ramakvarium / frigolit ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sören svangren
    Användare
    • January 2013
    • 57

    ramakvarium / frigolit ?

    hej! läste att man inte ska ställa ett ramakvarium på frigolit någon som vet (720L) vill gärna ha både hängslen å svångrem mvh sören i årsta (mr nervös)
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Ursprungligen postat av sören svangren
    hej! läste att man inte ska ställa ett ramakvarium på frigolit någon som vet (720L) vill gärna ha både hängslen å svångrem mvh sören i årsta (mr nervös)
    Det finns nog olika "sanningar" när det gäller frigolit och ramakvarium. En del tillverkare säger att det inte ska vara frigolit och akvariumet ska stå på ställning med botten utan stöd, andra att man ska ha en tunn frigolit/skumgummiskiva innanför ramen mellan bottenglaset och skiva under.

    Risken med för tjock frigolit är att frigoliten pressar upp bottenglaset när ramen sjunker ner i frigoliten.

    Har du benställning eller egen bänk?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Risken med för tjock frigolit är att frigoliten pressar upp bottenglaset när ramen sjunker ner i frigoliten.
      Det där påstår vissa säljare av akvarier men jag får det inte att gå ihop. Hade akvariet varit tomt och ramen belastades med ett halvt ton så visst, men akvariet är inte tomt och det ligger lika mycket/mer tryck på glasskivan. Istället gör den upptryckta frigoliten att glaset inte hänger i luften och istället för att endast ramen belastas med vikt täcks hela botten. Detta bara måste vara säkrare.

      Jag har alltid sjucentimetersribbor av frigolit med sju centimeter mellan under större akvarier utan ram och frigolitplattor under ramakvarier. Plattor för att det är snyggare - ribbor hade varit bättre då trycket fördelas jämnare..
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Ja det är iofs sant. Trycket som sker ute vid kanterna kommer inte från vattentrycket utan från glasskivorna på sidorna. Vattenviketn blir istället fördelat över frigolitytan så ja, det borde vara bättre med frigolit under ramen, men då inom den ram som aluminiumramen bildar och det lär bara ha effekt om det är hyggligt bra passning av frigolitskivans tjocklek och luftspalten som bildas av aluminiumramen.

        Det man åstadkommer är väl mest att minskning av böjningen av glasbotten, vilket jag ändå är tveksam till att det skulle behövas. Där får man nog ändå lita på tillverkaren. Har man ett akvarium med väldigt stor mängd sten i mitten av akvariet (sten som har högre densitet än vatten och därmed åstadkommer mer vikt på samma volym) kan därmed får oförväntat stor nedböjning av glasbottnen. I dessa lägen kanske det kan vara skäl med frigolit.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • sören svangren
          Användare
          • January 2013
          • 57

          #5
          tänkte köra med lekablock 20mm spånskiva(målad) 202×62cm med 2cm tjock frigolit i samma storlek ! mvh sören ps tack för visat inntresse

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det där påstår vissa säljare av akvarier men jag får det inte att gå ihop. Hade akvariet varit tomt och ramen belastades med ett halvt ton så visst, men akvariet är inte tomt och det ligger lika mycket/mer tryck på glasskivan. Istället gör den upptryckta frigoliten att glaset inte hänger i luften och istället för att endast ramen belastas med vikt täcks hela botten. Detta bara måste vara säkrare.
            Jag kan inte säga att jag vet att det är så men ramen är ju mindre yta än bottenglaset och borde därför kunna sjunka ner (skära ner) genom frigoliten längre än botten glaset som i det här fallet ha ca 196x56 cm yta. Eller hur tjock nu ramen är, jag har bara helglasburkar så jag vet inte. Fast jag kanske tänker fel, är ingen byggnadsingengör direkt

            Jag har sett burkar (ram) som stått på tjocka frigolitplattor flera år så det verkar ju funka iaf.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Lyfter man bort ett ramakvarium från en frigolitskiva så ser man nertryckta spår efter ramen. Visst, ramen skär ner i frigoliten men bara tills glaset tar emot. Jag har 20mm frigolitskivor under samtliga burkar. Sover bättre på nätterna då!!!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Ramen trycks ner i frigolit som flera påpekat.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • sören svangren
                  Användare
                  • January 2013
                  • 57

                  #9
                  stort tack till alla! dags att börja fylla på . mvh sören

                  Kommentar

                  Arbetssätt...