Hur bra är det med obehandlade grenar i akvariet?
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Min erfarenhet är att rötter inte påverkar pH ett endast dugg om pH är stabilt högt. Däremot kan det påverka pH om det är lågt. Orsaken är att buffertkapaciteten oftast är hög vid stabilt högt pH och låg vid lågt pH. Fast det kanske inte var pH i sig som diskuterades?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Frågan var mer om man har många rötter med bark?! Obehandlade rötter (med bakterier och organismer ) i ett akvarium med högt pH kan det orsaka problem för fiskarna. Jag hänger dock inte med på varför det skulle vara risker med det
För övrigt flyttade jag dessa grejor till egen tråd då det kan locka andra till tråden som annars tror vi diskuterar Ciklidbladet.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Frågan var mer om man har många rötter med bark?! Obehandlade rötter (med bakterier och organismer ) i ett akvarium med högt pH kan det orsaka problem för fiskarna. Jag hänger dock inte med på varför det skulle vara risker med det
För övrigt flyttade jag dessa grejor till egen tråd då det kan locka andra till tråden som annars tror vi diskuterar Ciklidbladet.
Att plocka in bakterier från naturen ser jag som 100 % riskfritt (avrundat från 99,9...9 %) med undantag för levande fisk och då är förstås vildfångad tropisk fisk värre än svensk fisk. Andra organismer finns förstås viss risk för. Man vill inte få in trollsländelarver i yngelakvariet.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Om man tittar i naturen, så finns det inga trädgrenar i vatten som är behandlade på något sätt! Och det funkar bra utan att något händer!
Det räcker att man tvättar bort (spolar bort) den värsta skiten.
Sedan så har denna tråd spårat ur och borde ha en egen tråd!
Nya CB är inte på G ännu, den kommer i Juni!
Två naturliga saker men geografiskt skillda.
Jag känner mig dock lugnad och skall ut på gren-jakt med dottern i vårsolen!Kommentar
-
Grenar från bokträdet funkar nog också och råkar finnas i massor sedan avverkning i höstas.Kommentar
-
Appropå fiskar och grenar i naturen:
En liten flod mitt i Paraguay. Här fanns:
Bunocephalus
Parauchenipterus sp.
Aphyocharax
Characidium
Hyphessobrycon callistus
Moenkhausia
Odontostilbe pequira
Paragoniates
Poptella
Prionobrama
Roeboides
Serrapinnus calliurus
Xenurobrycon macropus
Apistogramma commbrae
Apistogramma trifasciata
Bujurquina vittata
Crenicichla semifasciata
Farlowella
Hypoptopoma
Hypostomus
Otocinclus vittatus
Rineloricaria
Rineloricaria
Microglanis sp.
Men det betyder inte nödvändigtvis att vi vill att det ser ut så i akvarietKommentar
-
Sv: Hur bra är det med obehandlade grenar i akvariet?
Det var intressant. Herregud vad det ryms i en dypöl. Det är inte så att du har något foto på den crenicichlan?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Vissa träslag är giftiga för oss, bl.a. sten frukterna där allt är giftigt utom just fruktköttet.
Om det är det för akvarie innevånarna vet jag inte.Kommentar
-
Jag har frågat runt en hel del kring plommon som är en stenfrukt och många har haft det framgångsrikt i akvarium. Efter jag fick dessa besked har även jag nu plommon i rejäla mängder sedan ett halvår drygt i ett akvarium och det ser inte alls ut som några problem. Jag hade ett tag L191 där och de var som tokiga i barken. Så tokiga att jag var tvungen att flytta dem på grund av avfallet de producerade...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kommentar
-
Hehe, orkar du scanna in den och maila mig blevo jag en gladare kille!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Man ska tänka på att saker kan urlakas från färskt träd. Barrträd innehåller taniner som inte är bra. Ek gissar jag innehåller grejer också. Färskt träd innehåller säkert även ämnen som innehåller kväve vilket försämrar vattenkvaliteten när det bryts ner.
Jag högg en gång ner en gran och grävde upp stubben. Den fick ligga ute från sensommar till vår i regn rusk och snö. Den orsakade inga större problem när den sattes ner i akvariet, men jag har för mig att man kunde se att ämnen kom ut från den och bildade någon slags vit kräm (stärkelse misstänker jag alltså). Då får man se till att byta vatten ofta.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ja, jag har faktiskt aldrig lagt i färskt trä (åtminstone vilat varmt och torrt i 3-4 månader som minimum)
Denna vita krämen får man även från grenar som köpas i akvarieaffär, åtminstone de som är trollhasselliknande, kommer nu inte ihåg vad det heter.
Det mest slående med grenar är när man har barken kvar. Det uppskattas löjligt mycket av speciellt L-191 malarna jag har, men också av ancistrus och inte minst otocinclus. De blir som besatta av att gnaga på barken.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ja, jag har faktiskt aldrig lagt i färskt trä (åtminstone vilat varmt och torrt i 3-4 månader som minimum)
Denna vita krämen får man även från grenar som köpas i akvarieaffär, åtminstone de som är trollhasselliknande, kommer nu inte ihåg vad det heter.
Det mest slående med grenar är när man har barken kvar. Det uppskattas löjligt mycket av speciellt L-191 malarna jag har, men också av ancistrus och inte minst otocinclus. De blir som besatta av att gnaga på barken.
Nu bumpar jag en gammal tråd, men hittade ingen annan som hade liknande ämne.
Har en fråga här, jag håller på o gör en egen bakgrund, typ btn kopia, o hade tänkt mig karva ut något som ska likna ett träd där i. O idag kom jag på att fan, det skulle ju se jäkligt coolt ut med lite riktig bark på det trädet. Vad tror ni, fungerar det att silikona fast en skaplig barkbit på bakgrunden o lacka samtidigt som resten, eller kommer den ruttna på undersidan med tiden?Kommentar
Kommentar