Cichlasoma pusillum = C. dimerus, kanske?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Cichlasoma pusillum = C. dimerus, kanske?!

I artikeln med beskrivning av ny art som jag nyligen postade finns tydligen information om att Cichlasoma pusillum = Cichlasoma dimerus , åtminstone har Cichlasoma pusillum från Rio Uruguai identifierats som Cichlasoma dimerus . Sedan finns den även i Paraná och om den sägs inget.

Inte förvånad, de är ju väldigt snarlika. Kanske skulle man dra en fråga till Kulanderom han anser att hela arten verkligen är densamma som dimerus.

Läs mer här: http://www.mapress.com/zootaxa/2013/f/zt03641p164.pdf Beskriven av SVEN O. KULLANDER & CARLOS A. SANTOS DE LUCENA Skulle bara få ett ok att använda bilden i artikeln också... Kommer snart till ditt artregister :)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

Jag har samlat bägge arterna! C pusillum har svarta prickar på gällocket och det saknar dimerus enligt nyckeln. bl a.

Paraná och Paraguay har oftast olika arter.

Men gränsdragning mellan arter kan ofta vara subjektivt. JAg skall kolla.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Låter spännande ser fram emot vad du hittar
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

Du menar det här:

" Cichlasoma pusillum Kullander (1983) was described from the lower Itaipú reservoir (type locality, Puerto
        Palmas), río Acaray and nearby río Uruguay. The latter are re-identifed as C. dimerus (Kullander, unpublished).
        Recently collected material is available from the Yguazú reservoir and the río Monday (NRM 42271, 42333,
        45255)."

Det betyder att Cichlasoma pusillum har en något mer begränsad utbredning än man ansåg tidigare. De som finns i Río Uruguay är alla Cichlasoma dimerus . De tre uppräknade katalognumren är alla Cichlasoma pusillum (42271 och 45255 var dem jag fångade).
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 24 April 2013, 21:52. Anledning: länkning till artregistret

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Grymt!! tackar Erik!

///David

Kommentar

• Ola Sjödin
            Användare
            • August 2003
            • 514

Imponerande med ett sådant uttömmande svar samma dag som frågan ställs!
            Då vet jag alltså med bestämdhet att mina firrar i garaget är dimerus! Tack Ola.

Kommentar

• Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Då vet jag alltså med bestämdhet att mina firrar i garaget är dimerus!
              Det beror ju lite på hur dom ser ut - alternativt var dom ursprungligen är fångade. Jag tycker dom är ganska knepiga att se skillnad på.

Att jag däremot inte såg att pusillusarna inte var dimerus när vi fångade dem är en annan sak. (då hade jag antagligen försökt plåta dem färska) Då har man annat att tänka på.

Kommentar

Arbetssätt...