Hur bra är det med obehandlade grenar i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • August 2009
    • 366

Hur bra är det med obehandlade grenar i akvariet?

Tack för ett av dom bästa numren av CB! Riktigt kul!

Själv föll jag för artikeln av Mats Bryzell och Inredning! Bilderna lockade till eftertanke och funderingar på nya projekt.

Jag är intresserad av hur du Mats, behandlar trägrenar du tar från naturen? Jag skulle själv aldrig ta grenar bredvid en tätt trafikerad väg...men här finns fler frågor:
    * skalar du barken
    * behandlar du dom på nått sätt
    * tar du färska grenar eller har du dom på tork först?

Kanske är svaren självklara och lätta men om det är lite mer att tänka på är detta ett ämne jag verkligen skulle uppskatta som en egen artikel!
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/
  • Mats Bryzell
    Användare
    • March 2012
    • 231

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
    Tack för ett av dom bästa numren av CB! Riktigt kul!

Själv föll jag för artikeln av Mats Bryzell och Inredning! Bilderna lockade till eftertanke och funderingar på nya projekt.

Jag är intresserad av hur du Mats, behandlar trägrenar du tar från naturen? Jag skulle själv aldrig ta grenar bredvid en tätt trafikerad väg...men här finns fler frågor:
    * skalar du barken
    * behandlar du dom på nått sätt
    * tar du färska grenar eller har du dom på tork först?

Kanske är svaren självklara och lätta men om det är lite mer att tänka på är detta ett ämne jag verkligen skulle uppskatta som en egen artikel!
    Halloj!
    Riktigt kul att du gillade artikeln, och det kan nog bli någon till - inredning med sten ligger i pipen!
    Akvarieinredning och hur man kan tänka kring detta ämne är något man ser många har funderingar om, exempelvis på många forum. Det är alltid kul att diskutera ämnet, speciellt på ett lugnt och informativt sätt. Som med alla former av kreativitet gäller regeln att inget är "rätt eller fel", men det finns många fina nyanser man kan tänka på, och det är så enkelt när man liksom har nycklarna, att då se vad som kan tänkas behöva ändras på och fixas till. Det är ofta mycket små detaljer man förbiser och kan man få små inspirationstips så brukar en hel lavin av inredningsflöde rinna till - och det bästa av allt är att man då skapar något helt eget och unikt.

Nåja, nu höll jag på att skriva en hel artikel till (vilket lätt hade kunnat blivit resutatet av detta inlägg...), och skall stoppa mig själv och istället svara på dina frågor.

Rent allmänt; Jag brukar plocka grenar och kvistar som jag ser har trillat av diverse lövträd. Här bredvid, i området där jag bor, finns stora skogar - så material finns det in plenty! Jag håller mig till gängse regler och skär eller sågar aldrig av grenar - utan plockar bara nedfallet "hittegods".
    I min trädgård däremot - där det finns Äpple, Persika, Päron, Plommon, flera olika typer av vad vi bukar kalla "Körsbär", Hassel, Ek och en stor, fin ympad Ormhassel (icke att förväxla med Trollhassel - som många gör när det gäller "skruvade" grenar att ha i prydnads- och akvariesammanhang), samt en hel del annat som jag inte har planer på att dra ner i karen, exempelvis Ginko biloba... ja, listan kan göras längre, men vi skippar det.
    Som du förstår skall dessa träd beskäras vissa tidpunkter varje år - så jag samlar ganska snabbt på mig massor av stuff som jag brukar välja ut till akvarieanvändning.

Nej, jag skalar inte av barken. Jag har märkt att barken, när den så småningom förmultnar (vilket tar ansenlig tid) tycks ge en riktigt trevlig, mycket finkornig, mulmliknande beläggning på botten - som många Apistogramma och andra liknande, exempelvis Mikrogeophagus, verkligen uppskattar att böka runt i. Det verkar som att mikro-organismer bildas i detta sediment, som fiskarna - och deras yngel - tycker mycket om. Många malar gillar även att gnaga på bark.
    Jag behandlar inte mina stockar, grenar och kvistar på något annat sätt än att jag möjligtvis sköljer av dom med lite vatten och sedan lägger undan "materialet" i en "Första-maj-brasa"-hög för att på detta sätt torka ut dom helt innan jag placerar dom i karet.

