Panik - FULT akvarie!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

    Panik - FULT akvarie!

    Hej!

    Jag har lite problem med mitt akvarie... det ser inte alls ut som jag hoppats på och nu MÅSTE jag ta tag i det... kommer säkert tröttna annars och gör mig av med hela alltet... Mitt akvarie är ett möbelakvarie på 240l med välvd framruta. I akvariet går 4 geophagus "orange head", 2 malar och 5 små pansarmalar. Även en zebra går här i men hon ska bort då hon är alldeles för elak.

    Inredningen består av en ganska mörk pappersbakgrund som ser ut som en mur (har jag för mig). I akvariet så finns det grus, en lavasten i mitten och 2 rötter. Detta är allt. Jag hade för ett tag sen fler rötter och växter, men vissa dog och vissa blev helt fulla av alger... Rötterna tog jag ut för de gjorde vattnet alldeles gult.

    Jag funderar nu på att:

    * lämna bort zebran & köpa ett större stim av tex kardinaltetra - för att jag ska få färglada fiskar som rör sig mer i mitten av akvariet.

    * köpa ett "blått" lysrör för att få "bort" det trista ljuset (har 2 standard rör i just nu).

    * Ta ut all inredning och börja om på nytt.

    Tyvärr har jag en grej emot mig... Akvariet står i mitt matrum där solen lyser ungefär halva dagen. Jag har nerdragna persienner, men det räcker inte helt och hållet så glaset blir relativt snabbt algigt. Detta tycker jag inte är sååå himla jobbigt, för det får min ända ur vagnen så jag gör rent akvariet lite oftare. Men, däremot så sätter ju algerna sig på växterna också.... :-/

    Min dröm är att mitt akvarie ska bli ljust och fint som på alla bilder man ser på internet. Är det någon som har något tips? Jag ska försöka leta upp en annan bra plats åt karet, men det är svååååårt... :-/

    Ni får gärna maila biler till mig på era akvarier så jag får lite inspiration och lust att fixa med akvariet! Även länkar till sidor med bra bilder emottages tacksamt! Så, kom igen nu och bombardera mig!

    Stort tack och ha en trevlig helg!
    Mvh Karin


    PS Maila helst då jag inte har möjlighet till att kolla i forumet så ofta... DS
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

    #2
    Tillägg: Det är två Ancistrusmalar jag har... minns inte vad de hette... Men, de är dåliga på att käka!

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • January 2003
      • 404

      #3
      Hej! Jag har köpt ca 20kg vita "runda" prydnadsstenar på coop forum. Såna som man har å pryder rabatten med. Dom är ca 1dm i diameter och mer eller mindre runda. Dessa ligger i stora högar. Blir ett bra skydd för mina Malawis samt ger ett riktigt ljust och fint intryck. Har tyvärr inga bilder men jag luskar efter kamera så det kanske kommer...
      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

        #4
        kolla runt allt vad du kan på andra burkar och samla inspiration.

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • April 2002
          • 581

          #5
          Man ångrar nästan aldrig det arbete som en rejäl storstädning innebär. Det är minst sagt lätt att tröttna på ett akvarium som bara står och förfaller.

          Jag tycker att alla de åtgärder du räknar upp är lämpliga att genomföra inte minst lysrörsbyte, detta ger enkelt ett ordentligt lyft.

          Växter är bra både ur inredningspunkt och att de konkurerar med algerna om näringen. Gruset kan man också byta ut om man upplever akvariet som mörkt
          David

          Kommentar

          • Agnes
            Användare
            • July 2002
            • 106

            #6
            Viktigt är att fundera på vad som är fult. Är det aljernas fel at det inte ser snyggt ut eeler kanske denj trista bakgrunden. sen måste man ju tänka på hur men vill ha det, alla har ju olika smak.titta på massor med bilder och fundera på vad som gjör dessa akvarium så snygga!
            köp lättskötta väkter typ vallisneria. Roten slutar färgsa av sig efter ett tag så var den snygg så tycker jag du ska lägga tillbaka den. Byta lysrör kan vara bra om de är äldre en ett år, även om man inte har några växter, då gasmla rör stimulerar aljtillväxten.

