Mask i endtarmen. Cammallanus nematode

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plåtis
    Användare
    • June 2002
    • 212

    Mask i endtarmen. Cammallanus nematode

    Hej är det någon som är säkerpå bota denna mask. Har hafft den en gång inna och då fick jag bort den med neguvon. Men vissa fiska gillar inte neguvon och så har jag hört att det är kraftigt kanserframkallande.Finnes det något annat set att bli av med masken.
    Och så undrar jag om alla fiskar kan få det.Tex Mallar (Ancitrus)[V]
    Lasse.H
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    #2
    Jag har framgångsrikt medicinerat med Flubenol 5%. Blandas i fodret, tar c:a 2 veckor innan det verkar. Symptomen var röda maskar, tunna som hårstrån, som stack ut ur ändtarmen. Mycket obehagligt...

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Tommy K

      Jag har framgångsrikt medicinerat med Flubenol 5%. Blandas i fodret, tar c:a 2 veckor innan det verkar. Symptomen var röda maskar, tunna som hårstrån, som stack ut ur ändtarmen. Mycket obehagligt...
      Har dödat all fiskar med synliga maskar. Undrar om masken lever utanför fisken?Menar i gruset. Om det sprides på annat sett än att fiskarna äter ur baken på vrandra?
      Lasse.H

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

        #4
        Tyvärr så har de kvarvarande fiskar nästan säkert kvar maskar. Läs detta:
        citat:
        Camallanus cotti är levandefödare. Mellanvärd behövs inte nödvändigtvis, maskarna kan överleva åtmindstone några generationer på akvariets botten (Bauer 1991). Även jag har gjort denna erfarenhet. Andra Camallanusarter har exklusivt Cyklops som mellanvärd. De larver som upptas, till exempel äts upp av fisken, uppehåller sig till övervägande del i främre och mellersta tarmregionen. Eftersom dessa ännu inte är utrustade med någon huvudkapsel, så klarar de inte heller att suga blod. Förmodligen livnär de sig av vävnader (Bauer 1991) eller närmare bestämt slemhinneskiktet. De vuxna maskarna uppehåller sig mest i ändtarmen, varur de könsmogna honorna sticker ut sin bakre kroppsdel och direkt ut varje timme släpper ifrån sig tre till fyra levande masklarver. De honliga maskarna tycks kunna överleva längre (Bauer 1991), eftersom det efter ungefär 12 månader endast uppträder med larver fyllda honor i akvariet.
        citat:
        Artikel skriven av Christina Pawelzik.
        Hon skriver också:
        citat:
        Bästa och effektivaste idag användbara metoderna är behandling med Levamisol alternativt Flubenol eller liknande maskmedel.
        citat:
        Hälsningar Tommy K




        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Uäh, läskigt värre. När jag läser detta slås jag ju av tanken, kan dessa maskar drabba människor?

          Tony Englund

          Kommentar

          • plåtis
            Användare
            • June 2002
            • 212

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tony

            Uäh, läskigt värre. När jag läser detta slås jag ju av tanken, kan dessa maskar drabba människor?

            Jag testar med Neguvon. Skall se hur det går.
            Testade Neguvon för 6 år sedan, det hade effekt efter 4 dagar. Införskaffade Apistogramma Bluehead. Dagen efter hängde det mask ur tarmen på fisken. Har ni något bra ställe att köpa Flubenol.
            Lasse.H

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #7
              Ska du använda Flubenol till invärtes mask så går det bra med den receptfria salvan på apoteket (blandas i räkmixen). Ska du däremot behandla mot gälparasiter så är det Flubenol 5% som gäller. Flubenol 5% går enl uppgift att köpa i Sverige i enbart storförpackning som kostar flera tusen. Då har du så det räcker till en insjö. Jag har importerat själv i mindre mängd och har lite över om du vill ha. Maila i så fall. Flubenol i tablettform finns inte längre att köpa på apoteket och salvan kan inte blandas i vattnet. Prova inte att blanda salvan i vattnet, fiskarna far illa och dör enligt uppgift av problem med igenklibbade gälar. Det är tydligen många som provat med nedslående resultat.

              Kommentar

              Arbetssätt...