Växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliver
    Användare
    • March 2013
    • 28

Växter

Hejsan, jag behöver lite hjälp och råd och här brukar man få hjälp av en samlad expertis märker jag.

jag har nyligen inhandlat ett 540l kar som ska igång om ca2 veckor. Till karet fick jag en del växter, kan man plantera dessa i vanlig blomjord och kruka tills akvariet ska igång?
    Eller det finns andra briljanta sätt att hålla igång växterna fram till uppstart? Jag har planterat de jag tyckte var viktigast i annat kar så länge men det var väldigt tätt planterat sedan tidigare så jag får inte in mer utan att ta bort allt simutrymme för tetrorna vilket jag inte vill.

Vidare vill jag bara säga TACK, jag har varit inne och läst en massa trådar här inför att jag ska starta mitt kar. Det finns en hel del folk här som sitter på gedigen kunskap och erfarenhet, ni verkar gärna dela med er till alla som stöter på problem av alla olika slag. Utan er hade man troligen gått i en del hålor som man nu förhoppningsvis kan undvika.
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Sv: Växter

Vilket otroligt trevligt inlägg.

Har du bilder på växterna? Är det riktiga akvarieväxter måste du förvara dem i vatten samt med ljus ovanför. En hink går bra.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Sliver
      Användare
      • March 2013
      • 28

Tackar för detta, hinken har fungerat utmärkt än så länge med en lysrörsarmatur från chiliodlingen över sig.

Tyvärr är jag ganska ny i akvarievärlden och söker svar på ännu en fråga.

Jord, lera eller bara grus?
      Mitt akvarium kommer vara välfyllt av växter, i köpet fick jag med en co2 anläggning och bottenvärmekabel. Gentlemannen jag handlade ifrån menade på att det mer eller mindre var ett måste med någon form av bottennäring. Därefter har jag besökt en ytligt bekant som odlar en del fisk och verkar ha en hel del erfarenhet av akvaristik, han menar på att det inte finns någon anledning till bottennäring utan de fungerar bra med grus, även 2 akvarie affärer är tillfrågade och de gav olika svar.

Om ni anser att man behöver något utöver grus så får ni väldigt gärna rekomendera märket på produkten.

En del av de växter jag tänkt hålla.
      echinodorus
      hygrophila
      myriophyllum
      heteranthera
      sagittaria

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Just de växterna kan jag inte rakt av svara på men jag tror definitivt det räcker med sand, det utesluter dock inte bottennäring. Det finns tabletter man kan lägga i sanden intill rötterna. Jag vet också att det finns de som kör CO2 seriöst som börjar med ett lager kattsand (dvs klumpbildande för kattlåda) och sedan sand ovanpå detta för att få långtidsnäring till växterna. Jag kan inte svara på hur avgörande det är att ha en sådan lösning, men min bedömning efter att läst många personerns projekttrådar i ämnet är att det inte är viktigt alls, dvs går bra med bara sand och sedan näring och då PMDD i vettnet kompletterat med viss näring till rötterna för växter som vill ha det.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Sliver
          Användare
          • March 2013
          • 28

Hmm de där lät ju intressant med kattsand. Menar du att de blandar jord med kattsand och att kattsanden skulle minska risken att det läcker ut sediment i vattnet, eller att man först lägger ett lager jord som man låser med ett lager kattsand! Fungerar tanken med cirkulation i bottenlaget med hjälp av värmekabeln då? Eller ska det "bara" vara ett lager kattsand i botten? vad kan det tänkas fylla för funktion isof?

PMDD gödning kommer att användas också, fick med påsar och recept och en lektion i detta med karet.

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Hej,

Jag skulle förvara dem ljust och svalt (inte sol) i stora uppblåsta plastpåsar utan vatten. Jag skulle inte plantera dem.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Ingen jord. Bara kattsand i botten sedan vanlig sand/grus ovanpå detta för syns skull.

///David

Kommentar

• Sliver
                Användare
                • March 2013
                • 28

Menar du att kattsanden innehåller nyttigheter? På vilket annat sätt skulle det vara gynnsamt med kattsanden?

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Kattsanden innehåller mineraler och annat som är värdefullt som långtidsgödning för växterna, om jag fattat rätt.

///David

Kommentar

• Sliver
                    Användare
                    • March 2013
                    • 28

Aha, där ser man... Om det är någon du känner skulle du möjligen kunna fråga om de rekommenderar något specifikt märke (så man inte lyckas få den varianten som man absolut inte skulle ta som innehåller alla gifter )eller möjligen klistra in en länk till någon blogg där de använder detta så att man får möjlighet att läsa på.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Ta en utan parfym. Ej finkorning utan den vanliga klumpbildande varianterna. Det är någon vulkanisk aska i dem tror jag.

///David

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9104

Bentonitlera!
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem

• September 2009
                          • 22826

Ja det är det det heter

///David

Kommentar

• Sliver
                            Användare
                            • March 2013
                            • 28

Ahh, har nu läst på lite om detta... Låter mycket intressant

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem

• September 2009
                              • 22826

Vad har du hittat

///David

Kommentar

Arbetssätt...