            Kommentar

            • salstad
              Användare
              • February 2003
              • 18

              #7
              Detta är mina erfarenheter men du ville ju ha lite tips om vad andra tyckler så här kommer lite från mig.

              Bakgrunden tycker jag alltid skall vara ljus för det blir så himla mörkt och trist annars. Så ta vitt papper som är lite för stort för bakgrunden och skrynkla ihop det till en boll och sedan drar du isär bollen och sätt fast den på bakrutan så får du en ljus bakgrund som liknar ett kalkbrott eller liknande. Sedan som du själv skrev så skaffa dig ett blått lysrör och kör ihop med ett av de gammla rören för det gör väldigt mycket för ljuset i karet, och fiskarna blir mycket finar attt kika på. Sedan tycker jag även du skall försöka skaffa ett gäng kalkstenar eller ljusa stenar ihop med dina lavastenar, denna blandning är väldigt snygg men gör även akvariet lite ljusare som kommer göra det hela lite roligare att kika på. Mörkt, grönt och tråkigt så har jag haft mina akvarium innan jag drog igång nu igen efter 5 års uppehåll men nu har jag ljust akvarium och lite mer jobb än annars för att inte det skall bli för grönt men mycket roligare att ha och göra med.

              Några tips som jag tycker men fundera noga hur du vill ha det för det är bara du som kan bestämma och känna hur det skall se ut.


              /Andreas
              Andreas i Grästorp

              http://hem.passagen.se/gonduil/

              375l med 30 "Körsbär" &
              4 st Ancistrus doli.

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • April 2002
                • 308

                #8
                6 tips för ett cleant akvarium:

                1) Helglas med svart silikon / ramakvarium med mörk ram. Det finns inget tristare än aluminium, varken som ram eller profil. Inte skulle du väl sätta en aluminiumram runt en vacker tavla? Nej, knappast. Man kan faktiskt måla befintligt aluminium svart också, hör dig för i färghandeln om lämplig färg. Det kan vara svårt att få den att fastna.

                2) Bakgrunden. Enklast, billigast och snyggt: måla bakrutan svart, och om akvariet står i ett hörn även ena gaveln. Krångligt, billigt och (om man är noggrann) ofta snyggt: frigolitbakgrund. Krångligt, hyfsat dyrt och snyggast: BTN. Tänk på att värdet på akvariet höjs ordentligt med BTN, även begagnatmarknaden för dessa är god.

                3) Ställ akvariet i ett mörkt rum eller mörkt hörn, gärna mot en mörkmålad vägg. Det kommer då se mycket "ljusare" ut och kontrasten mot övrig inredning blir starkare. Jag vill mena att akvariets placering kanske är det allra viktigaste för att få nöje utav det, förutom vilka fiskar man stoppar i. Mitt senaste kar står mitt framför sängen. När jag och min sambo vaknar är akvariet det första vi ser ovanför fötterna. Jag är fantastiskt nöjd. Ett sådant akvarium låter man inte heller förfalla i första taget.

                4) Sand och stenar. Skaffa en sandsort som du är riktigt nöjd med. Det kommer antagligen kräva flera byten innan du hittar rätt. Till tanganyika-kar rekommenderar jag en ljusgrå ytterst finkornig sand, uppblandad med krossade snäckskal och en liten del grovkornigare grus. Jag har hittat en som egentligen är ämnad för andra djur, som är näst intill identisk med sanden från sjön (ja, jag har jämfört med faktisk sådan, inte bara foton). Stenfrågan är också mycket viktig. Titta på foton från afrika eller amazonas och försöka sedan hitta liknande stenar i naturen. Släng inte i industriskiffer, kolsten eller för den delen den fruktansvärda "lavastenen". Vit hålsten har jag inte heller sett mycket av i nämnda biotoper.

                5) ABSOLUT klart vatten. Många akvarium har undermålig filtrering. Detta får till följd att akvariet blir grumligt, ibland utan att ha några synliga smutspartiklar. Titta från kortsidan - du ska ha absolut klar sikt bort till andra ändan.

