Hobbyodling i liten skala

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Ursprungligen postat av johho
    Vad spännande med en ny butik som tänker börja med tanganyika.
    Ja något vidare brett sortiment är det nog inte tal om åtminstone inte initiellt men jag antar att om dom ser att det säljer så är det nog en annan femma. Tydligen har dom fått en del förfrågningar om tanganyika så suget finns uppenbarligen. Jag vet iaf att både Moliro och Duboisi säljer rätt okej i en annan butik i stan så dessa kommer jag börja med att presentera. Mkt pga att jag har just dem tillgängliga..

Sen får vi se, jag kommer ju inte kunna tillgodose några mängder utan det blir mest för skoj skull samtidigt kan jag ju titta på fin fisk när jag ändå handlar hundfoder i samma butik :-)

Igår kväll hade jag dessutom besök av en troffeman som ville utöka sitt bestånd av troffar. Med sig hem följde 10 Dubbar och 15 Moliroö Det blir säkert ett trevligt tillskott när dom fått växa till sig.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

Jag har ju som de flitigaste här vet, fyllt på med Opthalmotilapia Ventralis i mitt 720 , dessa blandas med Dubbar och Ikola. Jag har haft funderingar över hur detta ska gå men jag kan efter ca 3-4 veckor säga att det verkar gå superbra!

Fodret var ju den svåra nöten och jag matar på ganska rejält 3ggr om dagen . Huvudsakligen utfodrar jag med spirulinaflingor och en liten del med 50/50 granulat som är kört i grovpepparkvarn. Troffarna visar sig acceptera den lätt ökade dosen av finfördelat mer proteinrikt foder som komplement till flingorna. Ventralisarna då? Jorå, dom växer, nästan så man ser det! En av de mer dominanta hanarna delar nu revir med en stor Dubbehane och detta sker helt fredligt arterna emellan. Med rådande tillväxt så förväntar jag mig lek senast i vinter.

Jag hoppas på att det ska kunna funka väl med mina kommande inblandning av arter såsom Cyprichromis leptosoma härnäst även om det får dröja till tidigast mitten av september.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Ventralisar är grymma Kambwimban är ganska lik kalambon va (blå)?

/Jocke

Kommentar

• Göran Å
          Användare
          • December 2005
          • 1292

Ursprungligen postat av Doktor-T
          Jag har ju som de flitigaste här vet, fyllt på med Opthalmotilapia Ventralis i mitt 720 , dessa blandas med Dubbar och Ikola. Jag har haft funderingar över hur detta ska gå men jag kan efter ca 3-4 veckor säga att det verkar gå superbra!

Fodret var ju den svåra nöten och jag matar på ganska rejält 3ggr om dagen . Huvudsakligen utfodrar jag med spirulinaflingor och en liten del med 50/50 granulat som är kört i grovpepparkvarn. Troffarna visar sig acceptera den lätt ökade dosen av finfördelat mer proteinrikt foder som komplement till flingorna. Ventralisarna då? Jorå, dom växer, nästan så man ser det! En av de mer dominanta hanarna delar nu revir med en stor Dubbehane och detta sker helt fredligt arterna emellan. Med rådande tillväxt så förväntar jag mig lek senast i vinter.

Jag hoppas på att det ska kunna funka väl med mina kommande inblandning av arter såsom Cyprichromis leptosoma härnäst även om det får dröja till tidigast mitten av september.
          Intressant att läsa att det fungerar med denna fisk blandning och hur du matar dem....ska bli spännande att följa dig.

/Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem

• September 2009
            • 22826

Ursprungligen postat av Banderad
            Ventralisar är grymma Kambwimban är ganska lik kalambon va (blå)?

/Jocke
            Ja de när blå och Kambwimban kallas också orange cap, tror jag.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

Precis som DARE säger så är Kambwimban blå. Den har också en gul/orange fläck på huvudet ungefär ovanför/mellan ögonen. När hanar färgar så blir hela kroppen och fenor fullständigt isblå och det är riktigt coolt att se dem blixtra till denna färg på ett ögonblick!

