Hittade ett ytterfilter, Fluval FX5, på Blocket och eftersom jag tyckte priset var bra och det inte var så långt att åka kontaktade jag säljaren och vi avtalade en tid då jag skulle komma ut till honom. Väl där tog han fram lådan med grejerna och allt såg ut att vara i väldigt bra skick. Han hade haft det i två år, köpt det nytt. Killen var runt de 30 och bodde hemma hos föräldrarna och de hade fått för sig att "filtret kunde förstöra hela huset". Jag förmodar att de var rädda för att det skulle läcka. Hursomhelst så frågade jag om filtret innehöll filtermedia också och det svarade han ja på. Då jag öppnar locket konstaterar jag att det inte finns någon filtermedia i korgarna. Då säger jag "Men det finns ju ingen filtermedia...?" Vi tittar in i tunnan och betraktar samma tomma korgar och han frågar "Hur menar du?". Jag förklarar att vad man ska ha i korgarna och efter en stunds tyst betänketid säger han: "Det förklarar varför det inte var så skitigt när jag skulle rengöra det..." Han hade drivit ett 540-liters med Silverhajar utan någon filtrering i två år...bara cirkulerat runt vattnet i princip.
Han tyckte att det hade fungerat bra. Placeboeffekt?
Lite kul.
Ja, jag köpte det.
//Kaj
Han tyckte att det hade fungerat bra. Placeboeffekt?
Lite kul.
Ja, jag köpte det.
//Kaj
Kommentar