Hobbyodling i liten skala

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Ursprungligen postat av DaRe
    Ventralisbilden var grymt bra. Den fisken är snygg!
    Tack! Det är den som är pappa till mina 14 yngel av ventralis. Ska bli roligt att se deras utveckling
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

En liten mobilfilm på min 10st starka Ikola grupp, akompanjerad av Fluval 404

http://View My Video
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Dags för lite uppdatering.

Under torsdag kväll så upptäckte jag att ytterligare en Molirohona tuggar och det är nu inte mindre än tre st Moliro som tuggar på en gång i samma kar

Har också bestämt mig för att sälja min lilla grupp av Pemba för att förbereda yta osv för stundande sandkar.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Ja ytterligare en Molirohona går och tuggar nu och det verkar som gruppen kommit tillbaka till samma eller t o m bättre reproduktionsnivå där dom var när dom gick ensamma i 222:an.

Ikolagänget då? Ja det går en hona och ruvar där men jag är osäker på hur länge hon verkligen gått för jag tror inte det är samma laddning med ägg som jag skrev om i förra veckan. Ska försöka hålla ett öga på henne under två veckors tid, ruvar hon fortfarande då så tömmer jag henne i vilket fall. I värsta fall får jag köra tumblern för jag har svårt att tänka mig att småttingarna skulle överleva i 222:an som är sparsamt inredd.

Det rullar iaf på i karen och nog är man väl på rätt väg då det snart börjar bli dags att börja sälja lite små Moiliro från tidigare kullar. Visst dom får nog växa till sig lite först men sen så.

Ja ytterligare en Molirohona går och tuggar nu och det verkar som gruppen kommit tillbaka till samma eller t o m bättre reproduktionsnivå där dom var när dom gick ensamma i 222:an.

Ikolagänget då? Ja det går en hona och ruvar där men jag är osäker på hur länge hon verkligen gått för jag tror inte det är samma laddning med ägg som jag skrev om i förra veckan. Ska försöka hålla ett öga på henne under två veckors tid, ruvar hon fortfarande då så tömmer jag henne i vilket fall. I värsta fall får jag köra tumblern för jag har svårt att tänka mig att småttingarna skulle överleva i 222:an som är sparsamt inredd.

Det rullar iaf på i karen och nog är man väl på rätt väg då det snart börjar bli dags att börja sälja lite små Moiliro från tidigare kullar. Visst dom får nog växa till sig lite först men sen så.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Trevligt att det händer lite goa grejer

Kommentar

• Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

Ursprungligen postat av johho
              Trevligt att det händer lite goa grejer
              Ja det är verkligen kul att få lite nya småttingar. Molirona håller bra och även Ikolan håller sina ruvningar och det är mkt bra. Ikolan känns särskilt angelägen då jag tappade en liten Ikola idag. Tror att den varit lite hackkyckling för jag ser inga sjukdomstendenser.

Jag tänkte släppa i lite andra fiskar i samma kar som Ikolan för att inte riskera mer förluster av en redan liten grupp.

Jag har dessutom bjudit hem en arbetskamrat nästa helg som redan är akvarist och jag har lockat honom med att kolla in mina stora Moliro så jag gissar att han sadlar om till Tanganyika istället för vanliga sällskapsfiskar Som bekant börjar det bli gott om Moliro så en grupp ungdjur kan jag sälja och sen tror jag han är fast.

Ytterligare en produkt av Afrika har letat sig in här hemma. En Rhodesian Ridgebacktik har funnit sin plats i familjen och det är ju ganska lustigt att samtliga djur i vårt hem är från Afrika!?
              Senast redigerad av Doktor-T; 29 April 2013, 21:44.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Rhodesian Ridgeback? det är riktigt fina undar, vi har haft en hanne på 90-talet. Många härliga minnen av den rackaren
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

Ja dom är verkligen fina. Livlig kan jag säga med. Ungefär som en hungrig troffegrupp
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

Det har varit fullt upp hemma sen vi skaffade hunden men akvarierna har inte glömts bort. I morse så fick jag bevittna lek i mitt stora kar och det var Dubbarna som gjort slag i saken. Det är alltid lika trevligt när Dubbarna leker då vi tycker om dom väldigt mkt.