Hoppas att du fick någorlunda vettiga svar på dina frågor - ös på nu och låt din kreativitet flöda!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 April 2013, 21:00.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Kan bara instäma med att det var en riktigt bra artikel och jag ser verkligen fram emot stenartikeln.

Även jag lämnar barken, men dum som jag är har jag sugit upp slammet, trots att jag har ett apistogrammakar. det ligger mycket i det att de gillar att rota runt i det slammet. Här ska sparas på slam
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Engelholm Audio
        Användare
        • August 2009
        • 366

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj!
        Riktigt kul att du gillade artikeln, och det kan nog bli någon till - inredning med sten ligger i pipen!
        Akvarieinredning och hur man kan tänka kring detta ämne är något man ser många har funderingar om, exempelvis på många forum. Det är alltid kul att diskutera ämnet, speciellt på ett lugnt och informativt sätt. Som med alla former av kreativitet gäller regeln att inget är "rätt eller fel", men det finns många fina nyanser man kan tänka på, och det är så enkelt när man liksom har nycklarna, att då se vad som kan tänkas behöva ändras på och fixas till. Det är ofta mycket små detaljer man förbiser och kan man få små inspirationstips så brukar en hel lavin av inredningsflöde rinna till - och det bästa av allt är att man då skapar något helt eget och unikt.

Nåja, nu höll jag på att skriva en hel artikel till (vilket lätt hade kunnat blivit resutatet av detta inlägg...), och skall stoppa mig själv och istället svara på dina frågor.

Rent allmänt; Jag brukar plocka grenar och kvistar som jag ser har trillat av diverse lövträd. Här bredvid, i området där jag bor, finns stora skogar - så material finns det in plenty! Jag håller mig till gängse regler och skär eller sågar aldrig av grenar - utan plockar bara nedfallet "hittegods".
        I min trädgård däremot - där det finns Äpple, Persika, Päron, Plommon, flera olika typer av vad vi bukar kalla "Körsbär", Hassel, Ek och en stor, fin ympad Ormhassel (icke att förväxla med Trollhassel - som många gör när det gäller "skruvade" grenar att ha i prydnads- och akvariesammanhang), samt en hel del annat som jag inte har planer på att dra ner i karen, exempelvis Ginko biloba... ja, listan kan göras längre, men vi skippar det.
        Som du förstår skall dessa träd beskäras vissa tidpunkter varje år - så jag samlar ganska snabbt på mig massor av stuff som jag brukar välja ut till akvarieanvändning.

Nej, jag skalar inte av barken. Jag har märkt att barken, när den så småningom förmultnar (vilket tar ansenlig tid) tycks ge en riktigt trevlig, mycket finkornig, mulmliknande beläggning på botten - som många Apistogramma och andra liknande, exempelvis Mikrogeophagus, verkligen uppskattar att böka runt i. Det verkar som att mikro-organismer bildas i detta sediment, som fiskarna - och deras yngel - tycker mycket om. Många malar gillar även att gnaga på bark.
        Jag behandlar inte mina stockar, grenar och kvistar på något annat sätt än att jag möjligtvis sköljer av dom med lite vatten och sedan lägger undan "materialet" i en "Första-maj-brasa"-hög för att på detta sätt torka ut dom helt innan jag placerar dom i karet.

Hoppas att du fick någorlunda vettiga svar på dina frågor - ös på nu och låt din kreativitet flöda!
        Hej och tack!

För mig känns det avigt eller rent av fel att stoppa ner obehandlade föremål, så som trädgrenar, i akvariet. Aqua-hypokondriker kanske, med sina rötter i diskusfiskar för 15 år sedan (på Öland med hårt vatten).

