hur fotograferar man sina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

    hur fotograferar man sina fiskar?

    Finns det någon tråd om hur man fotar sina fiskar , rent teknisk beskrivning, blixt, exponeringstid mm. så man har något att utgå ifrån. Och experimentera själv. Då menar jag bilder tagna i akvariet "in live", inte i en trång låda av glas.
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

    #2
    Vet faktiskt inte om det finns någon tråd om detta på forumet. Jag kan då inte påminna mig om någon sådan iaf. Finns en bra tråd på ciklider.se om akvariefoto. Här har du en länk.

    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

      #3
      Sv: hur fotograferar man sina fiskar?

      Fanns mycket bra tips i den länken det tackar vi för.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • chas
        Användare
        • August 2009
        • 304

        #4
        hur fotograferar man sina fiskar?

        När jag fotar akvariefisk så har jag först och främst en blixt uppe på täckglaset. Den styr jag trådlöst med radiotrigger. Kameran är en systemkamera med ett macroobjektiv. Sen är det bara att exprimentera med blixtstyrka, bländare och slutartid. Med blixt brukar man behöva kort slutartid. Runt 1/250 kör jag på. Öva och va med i fototävlingen
        http://naistick.wix.com/photo

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

          #5
          Sv: hur fotograferar man sina fiskar?

          Har nyligen köpt mig en extern blixt med radiotrigger men har inte riktigt fått till några vettiga inställningar ännu.
          Måste läsa på lite till och justera mer slutartid.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8616

            #6
            I Ciklidbladet har det (förstås) funnits artiklar om detta:



            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1295

              #7
              Ursprungligen postat av ewa
              Finns det någon tråd om hur man fotar sina fiskar , rent teknisk beskrivning, blixt, exponeringstid mm. så man har något att utgå ifrån. Och experimentera själv. Då menar jag bilder tagna i akvariet "in live", inte i en trång låda av glas.

              Hej Ewa och välkommen till fotosidan.


              Jag har fotat akvariefiskar i många år och nästan hela tiden anv mig av en grundinställning enligt nedan

              Systemkamera Nikon, mackro objektiv, extern blixt och foto i JPEG.


              Kamera inställningar:

              F8, 1/125, ISO 200, Auto-Vitbalans

              Manuell läge

              Fokusläge AF- S

              Ljusmätning SPOT

              AF område Enpunkts

              Det allra bästa sättet till att få ett fint akvariekort är att skapa en bra ljuskälla vilket man gör enklast genom en extern blixt.

              Den externa blixten styrs via separat sändare eller som många Nikon kameror samt en del andra kan genom den inbyggda blixten..Som sänder ut en signal till extern blixt.

              Blixtljuset orkar ner en visst djup i karet innan det tappar effekt, men det går att kompensera gen blixtkompensationen eller genom exponeringskompensationens +/-

              Tänk på att fota lite snett mot glaset om du anv den inbyggda blixten för att slippa blänk i glaset från signalen.

              Att vattnet ska vara rent och rutor putsade både inv och utv är en självklarhet.


              När bilden är tagen så ska den framkallas i ett bildredigeringsprogram som det finns en bra länk att läsa om i denna länk.



              Denna artikel har även varit med i Cikladbladet
              01 / 2009 Grundläggande Photoshopguide för akvariefotografer


              Lycka till med dina foto planer


              Mvh Göran
              Senast redigerad av Göran Å; 26 April 2013, 18:17.
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • ewa
                NCS Medlem
                • March 2013
                • 457

                #8
                Tack för alla råd. Måste skaffa en extern blixt till Nikon. Vänta på vinnarbilder

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • December 2005
                  • 1295

                  #9
                  Ursprungligen postat av ewa
                  Tack för alla råd. Måste skaffa en extern blixt till Nikon. Vänta på vinnarbilder
                  Nu vet jag inte vilket kamerahus du anv.

                  Men när det gäller extern blixt så tänk på en som är TTL styrd som ex Nikon SB 600 (finns som beg till bra priser. Se fotosidan.se annonsavd. ). Eller de andra Nikon blixtarna med högre nummer


                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • March 2013
                    • 457

                    #10
                    Kamerahus är en D70S , kan låna en bättre, måste kolla objektiven. Spännande!

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • December 2005
                      • 1295

                      #11
                      Ursprungligen postat av ewa
                      Kamerahus är en D70S , kan låna en bättre, måste kolla objektiven. Spännande!
                      Ett äldre kamerahus men det bör fungera till akvariefoto och jag tror att det har den sk comanderfunktionen i menyn, som gör att den kan styra externa blixtar.

                      Andra Nikonhus med denna funktion är D80, D90, D300, D300S, D700 samt även D7000 och troligtvis nya D7100.

                      Börja att prova/träna med att fota med de objektiv du har tillgång till innan du börjar köpa nytt under förutsättning att du fart på blixten.


                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        #12
                        Notera också att alla de artiklar som länkas til ovan (åtminstone de som är nyare än 2004) kan läsas med bilder i pdf format om man är medlem i NCS.

                        Och extremt enkelt om man dessutom har en surfplatta och NCS appen installerad.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          #13
                          Jag har en Nikon systemkamera nu, men innan tog jag med kompaktkamera och mobilkamera. Bäst blir det i de fallen att inte ha blixt.

                          Jag brukade då:
                          Byta vatten, köra med happy life för klarare vatten
                          rensa växter som skymde belysningen
                          Inreda så fiskarna i fråga hade sina tillhållen hyggligt nära främre delen av akvariet
                          Sitta länge och stilla
                          fota med stöd utan blixt.

                          Då jag hade blixt gjorde jag faktiskt så att jag lutade kameran något nedåt eller åt en sida så blixten vreds bort från motivet annars hamnade blixtblänket rätt in i linsen.

                          Mobil har jag aldrig lyckats med blixt.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • ewa
                            NCS Medlem
                            • March 2013
                            • 457

                            #14
                            Jag måste ladda ner manualen till kameran, har bara på asiatiska språk, japanska, kinesiska mm. ;-) och läsa på. Kompaktkamera funkar kanske för att börja med. Ska testa med en led lampa på täckglaset. Mobil kan ge hyfsade bilder utan blixt, men är inte så snabb.
                            Mina Cryptoheros nanoluteus börja förberedda leken, honan är i lekdräkt, hanen tänker bara mat... hon uppvaktar honom på alla sätt, men mindre framgång. Han är stor och fin. Hoppas jag är hemma när de leker.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #15
                              Lycka till
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...