Frontosa med luft i systemet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    • June 2008
    • 1875

Ursprungligen postat av ThomasK
    Det som jag har märkt, är detsamma som i ovan inlägg att det sipprar ut luft ur tarmen emellanåt. Har läst lite
    om denna "åkomma" tidigare i andra sammanhang då benämd som "korksjukan".
    Mvh ThomasK
    Ja, det att de sväljer mycket luft som sedan kommer ut "den naturliga vägen" så att säga, känner jag igen från mina första akvarieår i slutet på 60-talet, början på 70-talet, när jag hade slöjstjärtar som glufsade i sig lika mängder luft som foder.

Ursprungligen postat av KjellM
    Jeg forer ikke med flytende mat - bruker NLS pellets (jumbo storlek), rekemiks og lansettfiskar (samt diverse godis som maskar, reker, rogn, musslor ol).

Har også hørt at noen mener det skyldes overmetning av oksygen fordi vannet er under trykk ved vannbytte - noen som har hørt om det?

Ingen av ungfiskene har hatt problemet noen gang.

De store er en blanding av viltfanget og F1 - har en mistanke om at det er de viltfangede som er mest utsatt.
    Jag kör med ganska liknande fodersammansättning som du gör - dock ej räkmixen - och det är sjunkande mat alltihop. Detta gör jag för att undvika att de ska svälja luft, ifall det nu är detta som är problemet.
    Kanske är det två olika orsaker som ger liknande problem med flytande fisk? Luft som sväljes eller problem med simblåsan. Kan absolut tänka mig att det faktum att de lever på djupare vatten kan göra deras simblåsa känsligare och "instabil", vilket också indikeras av din observation att det är vf som är mer utsatt.
    Skulle verkligen vilja veta mer om hur simblåsan egentligen fungerar. Hur regleras gasen i denna? Något membranliknande? Osmotiskt tryck? Någon som har en bra länk till någon sida som har bra info om simblåsans funktion?

//Kaj

Kommentar

• KjellM
      • November 2006
      • 172

Har aldri sett at frontosane er oppe i overflaten og snapper luft om dagen - i såfall må det skje om natten når det er mørkt og vi ikke ser.
      Det er sikkert at visse har luft i magen - det ser man ved at det kommer luft ut tarmen og noen ganger flyter avføringen opp til overflaten.
      Kan dette være luft som reguleres ut av simblåsan?

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Vad jag förstått det så har olika fiskar löst problemet med simblåsan på olika sätt. En del reglerar sin simblåsa på "mekaniskt" sätt med en luftkanal till simblåsan dit det sväljs/rapas in/ut luft för att ökas/minskas, sen har en del fiskar löst det lite mera avancerat genom syreutbyte genom simblåsans vägg o blodet som cirkulerar runt blåsan. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Repen1
          Vad jag förstått det så har olika fiskar löst problemet med simblåsan på olika sätt. En del reglerar sin simblåsa på "mekaniskt" sätt med en luftkanal till simblåsan dit det sväljs/rapas in/ut luft för att ökas/minskas, sen har en del fiskar löst det lite mera avancerat genom syreutbyte genom simblåsans vägg o blodet som cirkulerar runt blåsan. Mille
          Ciklider hör till den senare kategorin medan fiskar som sillar och människor hör till den förra.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

Då borde ju "Frontosan" tillhöra den kategorin som har "osmotiskt" utbyte? Varför punkterar vissa simblåsan på dom, då luften i dom som orsakar problem borde finnas i tarmen? Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Sv: Frontosa med luft i systemet?

Jag tycker också det låter konstigt att den slutna simblåsan plötsligt skulle ta in luft/gas. Är det osmotisk kompensation är det väl mer fråga om en långsam anpassning.

Jag förstår inte heller att hastigheten på upptagandet från djupt vatten har med saken att göra såvida fisken aldrig acklimatiserade sig. Om den gjorde denna anpassning under det långsamma upptagandet och har en balanserad simblåsa, varför skulle den månader därefter plötsligt "suga (osmotiskt)" in gas o simblåsan?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Sv: Frontosa med luft i systemet?