Foderbiten är ju den stora utmaningen men jag tror jag är på rätt väg. Ett sällskapskar som fungerar älska i mitt tycke hushålla mina favoritarter som dessutom ska ynka för att jag ska se det som lyckat.

Kul att detta följs, jag känner en ordentlig nytändning nu när fiskbeståndet ändrats
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Jo, jag såg lite bilder På DaRe:s nu, riktigt snygga!

/Jocke

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

Ja visst är dom, tycker DARE börjar få en trevlig fiskblandning i sitt kar

Ventralisarna är ju livliga och tuffa och det är inte fel.
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

Ja det är väl hög tid för en uppdatering.

Foderfrågan var det stora frågetecknet när jag för en tid sedan gick från väl inkört troffekar till vad som börjat bli ett sällskapskar. Såhär med facit i hand kan jag glatt säga att det slagit väl ut. Ventralisarna har visat på god tillväxt och största hanen mäter nu ca 8,5cm. Även honor och ickedominerande hanar växer i en tillfredsställande takt. Detta tolkar jag som att proteinhalten och fodermängde är bra. Jag matar 3ggr om dagen. Minst 2 ggr av dessa får dom först flingor och sedan malt 50/50 granulat. Ventralisarna lever väl med troffebeståndet som totalt är 41st. Inga avbitna bukfenor eller liknande utan karet fungerar mkt bra med dessa arter utan terror. Fullständig harmoni precis som när jag tidigare blandat Troffar och Ventralis.

Hur har det gått med Troffarna som ändå är den största populaionen i karet? Jodå, dom trivs finfint och tillväxttakten har ökat där med utan att dom för den skull bli feta. Ett litet kvitto på välmåendet är att en Duboisihona går och ruvar seda nån vecka tillbaka.

På lite sikt så ska jag väva in Cyprisar men det får bli när ekonomin tillåter.
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1824

Skönt att det har fungerat för dig. Det är alltid gött när man själv är nöjd efter man infört något nytt.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Låter som en lyckad lösning. Lite nya bilder vore kul
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
                          Användare
                          • April 2012
                          • 424

View My Video

En liten filmsnutt filmad med mobilen. I sedvanligt kass kvalitet men iaf. Har dessvärre ingen bättre utrustning förnärvarande.
                          Senast redigerad av Doktor-T; 11 September 2013, 20:20.
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

Kommentar

• Repen1
                            Användare
                            • January 2013
                            • 877

Roligt att se en film, man får lite bättre upp fattning. Skulle tippa att lite av harmonin ligger i det "rena" karet. Har dom inga direkta ställen för att ta revir så blir det lugnare. Mille
                            Dieselråttan

Kommentar

• Doktor-T
                              Användare
                              • April 2012
                              • 424

Det stämmer säkert som du säger Repen. Jag har haft sån tur att I karets högra hörn delar en “stor“ Ventraliishane revir med en Dubbe på ca 11cm. I andra änden håller en annan Ventralishane till fast inte lika bestämt. Hela sstimmet av fisk drar runt i i stort sett hela karet och det verkar bra. Alla fiskarna tycks ju trivas med dom öppna sandytorna samtidigt så blir det ytterst få ansamlingar av skräp så vattenkvaliteten håller sig bra.
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                                Användare
                                • April 2012
                                • 424

Minoriteten, Ikolagänget endast bestående av 7 fina ungdjur gjorde mig nyss glatt överraskad. En av dom större som faktiskt är en hona blev avlekt av betydligt mindre hane. Det känns speciellt kul eftersom jag hej haft någon lek som hållt där innan samt att gruppen är i stort behov av att bli fler. Detta speciellt då jag för några månader sedan plockade bort alfahanen som hade nån konstig.utväxt på en fena. Ville inte då riskera nån epidemi så det blev avlivning.

Summa summarum så är det nu Ikolan som ruvar och sedan nån vecka tillbaka även en Duboisi.

Håller nu tummarna att detta ska gå vägen och vem vet, kanske jag snart får anledning att hänga en yngelkasse i 222:an?
                                720 Malawi
                                375 Yngel
                                112 Yngel
                                70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...