hej igen! hur många dagar kan jag vara borta utan att troffar + annat smått o gott inte svälter ihjäl mvh sören
utan mat?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej,
jag brukar låta mina vara utan mat upp til en vecka. Svälter ihjäl gör nog inte fiskar på ett bra tag. Tänk på att en människa klarar sig utan föda i månader, så länge vi får vatten. Fiskar behöver knappast vatten...Ska jag vara borta mer än en vecka brukar jag se till att någon kollar läget. Detta gäller vuxna fiskar. Har jag yngel blir det foderautomat.
Det är nog flera gånger om året mina brukar vara utan mat en vecka. Ofta verkar det istället nästan vara välgörande. Inte sällan har det skett lek när jag återvänder. Dock så brukar jag se till att göra ett större vattenbyte innan jag åker, och kolla konditionen överlag i karen. Ser jag tendenser till ovanligt mycket "bråk" och stridigheter kanske jag flyttar om lite om jag har möjlighet. Det är nog snarare sådant som ställer till mer bekymmer än matfrågan i sig vid frånvaro av kontroll. Hungriga fiskar, särskilt ciklider, brukar kompensera hungern med agressivitet och sex -
Tuggande honor äter ju inget (sanning med modifikation) i 3-4 veckor, så svälta ihjäl dom tar ganska lång tid. Har du "troffar" o ska resa bort en längre stund kan man öka ljustimmarna så att det blir mera alger. MilleDieselråttanKommentar
Kommentar