stagar glaset på ett mycket större område, annars finns risk att när rutan bågnar lite att sprickan fortsätter under "lappen" o går utanför den, ju större "lapp" desto bättre.Problemet blir väl om "lappen är synfälltet, är ju inte så kul att se på. Mille
                              Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...