Lagerlistor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Lagerlistor

Varför är akvarieaffärer så fruktansvärt dåliga på att uppdatera sina lagerlistor på nätet? Varför har man en hemsida om man inte använder den? Eller har man inte förstått det här med internet?
    Den som uppdaterar sin bäst (i min lilla undersökning som inte alls täcker hela Sveriges akvarieaffärer på nätet) är årets vinnare av Guldaborren - Lasse på Ciklid-Hobby i Södra Sandby. Ni andra kommer inte ens på andra, tredje eller fjärde plats.
    Hagebycikliden, Nol, för att inte tala om Åleds vars lagerlista senast uppdaterades i december!
    Har Akvarilagret skrotat sin lagerlista? Hittar den inte längre.
    Diskus-Varberg var värdelös med uppdatering på sin gamla hemsida, det kanske blir bättre på den nya Aquazoo?

Internet är ett sätt att marknadsföra sig. Att ha en hemsida som är gammal är meningslös, rent av skadlig för affärerna.

Har ni andra fisknördar inte förbannat dessa gamla unkna lagerlistor någon gång? Eller är det bara jag som undrar hur det är fatt?

//Kaj
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Håller med dej "Kajjjan"nu har jag inte gjort någon undersökning, men tänkte kika lite på nytt blod till mina "kilesa" fanns på lagerlistan, men inte i verkligheten, tur man inte åkte många mil för att titta. Mille
    Dieselråttan

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

Här är Akvarielagrets lista... men de kanske lagt ner att uppdatera den eftersom den tydligen inte finns att klicka på på hemsidan längre.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Lagerlistor

Nols lagerlista är inget att ha, men han uppdaterar sina leveranser bra. Så man får titta på dem.
        Håller annars med, kan man inte hålla dokumentet levande ska man inte ha det alls.

Kommentar

• ewa
          NCS Medlem
          • March 2013
          • 457

Har Akvarielagret skrotat sin lagerlista? Då bli det inga fler besök där, utom i nödfall. Tråkigt.

Kommentar

• Uffe Lindström
            Användare
            • May 2005
            • 285

Som ciklidnörd "på landet" är ofta en uppdaterad lagerlista A och O för att göra en resa på typ 15 mil eller längre.
            Jag tycker Akvarielagret haft en ok uppdateringfrekvens om man tänker tanken om jobbet att uppdatera den.
            Det känns jättetråkigt att dom tycker att det inte är värt jobbet!
            Själv åker jag kanske dit 5-8 gånger om året och då till 90% för att jag sett det finns något intressant på listan. Visste jag inte så är det tveksamt att man åkte så pass ofta.

Att hålla en lagerlista för en akvarieaffär är naturligtvis en massa jobb, men att bara lägga ut nyinkommet måste ändå vara milsvid mindre jobb.
            Men en tanke som slår en med Kajs frustrerade önskan att handlarna ska förstå Internets vikt att marknadsföra sig och Christers känsla att det inte är värt arbetsinsatsen (Vilket naturligtvis är de flesta akvariehandlares krassa anledning till dåliga uppdateringsfrekvens)…
            Kan inte grossisterna i samband med sina leveranser lämna kompletterande mer ”Internetvänliga” leverans/faktura-besked? Så att det i princip bara är att klistra in på hemsidan. Kanske akvariehandlarna kan ställa lite krav på grossisterna om det. Katten på råttan…
            För jag antar att alla akvarieaffärer som har en hemsida vill visa att de fått in ny fisk om jobbet var minimalt.

Lite dålig tajming men…
            Det vore trevligt att ha ”relevanta” affärers/grossisters fisklistor samlat på NCS typ under Köp&Sälj.

Mvh
            Uffe
            www.youtube.com/user/Uffelimpan

Kommentar

• zebrano
              Användare
              • December 2012
              • 68

Jag instämmer med att det är dåliga uppdateringar av hemsidor på många håll. Några sköter det lite bättre, men ändå inte så bra som man kunde önska. Däremot tror jag inte det är realistiskt att listorna är så pass uppdaterade att man kan åka några längre sträckor utan att ringa först. I princip kan fiskarna bli sålda medan man sitter i bilen... Hemsidor där saldot uppdateras automatiskt efter vad som knappas in på kassaapparaten vore trevligt, men knappast en realistisk tekniknivå för en akvarieaffär.

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Ursprungligen postat av zebrano
                Däremot tror jag inte det är realistiskt att listorna är så pass uppdaterade att man kan åka några längre sträckor utan att ringa först. I princip kan fiskarna bli sålda medan man sitter i bilen... Hemsidor där saldot uppdateras automatiskt efter vad som knappas in på kassaapparaten vore trevligt, men knappast en realistisk tekniknivå för en akvarieaffär.
                Sant! Men en uppdaterad lagerlista kan ge en bra anledning till att ringa och kolla om just den arten är kvar, i stället för att ringa och kolla mot en lista som är gammal som gatan, det känns ju mindre lönt att lyfta luren då.
                När jag tänker på lagerlistor så menar jag inte en inventeringslista eller lagersaldolista där antal är angivet utan bara vilka arter man har. DET kan ju inte ta så lång tid förutsatt att man har lite koll och ordning på sin fisk (vilket jag absolut tror att man har).
                Tycker ju att det är bättre med ingen lagerlista jämfört med en gammal inaktuell dito. Ingen skulle ju komma sig för att skriva ner vad man hade i karen för ett halvår sedan och publicera det på sin hemsida, eller hur? Varför har man då kvar gamla listor?

