Nybörjare och säkert tusende frågan om samma sak

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatsB
    Användare
    • April 2013
    • 54

Nybörjare och säkert tusende frågan om samma sak

Hej

Frågor som säkert besvarats en massa gånger men för mig är dom nya.

Har precis fått ärva ett malawi kar som tyvärr har fått lite problem , troligtvis nitrit vid snabb flytt. Fick hämta, tömma, fylla och städa ur ett kar i drift på 5 timmar, svettigt men det gick tyvärr blev det ju ingen balans och nyttobakterier kvar så nu har jag nog fått nitrit topp med fisk död som följd. Detta skall lösas och jag lider verkligen med djuren som inte mått så bra , trist men sant . Inte första och inte sista gången. Nog om detta , har bara hållit på med Diskus innan så inom detta område är jag hyfsat påläst och har väl uppbyggda kanaler för frågor. Hittade detta forum och tänkte nu att eftersom jag får lösa mitt troliga nitrit problem först och sen successivt fylla på med lite ny fisk så undrar jag om man kan blanda Aulonocara av olika arter ? Har hittat två sorter som jag sakta men säkert skulle vilja fylla på med. Hur många kan man ha av varje sort, fördelning? Har ett 540 kar med ca.15 fisk i idag och har förstått, rätta mig om jag har fel men att man kan ha upp till 10 fisk per 100 l vatten. Så lite påfyllning behövs . Alla tips om tänkbara färgglada nybörjare kandidater och sorter emottages tacksamt.

Ett Fluval 405 och ett nyinköpt Eheim 2075 skall filtrera , kommer också köra vattenbyten på 20-30% per vecka , van sen diskustiden .. :-)

// Mats
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Du kan minska påverkan av nitriten genom att byta vatten ofta och salta karet. Akta dig bara för att inte salta för mycket. Byter du 100 liter ska du lägga i salt motsvarande den byttavattenmängden inte hela akvarievolkymen. 1DL per 100 liter är en hygglig nivå.

Detta vet jag inte, men jag misstänker att om du blandar Aulonocaras finns stor risk för korsningar dememellan.

antal fisk per volym vatten ska man nog akta sig för att titta för blint på. Exakt fördelning och antal kan säkert andra svara bättre på.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Hej,

Skynda långsamt så att bakteriefaunan byggs upp vilket gör att inte nitriten ökar i "onödan". Var alltid försiktig med övermatning. Salt minskar/tar bort toxiciteten hos nitrit. Följ Davids råd och tänk på att saltet är kvar när vattnet avdunstar.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Välkommen!

Aulonocara korsar sig som sagt. Honorna ser likadana ut allihopa med vissa få undantag. Men det spelar ju ingen roll om du inte tänkt att behålla yngel.

Trist med problemen men du har säkert koll på hur man startar upp en ny burk med tanke på att du haft burk förut.

Jag skulle säga att mängden fisk beror på väldigt många faktorer, bästa är att ta en art i taget och se hur det utvecklar sig. Jag gillar mer glest befolkade burkar med 2-3 arter. För många arter tycker jag ser exremt rörigt och stimmigt ut.

När det gäller vattenbyte så beror det på vilken belastning du kör i burken. 20-30% funkar om du har låg belastning, ska du ha mer fisk så är det snarare 50-70% vattenbyte som gäller.

Vilka arter har du nu?

Kommentar

• MatsB
          Användare
          • April 2013
          • 54

Hej och tack för alla svar. Har nog börjat få bukt med nitrit problemet. Fiskarna rör sig mer normalt nu. Arter har jag fajtiskt ingen aning om, en kompis sa att det var "lugna och beskedliga" som sagt första gången som jag har Malawi,egwntligen menat att bli en diskusburk igen men kör nog vidare på malawi och lär mig lite mer. så får man i värsta fall skaffa en burk till. Blir nog en 3 olika arter plus 1 sorts Alunocara. Jodå skall köra på långsamtmen inte fel att förkovra sig så mycket som möjligt först. Vad gäller när detär matdags, hur mycket, hur ofta. som sagt van att peta i mat 6-7 gånger per dag. Behövs bikarbonat? Bor i Lomma har väl 7,5 i kranen och 7,0 efter en dag i karet. Tacksam för all hjälp och alla tips man kn få. Trevlig helg...

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

För Malawi tror jag inte du behöver justera pH överhuvudtaget, Tanganyika är en annan sak, där är pH än högre och då kan det vara skäl att att fundeera på saken.

Matning 2 ger per dag där de äter upp allt inom 1-2 minuter är nog lämpligt. Själv brukar jag aldrig mata mer än att det tar 30sek-1 minut innan det är slut.

Titta här också för en översyn av Aulonocara-släktet
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• MatsB
              Användare
              • April 2013
              • 54

Nu kör burken. Röd & Blå zebra plus Golden och som avbräck i det solida några Fire Blue någonting kommer ej ihåg det latinska namnet
              Riktigt bra fart och ganska mycket fisk, cirkus 30 individer totalt i mitt 540 l.

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Låter trevligt, släng gärna upp en bild!

Kommentar

• MatsB
                  Användare
                  • April 2013
                  • 54

Kommer lite om design först...... rensar ut en del gamla plantor måste i med lite mer sten. sen blir det bilder.

Kommentar

• MatsB
                    Användare
                    • April 2013
                    • 54

Dessa var det
                    Fire Blue ....

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Ursprungligen postat av MatsB
                      Dessa var det
                      Fire Blue ....
                      Det är en snygg firre, tillräckligt tuff för mbuna också.

Kommentar

Arbetssätt...