Som frekvent besökare av butikerna i området så tänker du rätt gällande tropheus och dessa butiker.
Hobbyodling i liten skala
Kollaps
X
-
-
Jag tycker att du gör rätt, som sparar det bästa samt "säljer" vad du kan till butikerna. Då kan vi vanliga knegare köpa av dig istället.
Tycker visserligen att man ska sponsra de lokala affärerna. Men tyvärr säger plånboken samt frugan stopp.
är/var sugen på en grupp 10-15 Pseudotropheus demasoni . Vart inne och spanade i de lokala affärerna där priserna låg på 90-110kr styck. för 3-5cm fiskar.
Hade barnen med mig, så det slutade med att jag köpte en Pseudotropheus socolofi hona 5cm för 79kr.
Jag tror att dom flesta av akvarie ägarna gör/tänker som jag. Köper enstaka fiskar ifrån butiker samt grupper ifrån odlare.Kommentar
-
Jag tycker att du gör rätt, som sparar det bästa samt "säljer" vad du kan till butikerna. Då kan vi vanliga knegare köpa av dig istället.
Tycker visserligen att man ska sponsra de lokala affärerna. Men tyvärr säger plånboken samt frugan stopp.
är/var sugen på en grupp 10-15 Pseudotropheus demasoni . Vart inne och spanade i de lokala affärerna där priserna låg på 90-110kr styck. för 3-5cm fiskar.
Hade barnen med mig, så det slutade med att jag köpte en Pseudotropheus socolofi hona 5cm för 79kr.
Jag tror att dom flesta av akvarie ägarna gör/tänker som jag. Köper enstaka fiskar ifrån butiker samt grupper ifrån odlare.
Jo jag kan relatera till det du säger. Köper man en fisk oavsett om det rör sig om en Troffe på 4cm för 95kr eller en Demasoni för ungefär samma pengar så spelar inte priserna så stor roll men vem köper 1st? Inte många som får det att fungera hemma i sitt kar.
Var själv i det läget när jag som barn/yngre tonåring köpte fisk i butikerna i Göteborg och kom hem med 1-2st av varje art. Hur många av dem som var vid livet efter nån månad är lätt räknat på en hand. Jag blev aldrig ens upplyst i butikerna där jag handlade att man bör ha grupper av samma art för att lyckas så jag tycker att mitt agerande i denna fråga känns helrätt. Jag är glad att ni delar min åsikt! Helst skulle en sån gubbe som Kent i Nol haft skolning av all butikspersonal innan dom skulle få sälja en enda fisk.
Troligen hade akvariehobbyn mått bäst av större kunnande/vilja av personalen för att i framtiden kunna sälja fisk för stora pengar som dessutom överlever.
Levande fisk = nöjd kund som vågar köpa dom där dyra fina fiskarna eller ett stort kar med tillbehör.
Död fisk = akvariet läggs ner och inte en krona mer finns att tjäna av den kunden.
Själv tittar jag inte enbart på priserna när jag köper fisk utan ibland skickar jag ut ganska stora summor hos t ex Nol Ciklidhobby och är nöjd ändå men jag väljer noga vart jag lägger pengarna. Odlare eller privat handlar jag gärna hos med när fisken är fin och frisk. Att sen priserna är hälften mot butiken gör ju inte saken sämre720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
annars tror jag tyvärr att många köper en fisk, för att den var fin. Utan att vara pålästa eller att bli informerade av butikspersonalen.
Har vänner som har en väldig blandning i sina 60-100 liters kar. Där tyvärr det mesta inte lever så länge.
Ett exempel är vänner i Malmö som har Guldfisk, Kampfisk, neontetra. samt en Golden. som bor i ett 60 liters.
När något dör, går dom ut och köper en ny. ( Den var fin ). När jag såg detta "underbara" akvarium, samt upplyste/informerade om den
märkliga mixen. Fick jag svaret att det är den 5 åriga dotterns akvarium och hon väljer fiskarna.Kommentar
-
Ja en 5 åring kan man knappast klandra Men jag tror det ser ut så rätt ofta i karen i vårt land.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Trevliga nyheter igen, en dubbehona fångade mitt intresse nu under kvällen. Vid närmare inspektion så visar det sig att hon ruvar!
Bra att ge sig till tåls och vänta 20 dagar vilket i mitt tycke är alldeles lagom då ynglen är tillräckligt stora och honan inte visar tecken på att bli tärd. Jag matar just nu enbart med spirulinaflingor, dom är ju i blandad storlek och småflingorna får nog ruvande honor i sig och jag tror det är avgörande för att få lek av samma hona inom ganska snar tid.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Trevliga nyheter igen, en dubbehona fångade mitt intresse nu under kvällen. Vid närmare inspektion så visar det sig att hon ruvar!