                6) Lysrör. Till mina afrikaner använder jag i princip bara Philips Aquarelle-rör. Ett härligt lätt blåtonigt rör. Placera lysrampen så att belysningen inte är helt jämn utan att skuggor skapas och det någonstans är mörkare/ljusare. Generellt är ett lysrör ofta mer än tillräckligt för många afrikaner - i sjöarna är det inte särskilt ljust alla gånger. I ett sydamerikanskt/afrikanskt växtkar ska man naturligtvis ha fler rör. Ett alternativ är metallhalogen - skaffa detta om du har möjlighet. Att hänga upp rampen en bit över akvariet kan löna sig, har du mycket ytrörelse skapas snygga ljuseffekter på botten och inredning.

                Bonne chance,
                Rasmus

                Kommentar

                • snysop
                  Användare
                  • October 2002
                  • 98

                  #9
                  Stort tack för era svar!!

                  Jag skall testa med att göra den där vita bakgrunden, skall testa med ett vanligt A4 först och blir det bra så köper jag ett större papper som täcker bakrutan. Tack salstad för tipset!

                  Sen skall jag även slänga ut lavastenen, Rasmus, du har rätt, den e hemsk! Sen skall jag även testa att byta ett av rören... Men, jag undrar hur man får bättre filtrering? Jag har en ett år gammal ytterpump som han i affären sa räckte till min akvarie... Jag vet inte hur sugen jag är på att köpa en ny pump? De är ju rätt dyra...

                  Jag ska satsa på ljusa/vita stenar och lägga dem så de blir grottor, Marcus1979, tack för tipset! Åker förbi Coop på vägen hem och spanar!

                  Jag återkommer med resultatet!

                  /Karin

                  Kommentar

                  • Lejonmarie
                    Användare
                    • April 2003
                    • 429

                    #10
                    Tjena

                    Det finns mycket att göra men smaken är ju delad

                    Jag tycker det är rätt trevligt att leta egna stenar som faller i smaken. Det finns hur mycekt som helst som är snyggt, tvätta dem med bara hett vatten innan du sänker enr dem i karet.

                    Du berättade att du har det ljust stående. Ja problemet är ju att det är lätt att få alger på rutan. Du kan förhindra en del med att skaffa bra/effektiva Malar jag rekomenderar Ansistruss om är effektiviast.

                    Bakgrund: Jag har haft lite olika just nu så har jag bara min vägen bakom med sandgul strukturtapet som lyser igenom, rätt snyggt faktiskt och ljust och trevligt, kan det va enklare. [)]

                    Du sa att du haft en rot, tänk på att rötter påverkar ph i vattnet, så det beror på vilka firrar du väljer at ha. Fråga i zoo affären eller varför inte här i forumet. Rötterna fäller färg första dygnen sen slutar de fälla.

                    Vita stenar: vist snyggt men hur länge..[?] [V] Jag ahr haft en vit kalksten men den ä numera grön för jag har mitt 540 liters kar lite förljust jag oxå, kan vara bra att veta.
                    Ett annat tips om du ändå väljer de ljusa stenaran är att när de blir grön av alger så vänd på dem så slipas det bort till nästa gång du gör rent.

                    Lycka till och ge inte upp
                    ;-) LejonMarie
                    540L Vieja synspila
                    500L Cichlasoma bocourti

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                    Kommentar

                    • henriklh

                      #11
                      1et har redan skrivits, men jag vill ändå göra det igen: FLYTTA AKVARIET! Ett akvarium med solljus kommer alltid att vara fullt av alger.

                      2:Köp "Nature aquarium world" band 1 Det går att hitta mycket inspiration även till akvarier utan växter där. Budgetvariant är t ex att kolla gallerierna på www.vectrapoint.com

                      3: Personligen hatar jag BTN och liknande, sånt tar bara uppmärksamhet från det som är i burken. Enfärgad bakgrund ska det vara.

                      4:Försök skapa rymd i akvariet. De flesta verkar vilja fylla sina akvarier till bristningsgränsen med växter eller stenar eller (i värsta fall) fiskar. Sånt blir aldrig snyggt.

                      /Henrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...