Kul att läsa om dina vägar framåt och tanker kring detta.
        Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Tänker du på bakterier, eller varför tänker du att det är dåligt? Förruttnelse som ger dåliga vattenvärden?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Engelholm Audio
            Användare
            • August 2009
            • 366

Ursprungligen postat av DaRe
            Tänker du på bakterier, eller varför tänker du att det är dåligt? Förruttnelse som ger dåliga vattenvärden?
            Ja bakterier edyl och att det är främmande mot fiskarnas vanliga miljö.
            Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

Hej!
              Att hålla mycket rötter och löv från naturen i ett akvarie funkar bra i ett mjukt vatten där pH sjunker ner till 6 eller lägre.
              Här trivs inga bakterier att tala om och ju surare vatten desto mindre bakterier.
              Men du har en stor poäng i att stoppa i organisktmaterial i ett högt pH med hög hårdhet det kan bli lurigt.
              kan/kommer få raka motsatta effekten.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Mats Bryzell
                Användare
                • March 2012
                • 231

Hej och tack!

För mig känns det avigt eller rent av fel att stoppa ner obehandlade föremål, så som trädgrenar, i akvariet. Aqua-hypokondriker kanske, med sina rötter i diskusfiskar för 15 år sedan (på Öland med hårt vatten).

Kul att läsa om dina vägar framåt och tanker kring detta.
                Halloj igen!
                Ja... jag förespråkar inte att göra något med sitt kar som man inte känner sig säker och/eller bekväm med...

Vad skulle man behandla träpinnarna med för att de skulle bli "säkra" att ha i karet? Det här är absolut ingen illa menad fråga, utan jag är nyfiken, och det kan ju underlätta för de som känner sig lite oroliga.

Under åren som gått har åtminstone jag upplevt att de fiskar som får gå i kar med mycket pinnar, kvistar. löv o.dyl. (under förutsättning att de passar i sådan vattenmiljö) har trivts och utvecklats mycket bättre än samma typ av fiskar som får gå i väldigt "välstädade och pedantrena" kar.
                Det verkar som - och här teoriserar jag bara - att en viss mängd "naturmaterial" i karet samt en jämn balans vad gäller vattenkvalitet har en god inverkan på de flesta fiskar, odlade som vildfångade.
                Jag har haft Discus i strikta oinredda lek-kar och haft odlade och vildfångade Discus (för att nämna en fisk som många tycker känns känslig och arbetsam) i riktigt "ingrodda" kar. I de kar jag haft mycket "naturmaterial" har Discus och en mängd andra ciklider verkligen trivts och jag har haft väldigt få om ens några sjukdomar på fiskarna genom åren.
                Även Fjärilsciklider (som vi ju vet dras med en hel del känsligheter, av någon anledning) som får gå i större grupper i tätplanterade kar - för att på egen hand para ut och göra sin grej - tycks trivas alldeles förträffligt i sedimentbildning från löv och pinnar, där de går och plockar omkring och har sig.

Nåväl - det här är akvariehållning som fungerar för min del, och det kanske inte fungerar för andra. Gå på magkänsla om vad som tycks vara rätt för just dig! Lycka till!

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Sv: Ciklidbladet på g

Jag har haft massor med grenar i akvarierna med bark och så vidare och undrar ändå om det är mer myt än sanning bakom problemet.

Kanske utmärkt material för att söka stipendium för. Som ni kanske vet kan man även i år ansöka om stipendium.

///David

Kommentar

• Mats Bryzell
                    Användare
                    • March 2012
                    • 231

Jag har haft massor med grenar i akvarierna med bark och så vidare och undrar ändå om det är mer myt än sanning bakom problemet.

Kanske utmärkt material för att söka stipendium för. Som ni kanske vet kan man även i år ansöka om stipendium.
                    Vad är myten och vad är problemet?

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Sv: Ciklidbladet på g

Eventuella myten om ett påstått problem att det skulle försämra vattenvärden och införa oönskade bakterier och organismer som kan påverka fiskarna negativt.