//Kaj

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Jag har inte haft några lagerlistor på DiskusVarbergs sida och det kommer heller inte o finnas några på Aquazoo.se så att uppdatera dem är lite svårt.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av kaj.p
                    Jag har inte haft några lagerlistor på DiskusVarbergs sida och det kommer heller inte o finnas några på Aquazoo.se så att uppdatera dem är lite svårt.
                    Nej, det är sant. Det är inte en lagerlista på det viset, men förklara för mig värdet med att ha olika arter och varianter av arter i en webbshop när du inte har dem hemma och de inte kan köpas? Som konsument går man in och ser vad webshoppen har att erbjuda och då ser man t ex fina Altum för 750:- för att sen få veta att du inte haft sådana på väldigt lång tid. Vad är värdet med det? Då är det ju absolut bättre än att inte ha någon fisk i webbshopen alls. För det är vilseledande. I din nya webshop finns det inga fiskar listade vad jag kan se, men är det då sin avsikt att ha fisk där som du inte har hemma? Eller kommer du inte ha något under de rubrikerna?

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Det finns plats i forumet för affärer att visa upp sig med annonser eller nyinkommet eller "what so ever"

Det är bara 4 affärer som utnyttjat detta! Vore jättekul om fler affärer utnyttjar detta lite oftare för att visa upp sig!
                      Det är ju inte fel att skriva om nåt nyinkommet i det forumet.
                      Saltvattensbutiker är lite mer framåt när det gäller att visa upp sig i forumet när de fått en ny sändning!
                      http://www.saltvattensguiden.se/foru...er-samt-fiskar!
                      Men jag förstår att det tar tid att skriva dessa annonser eller inlägg och om sedan ingen bryr sig så är det frustrerande!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Nej, det är sant. Det är inte en lagerlista på det viset, men förklara för mig värdet med att ha olika arter och varianter av arter i en webbshop när du inte har dem hemma och de inte kan köpas? Som konsument går man in och ser vad webshoppen har att erbjuda och då ser man t ex fina Altum för 750:- för att sen få veta att du inte haft sådana på väldigt lång tid. Vad är värdet med det? Då är det ju absolut bättre än att inte ha någon fisk i webbshopen alls. För det är vilseledande. I din nya webshop finns det inga fiskar listade vad jag kan se, men är det då sin avsikt att ha fisk där som du inte har hemma? Eller kommer du inte ha något under de rubrikerna?

//Kaj
                        Det är inte så svårt Vissa arter/varianter är inte alltid tillgängliga hos exportören när jag vill ha dem utan de kan komma igen i nästa sändning. Så istället för att ta bort o lägga in så så ligger de kvar hela tiden. Hur många det finns inne står i rutan antal i lager så finns det inga så står där noll http://www.aquazoo.se/index.php?main...products_id=23 En annan vits med att ha dem kvar är att många förbeställer fisk och då kan man här se hur den arten/varianten ser ut och boka för framtiden.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

Ursprungligen postat av kaj.p
                          Det är inte så svårt Vissa arter/varianter är inte alltid tillgängliga hos exportören när jag vill ha dem utan de kan komma igen i nästa sändning. Så istället för att ta bort o lägga in så så ligger de kvar hela tiden. Hur många det finns inne står i rutan antal i lager så finns det inga så står där noll http://www.aquazoo.se/index.php?main...products_id=23 En annan vits med att ha dem kvar är att många förbeställer fisk och då kan man här se hur den arten/varianten ser ut och boka för framtiden.
                          Men då har du ju t o m ett lagersaldo!. Det är ju fantastiskt bra för oss konsumenter. Så fungerade inte din tidigare webbshop nämligen.
                          Bara en kommentar: När jag klickat på "diskus" i menyn så har jag helt missat texten "Integrated Aquatics" och bara sett boken Blehers Discus och trott att shoppen inte varit riktigt färdig. Kanske den klickbara texten med leverantörens namn skulle vara tydligare? Jag gick bet där, men å andra sidan förmodar jag att de verkliga diskusälskarna känner igen leverantörens namn och fattar snabbare än jag.

Hursomhelst, då säger jag att du tagit din nya webshop till toppen av min lista. Du har bra bilder på fisken och man kan utläsa vad du har hemma och t o m hur många! Även priset - vilket inte är en helt oviktig faktor i sammanhanget...Högsta betyg!

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Det finns plats i forumet för affärer att visa upp sig med annonser eller nyinkommet eller "what so ever"

Det är bara 4 affärer som utnyttjat detta! Vore jättekul om fler affärer utnyttjar detta lite oftare för att visa upp sig!
                            Det är ju inte fel att skriva om nåt nyinkommet i det forumet.
                            Saltvattensbutiker är lite mer framåt när det gäller att visa upp sig i forumet när de fått en ny sändning!
                            http://www.saltvattensguiden.se/foru...er-samt-fiskar!
                            Men jag förstår att det tar tid att skriva dessa annonser eller inlägg och om sedan ingen bryr sig så är det frustrerande!
                            Vi har ännu inte kommunicerat detta fullt ut. Så det är inte så många som vet att det går. Men denna funktion har riktigt cool potential.

I princip skulle kan kunna uppdatera artregistret med butiksnamn på den butiken som har en viss art. På samma sätt där man nu ser "medlemmar med arten". Och att detta sker automatiskt
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • June 2008
                              • 1882

Ursprungligen postat av DaRe
                              Vi har ännu inte kommunicerat detta fullt ut. Så det är inte så många som vet att det går. Men denna funktion har riktigt cool potential.

I princip skulle kan kunna uppdatera artregistret med butiksnamn på den butiken som har en viss art. På samma sätt där man nu ser "medlemmar med arten". Och att detta sker automatiskt
                              Den funktionen hade varit guld värd för alla parter om den går att få till. Tror jag i alla fall.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...