Rekommenderad mängd 720

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knugen
    Användare
    • January 2013
    • 9

Rekommenderad mängd 720

Tjena, hallå.

Som rubriken lyder. Hur mycket fisk mosar ni ner i era akvarium? Låt oss säga att de i snitt ät 10 cm. Vad rekommenderas i mängd?

/Robin
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Ursprungligen postat av knugen
    Tjena, hallå.

Som rubriken lyder. Hur mycket fisk mosar ni ner i era akvarium? Låt oss säga att de i snitt ät 10 cm. Vad rekommenderas i mängd?

/Robin
    Det är ju inte en helt enkel fråga att svara på. Det beror lite på vilka arter man har och vad man tycker är snyggt. Vissa arter behöver ju gå tätt för att det ska funka, andra funkar i glest befolkade burkar. Jag gillar glest befolkade burkar.

Den burken jag tycker ser trevligast ut här hemma för tillfället är min 1120 L där det för närvarande är galet glest med fisk. 5 st Otopharynx decorus och 7 st Aulonocara "maleri".

Det är inte tanken att det ska fortsätta vara så glest, och det bara blev så. Men nu när jag haft det så ett tag tycker jag det ser riktigt trevligt ut. Inte så stimmigt.

Vilka arter har du?

Kommentar

• knugen
      Användare
      • January 2013
      • 9

Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Det är ju inte en helt enkel fråga att svara på. Det beror lite på vilka arter man har och vad man tycker är snyggt. Vissa arter behöver ju gå tätt för att det ska funka, andra funkar i glest befolkade burkar. Jag gillar glest befolkade burkar.

Den burken jag tycker ser trevligast ut här hemma för tillfället är min 1120 L där det för närvarande är galet glest med fisk. 5 st Otopharynx decorus och 7 st Aulonocara "maleri".

Det är inte tanken att det ska fortsätta vara så glest, och det bara blev så. Men nu när jag haft det så ett tag tycker jag det ser riktigt trevligt ut. Inte så stimmigt.

Vilka arter har du?

Okej, låter spännande. Jag tycker också sånt är snyggt, något jag ångrar att jag inte gjort i min 720-burk. Eller rättare sagt få arter i något större grupp än små grupper med fler arter. Jag har just nu mer än soppa av malawis. Fått tagit över en del fiskar efter en kompis också. Men har ett par Ahli/fryeri, Firefish, aulonocara rubin, 2+5 Msobo, 10 st Crabro, 1+3 Maingano, 1+2 Chewere, 1+3 Hongi.

Det känns spontant som för lite fisk när man sätter sig ned och njuter av akvariet

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av knugen
        Okej, låter spännande. Jag tycker också sånt är snyggt, något jag ångrar att jag inte gjort i min 720-burk. Eller rättare sagt få arter i något större grupp än små grupper med fler arter. Jag har just nu mer än soppa av malawis. Fått tagit över en del fiskar efter en kompis också. Men har ett par Ahli/fryeri, Firefish, aulonocara rubin, 2+5 Msobo, 10 st Crabro, 1+3 Maingano, 1+2 Chewere, 1+3 Hongi.

Det känns spontant som för lite fisk när man sätter sig ned och njuter av akvariet
        Det var en riktig soppa det ja Det kan ju bli snyggt om man gör det på "rätt" sätt. Mbunas tycker jag ska gå i större grupper. Gärna en art i burken + något annat som funkar med mbuna t ex Protomelas taeniolatus .

Får man fisk blir det ju som det blir. Du har ju en bra grund med Crabrogrupen om du gillar den fisken.

När det gäller Mbuna i en 720 L burk så kan du ha 50-70 fiskar beroende på vilka arter du väljer. För att det ska se bra ut bör det ju vara begränsat antal arter

Kommentar

• Charlotte
          Användare
          • April 2013
          • 228

Jag inbillar mig att när man är nykläckt ciklidinnehavare, så är det ju så att man vill ha allt. Alla är ju så fina och det är ju så otroligt roligt att köpa nya fiskar. Jag får erkänna att det har spårat ut en aning här hemma
          Nu har jag rensat ut en del sorter som inte tilltalar mig lika mycket längre, men det är ganska mycket olika arter ändå.
          Planen i dagsläget är att fylla på en del av dem (favoriterna) med yngel som är på tillväxt, så att grupperna blir större.
          Det kommer säkert inte alls att se likadant ut framöver som det gör idag.
          Fast roligt är det :-)
          Charlotte & Anders

720 liter x 2 Malawi
          375 liter x 2 Malawi
          500 liter Malawi
          180 liter Malawi
          100 liter Guppy
          140 liter x 6 yngel
          64 liter x 4 yngel

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ja så är det ju, jag tror dom flesta av oss varit där. Man hittar nya arter som man bara MÅSTE ha. Och det blir bara fler och fler. Att lyssna på att det blir snyggare med färre arter och större grupper är ju bara att glömma

Men till slut brukar man landa någonstans och inse faktum - det blir mycket både roligare och trevligare att titta på. Och det tycker inte bara nördar utan även icke-akvarister uppskattar en sån burk mer. Men man måste ju pussa många grodor..

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Tillägg, det är väl därför man sitter omgiven av ca 3700 liter akvarievatten fördelat på 10 st burkar här i lägenheten

När man väl har insett att man inte vill ha 10 arter i samma burk skaffar man fler burkar. För jag hittar ständigt nya arter som jag vill ha, även om det är lite mer eftertänksamhet när det gäller urvalet nu för tiden. Men impulsköp görs fortfarande, oftast har jag dock haft sug efter fisken tidigare och råkar hitta den.

Kommentar

Arbetssätt...