Sedan kan jag förstå att det har effekt att suga ut gas ur simblåsan även im det för mig tycks vara en märklig metod. Finns två behållare (tarm och simblåsa) som tillsammans har för stark lyftkraft har naturligtvis effekt att tömma en av dem. Lämpligt vore väl ändå att tömma den del som tagit in mer gas än nödvändigt
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kajjjan
                  • June 2008
                  • 1875

Ursprungligen postat av DaRe
                  Jag tycker också det låter konstigt att den slutna simblåsan plötsligt skulle ta in luft/gas. Är det osmotisk kompensation är det väl mer fråga om en långsam anpassning.

Jag förstår inte heller att hastigheten på upptagandet från djupt vatten har med saken att göra såvida fisken aldrig acklimatiserade sig. Om den gjorde denna anpassning under det långsamma upptagandet och har en balanserad simblåsa, varför skulle den månader därefter plötsligt "suga (osmotiskt)" in gas o simblåsan?
                  Helt klart finns det många obesvarade frågor kring det här...

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                    • June 2008
                    • 1875

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Ciklider hör till den senare kategorin medan fiskar som sillar och människor hör till den förra.
                    Då är det klarlagt! Men Ola, du borde ju vara den som kan förklara hur simblåsan fungerar - vi andra spekulerar mest...

Ursprungligen postat av Repen1
                    Då borde ju "Frontosan" tillhöra den kategorin som har "osmotiskt" utbyte? Varför punkterar vissa simblåsan på dom, då luften i dom som orsakar problem borde finnas i tarmen? Mille
                    Därför att de inte vet vad de sysslar med och för att de tror att problemet är svald luft och att det är magsäcken de tömmer på luft, helt ovetande om att de handikappar fisken för livet. Det tror jag är anledningen till att man punkterar simblåsan.

Jag tror fortfarande att det är två olika och separata orsaker till "korksyndromet". I vissa fall är det den ena orsaken och i andra fall är det den andra:

1) svald luft

2) simblåseproblem

Dessa två åtgärdas på helt olika sätt. Och inget av dem är att med kanyl suga ut luften ur kroppen på fisken.

//Kaj

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Om fisken har svalt luft och flyter går det ju kompensera detta genom att punktera simblåsan. Man går på symptomet, inte problemet.

Det var lite svårt att hitta en bra text på nätet om simblåsan men de tre sista styckena här kanske gör någon klokare http://www.petcaregt.com/blog/fish-buoyancy.html
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Frontosan är en djuplevande art så det är ju möjligt att simblåsan har lättare att krångla då den i naturen utsätts för mycket högre tryck.

Edit: det här hade jag visst redan skrivit...
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kajjjan
                          • June 2008
                          • 1875

Om fisken har svalt luft och flyter går det ju kompensera detta genom att punktera simblåsan. Man går på symptomet, inte problemet.

Det var lite svårt att hitta en bra text på nätet om simblåsan men de tre sista styckena här kanske gör någon klokare http://www.petcaregt.com/blog/fish-buoyancy.html
                          Ja, om det finns ett samband mellan magsäck och simblåsa...annars fattar jag inte varför man skulle göra det. Visst fisken flyter inte längre, men nu sjunker den till botten istället...frågan är om simblåsan kan helas igen, om den läker och blir brukbar igen? Det här med att punktera simblåsan är tydligen väldigt vanligt bland sportfiskare som fångar och släpper i igen. En del av dessa fiskar rycks upp för snabbt och hinner inte ställa om simblåsan som då sväller och ibland spricker på grund av det mindre trycket. Det finns en del instruktionsfilmer på nätet för hur de ska punktera och tömma fisken på luft för att rädda livet på den. Så det är kanske så att jag får revidera min syn på det här med punkan...
                          Här är en sådan film: http://catchandrelease.org/venting.shtml

Frontosan är en djuplevande art så det är ju möjligt att simblåsan har lättare att krångla då den i naturen utsätts för mycket högre tryck.
                          Så tror jag att det är.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                            • June 2008
                            • 1875

