Jag har kört med Mh i många år över mina sötvattenkar, o är mycket nöjd, "2x250w" över ett 400L kar är för mycket det bästa är "2x150w" ett litet smak prov, 375L "1x70w" 600L "2x150w" båda ramperna i 16000K , kombo rampen med 2st lysrör, 1st arctinic blue o ett korral vitt 14000k.Du får fram det blå hos fiskarna,Dyra att köra? Tja! det du förlorar i ström, vinner du i värme i huset o karet, dyra att köpa? mina har gått i 6år nu o håller säkert en stund till, sen dom bulbar jag köpt så har jag skickat efter från www.reefshop.com, då kostar en bulb 18 dollar + ett par kronor till i frakt. Mille
Belysning
Kollaps
X
-
-
-
Kollar inte min elräkning på det sättet, men dom lyser ca från 11-12 på dan till ca 6-8 på kvällen sen tar lysrören över några timmar fram till ca 9-10 som sagt värmen från dom går till karen o till huset.så det man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. MilleDieselråttanKommentar
-
Är ingen expert, men för mej är 160w led i stort sätt samma som 150wMh,ljusmässiggt(som jag tycker mej se på bilder)ser det ganska lika ut. Led har ju oftast kylfläktar, vilket bör betyda värme till huset,Priset på led är ganska lika som Mh "dyrt" Led verkar vara mera styrbart,vilket Mh inte är,men än så länge tror jag Mh står sej ganska bra prismässigt till det ljuset du får ut från det. MilleSenast redigerad av Repen1; 24 April 2013, 02:03.DieselråttanKommentar
-
Senast redigerad av Hoffa; 24 April 2013, 09:11.JimmyKommentar
-
Jag bor i lägenhet där jag inte betalar någon uppvärmning, eller den ingår i hyran, så för mig är det att elda för kråkorna. Men som Repen säger så blir det värme från LED belysning också, dock ingen strålningsvärme ner i karet utan värmen går i kylflänsarna och sedan ut i rummet. Men inte samma mängd som MH.
MH belysningen funkar super hos mig med. Det som får mig att vilja byta till LED är möjligheten att kunna styra enheten. Ha sol upp och ner gång samt styra styrkan under dagen. Sen är det ganska bekvämt att slippa byta lampor.Mvh
//AlfKommentar
-
Så sant som det va sagt, skit när det är pengarna som ska bestämma va man vill ha
Jag bor i lägenhet där jag inte betalar någon uppvärmning, eller den ingår i hyran, så för mig är det att elda för kråkorna. Men som Repen säger så blir det värme från LED belysning också, dock ingen strålningsvärme ner i karet utan värmen går i kylflänsarna och sedan ut i rummet. Men inte samma mängd som MH.
MH belysningen funkar super hos mig med. Det som får mig att vilja byta till LED är möjligheten att kunna styra enheten. Ha sol upp och ner gång samt styra styrkan under dagen. Sen är det ganska bekvämt att slippa byta lampor.JimmyKommentar
-
Precis som "affealien" skriver, så idag är det nog led som är grejjen,prismässigt på kvalitetsramper är nog hugget som stucket,mellan led/Mh,men med mycket bättre möjlighet att styra för "ledens"fördel.Watt mässigt kan jag inte se fördelen på "led" som alla säger ska dra så lite,för mej är 150w mh samma som 150w led. (jag kanske tänker fel) Personligen tycker jag att 2x250w blir för mycket över ett 400L kar,du kommer få problem med alger (se i mitt 2x150w) där går det "troffar" som betar hela tiden, utan dom skulle jag ständigt få skrapa alger.Beroende på vilka fiskar du vill ha o utseende på karet du är ute efter,o om du vill ha "combo" ramp, skulle jag rekomendera antingen 1x150w eller 2x150w, är du inte beroende av "combo"ramp så finns det en AM ramp 1x150w till salu på blocket i Borås, den duger gott (se mitt 375L med ett 1x70w. MilleDieselråttanKommentar
-
Kan du länka den, får inga träffar
Precis som "affealien" skriver, så idag är det nog led som är grejjen,prismässigt på kvalitetsramper är nog hugget som stucket,mellan led/Mh,men med mycket bättre möjlighet att styra för "ledens"fördel.Watt mässigt kan jag inte se fördelen på "led" som alla säger ska dra så lite,för mej är 150w mh samma som 150w led. (jag kanske tänker fel) Personligen tycker jag att 2x250w blir för mycket över ett 400L kar,du kommer få problem med alger (se i mitt 2x150w) där går det "troffar" som betar hela tiden, utan dom skulle jag ständigt få skrapa alger.Beroende på vilka fiskar du vill ha o utseende på karet du är ute efter,o om du vill ha "combo" ramp, skulle jag rekomendera antingen 1x150w eller 2x150w, är du inte beroende av "combo"ramp så finns det en AM ramp 1x150w till salu på blocket i Borås, den duger gott (se mitt 375L med ett 1x70w. MilleJimmyKommentar
-
Är helt kass på datorer, men ska försöka. http://www.blocket.se/alvsborg/Aqua_...=14&w=3&last=1 Funkar det inte så sök på djur, o skriv in metallhalogen så kommer den upp. MilleDieselråttanKommentar
-
-
Precis som "affealien" skriver, så idag är det nog led som är grejjen,prismässigt på kvalitetsramper är nog hugget som stucket,mellan led/Mh,men med mycket bättre möjlighet att styra för "ledens"fördel.Watt mässigt kan jag inte se fördelen på "led" som alla säger ska dra så lite,för mej är 150w mh samma som 150w led. (jag kanske tänker fel) Personligen tycker jag att 2x250w blir för mycket över ett 400L kar,du kommer få problem med alger (se i mitt 2x150w) där går det "troffar" som betar hela tiden, utan dom skulle jag ständigt få skrapa alger.Beroende på vilka fiskar du vill ha o utseende på karet du är ute efter,o om du vill ha "combo" ramp, skulle jag rekomendera antingen 1x150w eller 2x150w, är du inte beroende av "combo"ramp så finns det en AM ramp 1x150w till salu på blocket i Borås, den duger gott (se mitt 375L med ett 1x70w. Mille
Bra reflektorer hjälper ju mycket på MH självklart men blir inte riktigt samma ändå. Dock vet jag inte riktigt hur mycket mer man får ut av LED än MH aldrig tittat på jämförelser så.Mvh
//AlfKommentar
-
Så här ser mitt 220x70x70cm akvarium ut med en 180cm lång ramp med 3x150mh på 6500k + 2x54w T5 igång.
Alla rötter färgar vattnet lite gulare så därför de är lite tefärg på det hela.
Som syns så är det mörkare i kanterna eftersom MH lampor är ganska fokuserade i sitt ljus jämförelse med lysrör.Mvh
//AlfKommentar
-
DieselråttanKommentar
Kommentar