Filtermatta i stora akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

    Filtermatta i stora akvarier

    Finns det någon som har erfarenhet av sk Hamburger Mattenfilter (filtermatta) i stora akvarier (>700 l)? Efter att ha läst andras positiva erfarenheter känns det som att detta kunde vara ett billigt, effektivt och säkert filtersystem, men de flesta exempel jag läst har varit från medelstora akvarier. Jag har inte tänkt mig modellen kraftpaket-elrör-filtermatta som används tämligen mycket i Malawi-Tanganyika akvarier, utan snarare ett välvt stycke filtermatta i ett av de bakre hörnen - alternativt ett filterfack av glasskivor i något hörn - och med relativt svag genomströmning. Tanken är att använda det i ett Sydamerika-akvarium där en kraftig vattencirkulation inte är det optimala, men däremot god biologisk filtrering.

    Låt oss se om det finns någon som kan dela med sig av erfarenheter av detta.

    Erik
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    #2
    jag föredrar modellen med ett filterfack av glas på ena kortsidan eller mot bakrutan.
    fördelen är ju att du kan fylla ett fack med tex. torv i sitt fall.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      ett mycket effektivt sätt är att skära till filtermatta så att den blir lite större än akvariets kortsida. Sedan pressar man in den så att den täcker hela sidan och det bildas ett fack bakom. I det facket placerar man ett kraftigt powerhead högt och ett lågt med slangar eller elrör på utblåsen, inget alls på insugen. Utblåsrören pressar man bara ut igenom mattan på lämpligt ställe.

      Det kan vara lämpligt att skaffa grön eller mörkgrå matta i stället för blå men efter nått år så är den blåa ganska grå-grön den med.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • ErikP
        Användare
        • April 2002
        • 61

        #4
        Var finns grön eller mörkgrå matta att köpa? Här i Finland har jag än så länge bara sett den klarblåa varianten.

        Någon som provat varianten med att leda vattnet från facket bakom filtermattan till ett droppfilter? Kanske detta är lite onödigt, eller? God biologisk filtrering och syresättning lär man nog få.

        Erik

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Jag kommer att leda ca hälften av mitt cirkulerande vatten till ett ytterfilter med biobollar, detta för just den biologiska filtreringen. Ett droppfilter borde ju vara ännu effetivare. Det som oroar mig lite är om man får "virvel" i karet, med drygt 2000 l/timma i ett 450 liters.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • ErikP
            Användare
            • April 2002
            • 61

            #6
            Förutom de ekonomiska fördelarna med filtermatta så har jag av någon orsak börjat oroa mig för följderna om ett aldrig så effektivt ytterfilter börjar läcka. Jag har förvisso använt ytterfilter i olika omgångar under många år utan att några läckage uppstått, men nu har tanken slagit mig, att förr eller senare kan det hända, och ett sådant scenario lockar mig inte ett dyft. Här skulle en filtermatta vara lösningen på detta.

            Har någon av er varit med om att ert ytterfilter (Eheim) orsakat vattenskador? Detta kanske skulle tagits upp som en ny tråd, men jag lägger denna fråga här i alla fall.

            Erik

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #7
              Jag har också funderat på detta med läckande ytterfilter, jag har personligen inte råkat ut för det men tanken på det räcker. En teknisk lössning med en flottör och magnetventil har rört sig i huvudet, men jag vet inte om det kommer att kosta mer än det smakar.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Martin Axelsson
                Användare
                • April 2002
                • 13

                #8
                En enkel metod som bör fungera är att göra ett litet hål i utsugsslangen strax under vattenytan. Skulle olyckan vara framme kommer filtret att börja ta in luft då hålet hamnar över vattenytan. Detta kommer att förstöra hävertefekten och resten av vattnet kommer att stanna i akvariet. En enklare och troligtvis säkrare metod en flottörer och ventiler.

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #9
                  Att göra hål i utsugsslangen är ju teoretiskt sett en bra metod. Problemt blir vid vattenbytena. Då har den ju "tappat sugen"..

                  Kommentar

                  • Pelle
                    Användare
                    • May 2002
                    • 387

                    #10
                    Hej Fredrik

                    Hur gör du med filtermatts-kanten som går mot framrutan då?
                    Hur hålls mattan på plats? Limmar du in en "fals" eller dyligt?
                    Lösningen verkar jätteintressant. Jag skulle även vilja ansluta pumpen/ pumparna till strilrör på utblås sidan. Jag har dvärgciklider, så att jag vill ha en bra filtrering med mycket flöde, men med liten genomströmmning. Går det att ansluta slang på utblåset på ett Aquaclear 4000? Har du eller någon annan erfarenhet av detta?

                    Mvh/ Per

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jag lever med en kant av filtermatta och har nu kommit över att den är ful. Det kanske inte är den lösningen som jag skulle ha valt i vardagsrummet där jag nog snarare hade byggt ett stort dolt fack. Men i mitt fiskrum tycker jag att det är praktiskt och bra. Christian har en bild på sin site av hur det kan se ut:



                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...