Efter att jag nu haft mina Frontosor ett par månader så har jag en teori om det här.
                            Frontosor lever normalt ganska djupt vilket ställer större krav på simblåsan och produktionen av den gas som man fyller den med. Djupt nere behövs mer gas för att fylla simblåsan, eftersom den blir komprimerad. Det är ju det här fenomenet som dykare får problem med när man stiger för snabbt mot ytan - små små luftbubblor i blodet expanderar till stor som pluggar igen syretillförseln i t ex hjärnan och dykarsjukan har inträtt. Det här behandlas med tryckkammare och om man kommer under behandling snabbt nog kan dessa små bubblor naturligt ventileras ut ur systemet på ett naturligt sätt och dykaren kan komma ut i normalt tryck igen. Lösningen för dykaren är ju att göra ett säkerhetsstopp på 5 meters djup i tre minuter och ventilera ut bubblorna.
                            Mina Frontosor producerar mer gas än någon annan fisk jag haft och de släpper ut det som fjärtar regelbundet. Man behöver bara sitta framför karet några minuter så ser man de göra det. På mitt senaste videoklipp i min tråd 840 liter Tanganyika i Malmö ser man det tydligt ett par gånger i början av klippet. Jag har också under de här första månaderna sett en mindre hona få problem med "buoyancy" eller "avvägningen" som det heter på dykspråk, dvs hon hade lite för mycket gas i blåsan och när hon befann sig i nedre halvan av karet fick hon liksom simma neråt för att hålla sig där och när hon kom upp i övre halvan simmade hon normalt och kunde stå helt still, väl avvägd, i vattnet. Hon verkade inte kunna få ut den där lilla gasbubblan som utgjorde skillnaden. Simblåsan måste smidigt kunna regleras hela tiden och jag tror att fiskar som lever på så djupt vatten normalt har ett mer utvecklat simblåsesystem som producerar mer gas och kräver motionering ofta. Den här honan löste sina problem och simmar nu normalt igen.
                            Och så har vi den där stackars damen som fått sin simblåsa punkterad av sin förre ägare som en lösning avvägningsproblemet och som inte överhuvudtaget hade någon flytförmåga utan sjönk som en hästnosciklid till botten så snart hon slutade paddla. På andra klipp i min tråd 840 liter Tanganyika i Malmö kan man se henne paddla med hela kroppen och även lägga sig platt. Hon låg där och var oerhört grinig mot de andra och de andra, trots att flera var större än henne, höll sig helst på behörigt avstånd från den där "galna kärringen". Och hennes onaturliga simsätt och griniga beteende störde mitt estetiska sinne en hel del kan jag säga. Igår när jag kollade karet kunde jag inte hitta henne...hon var ju det första man la märke till normalt sett, men nu kunde jag inte se henne. Jag letade, men nej. Sen började jag räkna de andra som kunde simma normalt...de skulle vara åtta men jag fick de till nio...det är inte helt enkelt att räkna dem när de simmar ut och in i grottorna och kommer ut någon annanstans...man måste se alla samtidigt för att vara säker. De var nio, inte åtta. Jag gjorde en kontrollräkning innan jag nu skrev detta inlägg igen - nio! Hon har läkt och kan nu simma helt normalt, så normalt att jag inte kan se någon skillnad överhuvudtaget mellan hur hon simmar och hur de andra simmar. Och det har inte gått gradvis på något sätt! I söndags när jag tog senaste videoklippet simmade hon så där krampaktigt och sjönk till botten, sen har jag varit iväg fyra dagar på jobbet, och igår på fredagen var hon normal...! Snacka om mirakel. Jag var helt övertygad om att hon var skadad för livet. Ingen är gladare än jag för det här!

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem

• September 2009
                              • 22826

Mycket intressant läsning och det låter vettigt det du säger.

Grattis till den tillfrisknade fisken.

En lite off topic frågor. Är frontosor dyra i inköp? De är ju helt sanslösa varelser som bara är för snygga och udda i sitt utseende. Vad skiljer de olika varianterna åt i utseende? Dvs de från olika fångstplatser?

///David

Kommentar

• Repen1
                                Användare
                                • January 2013
                                • 877

Roligt att läsa att det har rätat upp sej "Kajjjan" Hoppas problemet är löst nu, o att hon får vara med i gemenskapen igen. Mille
                                Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...