Påfågelciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • collin
    Användare
    • April 2002
    • 27

    Påfågelciklider

    För någon månad sedan inhandlade jag 2 påfåglar (oscar), fiskarna var då någon cm, de har nu blivit 8-10cm och har börjat bråka fruktansvärt mycket så att t o m fjällen börjar lossna på den mindre, de jagar varandra och slåss. kan detta beteende tyda på att det är 2 av samma kön och finns det något säkert sätt att se det på! dom verkar trivas bra ihop i övrigt när dom inte slåss.

    Jag har bara dessa 2 fiskar i akvariet och tänkte ha det som ett artakvarium, men vill givetvis ha hona+hane, men jag ser inte någon skillnad annat än att den ena är lite mindre. men bråken kan väl vara någon slags lek också för den mindre som tar mera stryk simmar ofta på sida och har konstiga beteenden runt den större fisken.

    Någon som vet hur det är?
    collin
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Jag tycker nog att det låter som upptakten till lek även de nog inte kommer att börja leka riktig förrän de nått upp över 15 cm. Det där med att ligga lite på sidan är typiskt lekbeteende. En annan sak som du troligen kommer att se snart är att en av dem blir alldeles blek och simmar nära den andre och darrar med fenorna.

    Att annars skilja på könen hos Oscars är mycket svårt. Ibland kan man se exemplar som visar väldigt tydliga tecken på att vara hane (långa fenor, stor puckel) men en hane kan lika gärna se ut som en hona.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      det går inte att könsbestämma påfåglar förutom på könspapillen, så det klassiska sättet att få ut ett par är att ta en grupp om 5-6 ungdjur och låta två finna varann den naturliga vägen.

      Och om de slåss så att fjällen ryker verkar de definitivt inte trivas, påfåglar brukar vara ganska sävliga.

      Du skriver inte hur stort karet är, det kanske kan ge nån ledtråd.

      fish r friend

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        hehehe två svar samtidigt som var diametralt olika
        fish r friend

        Kommentar

        • collin
          Användare
          • April 2002
          • 27

          #5
          lite olika svar

          den större av fiskarna brukar bli blek ibland när dom simmar runt varandra.

          de bråkar så fjällen ryker nu senaste dagarna, men bara ett kort tag. sedan simmar de runt varandra och den mindre fisken vrider sig åt alla möjliga håll och den större fisken tappar färgen och blir alldeles blek. men inga skak/darrningar har jag märkt. jag hoppas det är en av varje! men det är väl bara att vänta och se

          jag har dom i ett 250 liters akvarium för tillfället och dom är mycket fredliga men har börjat uppföra sig lite annorlunda nu senaste tiden.
          collin

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Jag hade ett par i några år som gjorde just så. Slogs, bleknade, darrade, och lekte, sedan om från början igen. Givetvis måste de mäta krafterna hos varandra för att se ifall motparten duger.

            Om striden är mellan ett par så brukar den som fått stryk liksom inte gå undan utan följa den starkare lite trots att den blir illa behandlad. Om det är två hanar så brukar den som fått stryk ställa sig livrädd i ett hörn.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Stora ciklider som bildar par brukar som sagt mäta varandras krafter, för att få reda på om den andre är stark nog att ta hand om avkomman. Ofta sker det med såkallade jaw locks, det vill säga att de tar tag i varandras käkar och drar och knuffar. Se´n finns det en anledning till varför man bör starta med ca 6 ungdjur och låta dem hitta sina egna partners, förutom att det är svårt att se könsskillnad, och det är att större ciklider brukar vara kräsna vid val av partner. Det är inte alls säkert, om man sätter ihop två stycken, att de kommer överens, även om de är hane och hona. Det brukar ofta sluta med att den svagare av dem blir ihjälstressad.

              Och lekbetéende är inte en garanti för att det är en hane och en hona. Jag hade två påfågelsciklider för några år se´n, som var ca 25 cm, och de darrade för varandra, grävde och så. Men när de väl lekte visade det sig att de var två honor.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              Arbetssätt...