Ikväll om tid finnes så hade jag tänkt mig att tömma en Molirohona. Hon är den största jag har så jag förväntar mig ett ganska bra tillskott i yngelburken
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1824

Kul när det händer lite. Det håller liv i hobbyn.

Kommentar

• Kajjjan
                        • June 2008
                        • 1875

Gillar samma troffar som du!
                        Den dagen jag går in i troffeträsket kommer det att bli med ikola och dubbar. Det lär dröja (nä det blir inte fler kar) men det är oundvikligt.

Kaj

Kommentar

• Doktor-T
                          Användare
                          • April 2012
                          • 424

Då jag var för trött för att träna idag så sköts det på morgondagen då jag ändå är ledig. Så vips, nu fanns tid att tömma den största Molirohonan. Frugans ömma händer fick i vanlig ordning tömma honan och ut kom tio välväxta yngel. Dessa fick ta plats i min 17 liters murbrukshink som nu drivs av två luftpumpar.

Precis som du säger johho, det är ju nyproduktionen av fina fiskar som gör att fler kan komma in i hobbyn plus att det är roligt för en själv med

Kajjan, jag började med sydamerikanske, gick över till Malawi för att sen fastna för Troffar och hade även tossor på tiden då det begav sig. Efter 15-16 års uppehåll så kom jag in i akvariesvängen igen och fastnade då i troffeträsket, rejält! Det känns helt klart passande för mig. Det är mkt riktigt som du säger Ikola och Dubbar är riktigt snygga i sin "enkelhet". Klara favoriter här hemma.
                          Senast redigerad av Doktor-T; 09 May 2013, 00:21.
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                            Användare
                            • April 2012
                            • 424

Det är inte så mkt nytt att rapportera men jag vill ändå passa på att skriva några rader om situationen i karen. I synnerhet i mitt 720 där det leks något ofantligt just nu.

Varför? Jag vet inte, god balans i karet, matar 2-3ggr om dagen med spirulinaflingor, byter ca 320 liter vatten i veckan, tillsätter tio matskedar bikarbonat, gör rent ett av filtren vid vattebytet och tänder ljusrampen framåt kvällen. Alltså inget hokus-pokus. Men lekandet spårar nästan ur nu!

Jag har i skrivande stund, 3 Moliro & 3 Dubbar som tuggar i samma kar. Inte så illa va? Ska i mitten av veckan tömma en Molirohona sen kommer det fler mot slutet av veckan. Även Ikola :-)

Rolig vecka med andra ord! Tillsist så har jag tänkt sälja mina Pemba då dom inte riktigt finns plats för längre. Nån som är intresserad av små F1 Pemba?
                            720 Malawi
                            375 Yngel
                            112 Yngel
                            70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                              Användare
                              • April 2012
                              • 424

Ytterligare en dag av plus och minus. Upptäckte när jag kom hem idag att ytterligare en Ikola var på väg till ljuset. Så gott som slaktad var denna som var en av dom mindre. Inget annat fanns nu att göra än att lyfta ur dom 8 som var kvar och släppa ner dem i mitt 720. 10st troffar är för få för en 222:a så nu vet man det.

Positivt då, tömde en Molirohona på 9st småttingar. Dessa fick ta plats i murbrukshinken där jag redan hade 10 st Moliro. Nu väntar jag till helgen innan det är dags att tömma fler Moliro.

I samband med att Ikolorna fick ta plats i 720 karet så fick äntligen mitt lilla Ventralisstim det kar dom förtjänar, 222:an blev ju ledig så nu delar dom det karet med en Ancistrus.
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1824

Tråkigt med ikolan men underbara nyheter med moliron.

Kommentar

Arbetssätt...