Det finns med säkerhet teoretiska risker. Frågan om det finns reella som har en påverkan eller tillräckligt stor risk för sådan att det behöver beaktas. Eller om man helt enkelt kan ignorera riskerna och köra på efter egen bästa bedömning?

///David

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Om man tittar i naturen, så finns det inga trädgrenar i vatten som är behandlade på något sätt! Och det funkar bra utan att något händer!
                        Det räcker att man tvättar bort (spolar bort) den värsta skiten.
                        Sedan så har denna tråd spårat ur och borde ha en egen tråd!
                        Nya CB är inte på G ännu, den kommer i Juni!
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • February 2008
                          • 1032

Vad har pH-värdet varit i dessa baljor?

Har själv haft inkörnings problem med akvarier som legat högt i pH men så fort pH gick ner på sur sidan avstannade problemen.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Mats Bryzell
                            Användare
                            • March 2012
                            • 231

Eventuella myten om ett påstått problem att det skulle försämra vattenvärden och införa oönskade bakterier och organismer som kan påverka fiskarna negativt.

Det finns med säkerhet teoretiska risker. Frågan om det finns reella som har en påverkan eller tillräckligt stor risk för sådan att det behöver beaktas. Eller om man helt enkelt kan ignorera riskerna och köra på efter egen bästa bedömning?
                            Aha, då är jag med!
                            Jag har kört med material som jag har tagit ute i naturen stockar, grenar, kvistar, blad, sten o.s.v. utan några som helst problem. Självklart synar man det som skall i karet och lika självklart sköljer man bort eventuell jord eller annat som sitter på grejerna.
                            Organiskt material torkar man tills det är dött som fnöske - och jag kan liksom inte se vad som skulle kunna gå fel...
                            Jag har faktiskt aldrig haft några problem med detta under de dryga 40 år som jag har haft akvarium. Sjukdomar som vita prick har jag haft i något kar ett par gånger, men det är länge sedan nu, och det har varit en och annan Discus som skitit vitt - men om detta skulle bero på inredningsmaterialet känns ytterst tveksamt... men jag skall inte säga inte!

Det verkar vara så att om fiskarna får gå i en "levande" miljö med god balans, och dessutom får bra föda - mycket levande foder o.s.v. så tycks de utveckla ett gott imunförsvar och på något vis bli mer robusta.
                            Jag har en liten damm i trädgården och där drar jag (då det finns något att fånga) bara med en håv, några tag - och sedan får fiskarna äta allsköns vattenloppor, mygglarver och annat krafs - det har heller aldrig varit några problem med detta.

Jag tror att man helt enkelt måste prova sig fram och våga testa lite om man vill inreda på detta sätt. På grund av att jag personligen inte upplever att det uppstår några problem i mina kar, så oroar jag mig inte heller. Lite okonventionellt, sådär, kör jag heller inga tillsatser i mina burkar - och jag göder inte med någonting. Det är liksom vatten, inredning, fisk och en gnutta "bonnförnuft" som gäller.
                            Som sagt, jag råder de som känner tvekan inför detta att inte göra något som känns crazy - gå på magkänsla och välj det som verkar vara bäst just för dig själv.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Jag brukar plocka trä som legat i vatten. Då har eventuella ämnen lakats ut och proteiner har brutits ner. Det stora (enda) problemet jag ser med svenskt trä är att det är mjukt och har man harneskmalar smutsar det ner mycket (mycket bajskorvar blir det...) men det får nog malarna att må prima.

Kvistar brukar jag bara köra ner.

Egentligen är det ingen skillnad mot att ha växter, mata med räkmix etc. En av de stora grejerna som gjort dagens akvaristik så mycket lättare jämfört med 70-talet är avskaffandet av det kliniska akvariet där allt skulle kokas, gruset rengöras ut och kokas med jämna mellanrum, växter skulle doppas i jodlösning etc. Sedan skulle man aldrig byta vatten och gjorde man det skulle det kokas först. En evig nystart helt enkelt. Inte underligt att många idag lätta akvariefiskar beskrivs som svåra (alla ciklider t.ex.)
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...