Bra att ge sig till tåls och vänta 20 dagar vilket i mitt tycke är alldeles lagom då ynglen är tillräckligt stora och honan inte visar tecken på att bli tärd. Jag matar just nu enbart med spirulinaflingor, dom är ju i blandad storlek och småflingorna får nog ruvande honor i sig och jag tror det är avgörande för att få lek av samma hona inom ganska snar tid.
//KajKommentar
-
-
Så nu hitta jag även hit haha är nyfiken på ventralisarna mvh morabeton på ciklider.seElectric Blue jack dempseyKommentar
-
ventralis
Dem verkar ju ta sig riktigt bra dem små liven längtar tills dem simmar i mitt kar:-P haha mvh morabetonElectric Blue jack dempseyKommentar
-
Ja välkommen hit! Trivs finfint här.
Ventralisarna växer men inte supersnabbt. Ändå går dom själva i ett 222 kar och matas tre ggr om dagen med 50/50 foder.
Förövrigt händer inte så mkt hemma i karen. Jag har fortfarande en Dubbehona som går och ruvar men jag har haft en känsla av att grupperna i mitt 720 behöver en viloperiod just nu och jag matar max 2ggr om dagen nu. Min magkänsla säger mig att dom inte ska stressas på i onödan med mer utfordring då jag upplever att vattenkvaliteten sjunker snabbare nu än i våras/vintras. Jag kommer nu börja byta vatten lite tätare än vanligt, Troligen 50% var 5:e dag. Vattentempen ligger också uppåt 27grader utan värmare och det är lite högre än vad jag annars legat. Kring 23-24 grader var det innan. Inga sjukdomar eller antydan till det syns men när man får en känsla ska man nog följa den.
Jag ska ge det hela några veckor nu och se sen om "känslan" förändrar sig innan jag börjar mata på igen. Ibland är det ju nästan så att det är skönt att slippa tömma honor och ha hinkar med miniatyrer överallt.Senast redigerad av Doktor-T; 07 June 2013, 15:16.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Uppmatning
Efter ett par veckors stiltje i isynnerhet mitt 720 så har jag åter börjat "mata på". Dvs 3 ggr om dagen med spirulinaflingor och en till två ggr i veckan med 50/50 granulat. Fiskarna kom igång och nu har jag sedan den 16/6 åtminstone en ruvande hona. Vilken art? Moliro naturligtvis, produktiva som få
Ynglen i mina småburkar växer långsamt. Troffeyngel är verkligen seeega när det gäller tillväxt trots övervägande matning med 50/50 granulat så det är väl bara att ge sig till tåls. Ventralisgänget i mitt 222 liter däremot växer bra. Det börjar utkristallisera sig vilka som är hanar genom att deras tillväxt är mkt god.
Ofrivilligt så är akvaristiken inne lite i en downperiod här. Inte för att det är valt så utan snarare att vardagen krävt så mkt den senaste tiden. Det har varit bilförsäljningar på kvällar efter jobbet, leta efter ny bil, träning, vattenbyten, valpkurs med vårt senaste tillskott så ytterst få tillfällen har givits till att sitta och bara koppla av framför karen.
Semestern börjar hur som helst om tre arbetsdagar så då hoppas jag allt kan återgå mer till det normala.
Håll ut, sommaren är oftast allt för kort för att vi ska behöva längta efter vintern!720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
-
Som några av er mer flitiga forumsbesökare säkert förstått så tänker jag lämna eller åtminstone minska ner mängden troffar. Tanken är att jag ska ge mig in på frisimmare/featherfins. Eftersom jag har en grupp om 14 Opthalmotilapia Ventralis som går på tillväxt i mitt 222 liters kar. Det är dessa jag kommer börja med då jag känner att jag inte är "klar" med arten. Såsmåningom så ligger Cyatopharynx på införskaffningslistan men det ligger ett tag bort i tiden.
På lite sikt så ska Ventralisarna få ta plats i mitt 720 vilket jag längtar efter. Jag längtar fortfarande efter ett stim av denna fina fisk. Förhoppningen att kunna odla lite smått på dessa tror jag ska vara uppnåelig om kanske 6-7 månader.
Jag har också börjat på en förhandling med en zoobutik som ska börja ta in Tanganyika och på lite sikt så kan jag komma till att förse dem med vissa populära arter så det ska bli kul men inget är ännu klart720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Kommentar