Thorichthys socolofi, någon som har erfarenheter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • January 2013
    • 186

Tack för era svar. Kom över ett 240 idag så tänkte dem kunde få ett eget kar samt ett renodlat CA kar.

Då skall jag kolla upp dem andra i arten också :-)

Finns faktiskt 2 andra Thorichtys som jag kan tänka mig att hålla men ingen av dem andra arterna blir små fiskar. Den minsta av dem andra blir hela 15cm stor. Kan man verkligen ha en grupp så stora fiskar i ett 240?
    Senast redigerad av timebandit; 13 June 2013, 13:08.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Nu är deras nya akvarie uppe å igång. Använde ytterfiltret som redan är inkört samt ett inkört innerfilter Fluval U4. Bör räcka för karet tills vidare

Så här ser det ut nu. Det går 3st Ancistrusar och 1st Socolofi just nu. Dem övriga Socolofi (5st) skall få flytta hit under dagen
      Sedan skall det till några (ca 5st) fina L-malar när vi hittat dem. Sedan är det nog klart.

Ljuset är extremt tråkigt å dämpat så där kommer en uppgradering att ske om ca 2 månader tror jag.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,9 KB
ID: 685820
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• Cichlid-Power
        Användare
        • November 2006
        • 253

Thorichthys

Ursprungligen postat av timebandit
        Ofasen.
        Kanske skall ta och kolla upp resten av släktet för att förstå vad man har å göra med. Hade vart trevligt med riktiga erfarenheter för det lilla man läser känns inte så aktuellt å riktigt alltid. Dessutom är den tekniska engelskan lite haltande så man förstår ju inte allt
        Lyssnar hellre på riktiga personer vad dem har för erfarenheter...

Jeg kan bare si at disse fiskene er topp, jeg har de fleste og det er ikke noe problemer å holde dem. Det man skal passe på er å ha en god vannkvalitet, altså ukentlig bytte rundt 50%. For de er vare om det er dårlig vannkvalitet.

Cichlid-Power

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Jag kan bara hålla med Cichlid-Power. Jag har haft två T. eliotti-par samt två bonushonor i ett 222-liters där båda paren lekte samtidigt kontinueligt utan att någon fisk kom till skada. Sedan har jag även hört talas om tokaggressiva fiskar som slogs till bara en återstod, men detta hör nog till ovanligheterna. 15 cm blir de för övrigt inte under en natt om du köper ungfiskar. Svärdbärare kan rekommenderas som sällskap (och då givetvis någon vildform ). Om du menar att ha flera Thorichthysarter i samma kar hade jag inte rekommenderat det.

/Jocke

Kommentar

• Kawasa
            Användare
            • September 2012
            • 840

Ursprungligen postat av Banderad
            Om du menar att ha flera Thorichthysarter i samma kar hade jag inte rekommenderat det.

/Jocke
            Exakt! Min personliga favorit bland arterna är eliotti och det skulle vara synd och skamligt att se dessa fantastiskt fina fiskar blanda upp sig med andra när dom är så otroligt vackra i sig själva. Tror att det är dom som har flest turkosa prickar på sig. Köpte mina på akvarieleasing runt 2005 och när de lekte så var de banne mig de vackraste exemplar jag någonsin ägt.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

Arbetssätt...