Hobbyodling i liten skala

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Bytte just vatten i karet och rescapade bottensanden så det blev kullar och gropar. Gissa om detta tri ggade Ventralisarna! Dom snor omkring som vildar och gräver vidare i groparna. Den största hanen är riktigt intensiv och aggressiv och lyckas locka en hona till sin grop. Honan mäter ca 6cm, kan det redan bli lek måntro?

Hanen är så aggro att han inte drar sig för att stödda sig mot en biffig Dubbehane på ca 11cm :-)
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

Så var det då åter dags för lite nytillskott! 1 ensam men välväxt Ikola samt 5 Dubbar. Ikolan är det första ynglet av arten i min ägo och det känns roligt. Jag hoppas nu att lekandet i karet ska komma i rullning så som det gjorde i vintras.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Länge sedan vi fick lite bilder eller film, det vore intressant!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Jag ska försöka bättra på det området. Ynglen är lite svåra att fota eftersom dom nu ligger i min murbrukshink men jag ska göra ett ärligt förök på dom lite större fiskarna i helgen
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jag är inte heller asbra på att fota och lägga ut man tänker att det ser lika ut som sist, men så tänker jag på hur kul det är själv att läsa andras inlägg. Nåja det har inte förbättrat min vilja, hehe.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

Lite rörelse har det varit i karet det sista. En Ikola går och tuggar igen och i mitt 222 liters kar går nu 2st kullar med Dubbar. Dom är ganska bortskämda i sin väl tilltagna tillvaro.

Jag använder enbart murbrukshinken under de första 2 veckorna nu när ynglen är riktigt små men sen åker dom i 222:an. I 222:an har jag tre dvärgancistrus gående för att eventuella foderrester ska gå åt vilket jag tror kan vara vettigt när man matar på ordentligt.

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 231,6 KB
ID: 687459
              Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 236,6 KB
ID: 687460

Idag för IPaden vara kamera och fotona blir väl, ja.... Hur som helst så tänkte jag passa på att uppdatera med statusen för mixen av Troffar och Featherfinsen. Mkt bra, fullständigt stabilt, inget bråk, jagande eller liknande. Jag kör på med fodret som innan vilket medger god tillväxt hos ungfiskarna och Ventralisarna. Båda varianterna av Troffar leker och ingen fisk ser över eller undergödd ut så jag tycker själv att jag lyckats mkt väl med sammanslagningen.

Önskan att ha ett gäng Leptosomor finns kvar men då ekonomin kunde varit bättre så får jag dessvärre skjuta på det alternativt byta till mig några mot några Dubbar.
              Bifogade filer
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                Användare
                • April 2012
                • 424

Då var jag i rullning igen. Vår hundvalp har nu blivit betydligt lugnare så mer tid, lugn och ro och ork för ciklidhobbyn finns nu. Vad som varit tämligen yngelfritt under en längre tid har nu vänt. Lite nytt har också fyllts på i karen härhemma och det har blivit en salig blandning av fisk, mkt ungdjur men också några större.

Ikväll tömdes två Duboisihonor på yngel, ingen stor skörd men 6 stycken pigga yngel trilla ut. I eggtumblern ligger två Ventralis med gulesäck och inväntar inflyttning till det 112 literskar där Dubbeynglen går.

På tanganyikafronten är det inte något nytt för dagen men däremot en del Malawi. Tanken är att skaffa ett 540 och köra tanganyika i, möjligen delar jag upp min Ventralisgrupp så hälften får gå med Troffar och hälften får gå med större Haplisar som har samma kost och inte heller slaktar växter. Jag ser ljust på detta och det är roligt med fisk från båda sjöarna.

Från Tanganyika:
                Tropheus duboisi Mazwa
                Tropheus Ikola
                Opthalmotilapia Ventralis Kambwimba Orange Cap
                Cyprichromis leptosoma Kitumba Jumbo

Från Malawi:
                Copadichromis Crysonotus White blaze
                Cyrtocara moorii "Delfin"
                Copadichromis Borlei Kadango redfin

På önskelistan står:
                Tropheus Bulu Point "körsbär"
                Aulonocara Firefish

Ha det gott sålänge!
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

Kommentar

• johho
                  NCS Medlem

• March 2007
                  • 1825

Kul att det rullar på Doktorn! Tycker det är charmigt med så liten skala som det ändå är och att man har några arter som man verkligen gillar.

Kommentar

• Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

Precis. Det behöver inte vara så många kar för att få det att funka.
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                      Användare
                      • April 2012
                      • 424

Eftersom det blev lek på Ventralis 24/2 igen så började tankarna florera igen. Ska jag tömma honan eller våga mig på att låta henne gå kvar i stora tanken? Det är ju en labbande och pyssel med eggtumbler och låter jag honan gå kvar så håller mina Ventralis som mest 3-4 dgr, inget alternativ mao.

Istället valde jag att chansa, jag fånga upp honan och släppte ner henne i yngelburken bland 1-1,5 cm Ventralis och Troffeyngel. Hon bör inte inte äta upp dessa då hon ruvar och inte heller bör hon känna sig stressad av dessa småttingar så med lite tur kanske hon kan hålla några veckor, gärna 20 dagar. Det ska bli intressant att se vad det blir av det hela hur som helst
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...