Hur bra är det med obehandlade grenar i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Vad har pH-värdet varit i dessa baljor?

Har själv haft inkörnings problem med akvarier som legat högt i pH men så fort pH gick ner på sur sidan avstannade problemen.

Det har varit under 7 så mina erfarenheter ger inga svar på om det är problem med ett akvarium med högt pH, men det vore intressant med faktiska data kring detta.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Min erfarenhet är att rötter inte påverkar pH ett endast dugg om pH är stabilt högt. Däremot kan det påverka pH om det är lågt. Orsaken är att buffertkapaciteten oftast är hög vid stabilt högt pH och låg vid lågt pH. Fast det kanske inte var pH i sig som diskuterades?
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Frågan var mer om man har många rötter med bark?! Obehandlade rötter (med bakterier och organismer ) i ett akvarium med högt pH kan det orsaka problem för fiskarna. Jag hänger dock inte med på varför det skulle vara risker med det

För övrigt flyttade jag dessa grejor till egen tråd då det kan locka andra till tråden som annars tror vi diskuterar Ciklidbladet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av DaRe
          Frågan var mer om man har många rötter med bark?! Obehandlade rötter (med bakterier och organismer ) i ett akvarium med högt pH kan det orsaka problem för fiskarna. Jag hänger dock inte med på varför det skulle vara risker med det

För övrigt flyttade jag dessa grejor till egen tråd då det kan locka andra till tråden som annars tror vi diskuterar Ciklidbladet.
          Bakterier trivs inte i lågt pH = mindre risk för problem.

Att plocka in bakterier från naturen ser jag som 100 % riskfritt (avrundat från 99,9...9 %) med undantag för levande fisk och då är förstås vildfångad tropisk fisk värre än svensk fisk. Andra organismer finns förstås viss risk för. Man vill inte få in trollsländelarver i yngelakvariet.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Engelholm Audio
            Användare
            • August 2009
            • 366

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Om man tittar i naturen, så finns det inga trädgrenar i vatten som är behandlade på något sätt! Och det funkar bra utan att något händer!
            Det räcker att man tvättar bort (spolar bort) den värsta skiten.
            Sedan så har denna tråd spårat ur och borde ha en egen tråd!
            Nya CB är inte på G ännu, den kommer i Juni!
            Jag har också tänkt såhär, men sen tänkt att akvariefiskarna knappast är van vid svensk hassel.
            Två naturliga saker men geografiskt skillda.

Jag känner mig dock lugnad och skall ut på gren-jakt med dottern i vårsolen!
            Vänliga hälsningar, Pär!
            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Engelholm Audio
              Användare
              • August 2009
              • 366

Grenar från bokträdet funkar nog också och råkar finnas i massor sedan avverkning i höstas.
              Vänliga hälsningar, Pär!
              CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
              Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

Appropå fiskar och grenar i naturen:

Klicka på bilden för större version

Namn: PAR-99-060b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,7 KB
ID: 685134

En liten flod mitt i Paraguay. Här fanns:

Bunocephalus
                Parauchenipterus sp.
                Aphyocharax
                Characidium
                Hyphessobrycon callistus
                Moenkhausia
                Odontostilbe pequira
                Paragoniates
                Poptella
                Prionobrama
                Roeboides
                Serrapinnus calliurus
                Xenurobrycon macropus
                Apistogramma commbrae
                Apistogramma trifasciata
                Bujurquina vittata
                Crenicichla semifasciata
                Farlowella
                Hypoptopoma
                Hypostomus
                Otocinclus vittatus
                Rineloricaria
                Rineloricaria
                Microglanis sp.

Men det betyder inte nödvändigtvis att vi vill att det ser ut så i akvariet

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Sv: Hur bra är det med obehandlade grenar i akvariet?

Det var intressant. Herregud vad det ryms i en dypöl. Det är inte så att du har något foto på den crenicichlan?

///David

Kommentar

• Marcus Karlsten
                    Användare
                    • January 2013
                    • 318

Vissa träslag är giftiga för oss, bl.a. sten frukterna där allt är giftigt utom just fruktköttet.
                    Om det är det för akvarie innevånarna vet jag inte.
                    www.marcuskarlsten.se
                    -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Jag har frågat runt en hel del kring plommon som är en stenfrukt och många har haft det framgångsrikt i akvarium. Efter jag fick dessa besked har även jag nu plommon i rejäla mängder sedan ett halvår drygt i ett akvarium och det ser inte alls ut som några problem. Jag hade ett tag L191 där och de var som tokiga i barken. Så tokiga att jag var tvungen att flytta dem på grund av avfallet de producerade...

///David

Kommentar

• Erik Åhlander
                        Användare
                        • September 2006
                        • 796

Det är inte så att du har något foto på den crenicichlan?
                        På den arten, ja, men inte just därifrån. Bland de diabilder som återstår att scanna.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Hehe, orkar du scanna in den och maila mig blevo jag en gladare kille!

///David

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Man ska tänka på att saker kan urlakas från färskt träd. Barrträd innehåller taniner som inte är bra. Ek gissar jag innehåller grejer också. Färskt träd innehåller säkert även ämnen som innehåller kväve vilket försämrar vattenkvaliteten när det bryts ner.

Jag högg en gång ner en gran och grävde upp stubben. Den fick ligga ute från sensommar till vår i regn rusk och snö. Den orsakade inga större problem när den sattes ner i akvariet, men jag har för mig att man kunde se att ämnen kom ut från den och bildade någon slags vit kräm (stärkelse misstänker jag alltså). Då får man se till att byta vatten ofta.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ja, jag har faktiskt aldrig lagt i färskt trä (åtminstone vilat varmt och torrt i 3-4 månader som minimum)

Denna vita krämen får man även från grenar som köpas i akvarieaffär, åtminstone de som är trollhasselliknande, kommer nu inte ihåg vad det heter.

Det mest slående med grenar är när man har barken kvar. Det uppskattas löjligt mycket av speciellt L-191 malarna jag har, men också av ancistrus och inte minst otocinclus. De blir som besatta av att gnaga på barken.

///David

Kommentar

• messer
                                Användare
                                • November 2013
                                • 3

Ja, jag har faktiskt aldrig lagt i färskt trä (åtminstone vilat varmt och torrt i 3-4 månader som minimum)

Denna vita krämen får man även från grenar som köpas i akvarieaffär, åtminstone de som är trollhasselliknande, kommer nu inte ihåg vad det heter.

Det mest slående med grenar är när man har barken kvar. Det uppskattas löjligt mycket av speciellt L-191 malarna jag har, men också av ancistrus och inte minst otocinclus. De blir som besatta av att gnaga på barken.

Nu bumpar jag en gammal tråd, men hittade ingen annan som hade liknande ämne.
                                Har en fråga här, jag håller på o gör en egen bakgrund, typ btn kopia, o hade tänkt mig karva ut något som ska likna ett träd där i. O idag kom jag på att fan, det skulle ju se jäkligt coolt ut med lite riktig bark på det trädet. Vad tror ni, fungerar det att silikona fast en skaplig barkbit på bakgrunden o lacka samtidigt som resten, eller kommer den ruttna på undersidan med tiden?

Kommentar

Arbetssätt...