Sammansättning , tips , råd och hjälp ...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatsB
    Användare
    • April 2013
    • 54

Sammansättning , tips , råd och hjälp ...

Hej

Nu börjar det bli dags att fylla på med lite fisk efter en svart uppstart med nitrit och annat klydd som vi säger här i Skåne.

Har kollat runt lite och försökt läsa på och kombinera,

Har fastnat för dessa sorter och tror, vilket dom flesta gör i kyrkan iofs, att dom går ihop men nu vill jag gärna höra med er som hållit på länge och har kunskapen. Jag vill ha "färg", fart och fläkt men inte för mycket slagsmål.

Förutsättningar , 540 l, 2 st ytterfilter med 3000 l/ timme i kapacitet. Tänkte köra vattenbyten 30 % ca. per vecka.

Så funkar denna kombination eller skall något bytas ut ?
    Hur stora grupper av varje är att rekommendera ?

Aulonocara Röd rubin
    Melanochromis auratus
    Labidochromis caeruleus
    Copadichromis borleyi

+ ngn blå variant.... Maingano kanske ..?

Min tanke var att ha Auratus, Golden plus ngn blå som bas och ha "små" grupper av Borleyi och Röd Rubin som katalysatorer eller vad man skall säga

Tacksam för alla svar och all hjälp.
  • Ola Sjödin
    Användare
    • August 2003
    • 514

Auratusen är BETYDLIGT tuffare än de andra arterna. Det kan fungera bra om du skaffar tillräckligt stora grupper - minst 20st auratusar och golden, gärna lika många hanar som honor. Då får de kanske utlopp för sina aggressioner inom arten och de andra arterna kan komma undan. Vad gäller Copadichromis borleyi så har jag bara erfarenhet av "kadango" och de fungerade alldeles utmärkt tillsammans med mbunas (ex. Melanochromis och Labidochromis). Min gissning är att maingono skulle få ta en del smällar av auratusarna. Kan fungera, men jag skulle inte chansa. Alla Aulonocaror (ex röd rubin) är nog dessvärre för veka är jag rädd.

Ett förslag skulle alltså kunna vara 20 auratus, 20 golden och 5-6 borleyi. Ev dra ner ngt på goldengruppen och klämma in ngt blått. Kanske ngn Labeotropheus (personliga favoriter!)

Vad tror ni andra om detta?

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
      Auratusen är BETYDLIGT tuffare än de andra arterna. Det kan fungera bra om du skaffar tillräckligt stora grupper - minst 20st auratusar och golden, gärna lika många hanar som honor. Då får de kanske utlopp för sina aggressioner inom arten och de andra arterna kan komma undan. Vad gäller Copadichromis borleyi så har jag bara erfarenhet av "kadango" och de fungerade alldeles utmärkt tillsammans med mbunas (ex. Melanochromis och Labidochromis). Min gissning är att maingono skulle få ta en del smällar av auratusarna. Kan fungera, men jag skulle inte chansa. Alla Aulonocaror (ex röd rubin) är nog dessvärre för veka är jag rädd.

Ett förslag skulle alltså kunna vara 20 auratus, 20 golden och 5-6 borleyi. Ev dra ner ngt på goldengruppen och klämma in ngt blått. Kanske ngn Labeotropheus (personliga favoriter!)

Vad tror ni andra om detta?
      Håller med!

Ja Labeotropheus trewavasae är riktigt snygga och har lite speciellt utseende, jag diggar dom

Kommentar

• Tulle89
        Användare
        • August 2006
        • 239

Varför inte sätta till socolofi i den kombinationen?
        Ljusblå trevlig fisk som bryter av lite. Ingen vilde men tar ändå för sig.

Annars hade jag kört uteslutande auratus och demasoni. Hittat fram riktig röda hongi på det så hade du haft ett akvarium fullt med ilska, men så snyggt om det fungerat!
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• MatsB
          Användare
          • April 2013
          • 54

Ok läser och förstår att blandningen är fel. OM man utgår från Borleyi och Röda Rubiner, går det ? Vad kompletterar man med ? Bör ju självklart vara sorter som helst finns att köpa här i Skåne någonstans . Har ett tomt 540 att jobba med.
          Senast redigerad av MatsB; 11 April 2013, 22:24.

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av MatsB
            Ok läser och förstår att blandningen är fel. OM man utgår från Borleyi och Röda Rubiner, går det ? Vad kompletterar man med ? Bör ju självklart vara sorter som helst finns att köpa här i Skåne någonstans . Har ett tomt 540 att jobba med.
            Kör då en lite "lugnare" burk om du gillar dom arterna. Det du skulle kunna titta vidare på är Otopharynx, Protomelas, Placidochromis och Lethrinops.

Några exempel:
            Otopharynx heterodon
            Placidochromis phenochilus
            Protomelas sp. "steveni taiwan"
            Lethrinops sp. "red cap"

Där har du lite att kolla på. Jag tycker att du ska satsa på tre arter och ha lite större grupper, det ser snyggare ut och blir intressantare att titta på.

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Scrolla ner lite på den här sidan så kan du se en film med mina Lethrinops albus "kande island" så får du se hur dom ser ut "in action". Det blir inte lungt i den bemäkelsen att det blir tråkigt att titta på Red cap är det bra fart i också

Beställde ny burk idag :) Den kommer att bli L:150 x D:80 x H:70 cm och ska stå brevid min 1120 litersburk med måtten L:200 x D:80 x H:70 cm. Kommer även att bygga om min "vägg" och flytta in mina två 375 litersburkar i sovrummet. Har saknats fiskdoft i sängen för länge nu :D I burken kommer mina C. Geertsi och

Kommentar

• MatsB
                Användare
                • April 2013
                • 54

tack för svaret Erik, större grupper innebär.. ? Ursäkta alla frågor.

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Ursprungligen postat av MatsB
                  tack för svaret Erik, större grupper innebär.. ? Ursäkta alla frågor.
                  Det beror på vilka arter du är intresserad av. Men Lethrinops och Placidochromis phenochilus tex kan du köra med grupper om 10-15 stycken. Om du ska ha Aulonocaran och Borleyi tillsammans med någon av dom arterna så skulle du kunna ha följande uppsättning:

Copadichromis borleyi 10 st
                  Aulonocara "röd rubin" mindre grupp typ 1+2 eller 2+4 (borde funka med två hannar)
                  Placidochromis phenochilus eller Lethrinops sp. "red cap" 10-20 st

Kommentar

Arbetssätt...