Bygge av eget stort akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel84
    Användare
    • March 2013
    • 2

    Bygge av eget stort akvarium

    Hej på er alla..

    Går i små funderingar på att byggga mig ett eget akvarium då man har haft ett på 105 liter tidigare men har sålt det men känner att man skulle vilja ha ett större akvarium istället..

    Tanken går på måtten runt 1,5 meter långt, runt 70 högt och runt 1 meter djupt och räknar på att det skulle bli runt 1050 liter men funderar lite på om man ska ha 70, 75 eller 80 cm högt

    vid 70 1050 liter lutar mest åt detta eller med 75
    vid 75 1125 liter
    vid 80 1200 liter

    Måtten är invändiga mått
    Total höjd för både bänk + akvarie ska blir runt 1,5-2 meter hög...

    Planen är att ha en mdf skiva som botten och bakvägg och ha antingen glas eller akrylplast som rutorna och funderar på vad för tjocklek som skulle behövas??

    Botten kommer nog att byggas av 25mm MDF skiva och lika dant på baksida där kanterna kommer att fräsas ner där glaset möter skivan och överst kommer det att bli nog en träram med utfrästa spår för rutorna.. Allt det trä som kommer va mot vattnen kommer att plastas in med akvarie epoxy..

    I botten ska det ligga runt 5-10 cm grus
    I akvariet så kommer det bli någon btn bakgrund som kommer att byggas ut en bete i akvariet där baksidan ska täckas med plastskiva och bilda två små öppna ytor där man kan ha till yngel då mitten ska va öppen ända bak och bilda en liten tunnel ända bak till skivan där man funderar och sätta en spegel så det ska likna en riktigt lång tunnel.. I bakgrunden kommer det nog även att göras små tunnlar där ålar och malar kan hålla till och gömma sig..
    Där bakgrunden är och fram till framsidan så ska det va runt 80 cm mellan glaset och bakgrunden och tunnel runt 20-40 cm beroende på om jag bygger på 1 meter eller lite djupare...

    Liten skiss uppifrån
    Baksida
    in __ ut
    ____I I____
    I I
    I_________I

    Framsida

    Skulle vilja lite tips om hur man kan bygga?, storlek av pump för rening och gärna mått om ni vet Då pumpen ska stå i bänken som akvariet ska stå på?, värmare?, storlek på lampor för belysning LED då både med dagsljus och månljus för natten (måste gå att ha inbyggt och inte känslig för fukt då det inte ska va några täckglas mellan lampa och vattnet + att lampan ska hänga ovanför eller byggas in i bänken som akvariet står på beroende på vilken typ av lampa man väljer om det blir vanlig lamarmatur eller nån ljusslinga??

    Bänk som hela akvariet ska stå på kommer nog att byggas av 70*70 virke med skåp under och som även kommer att bygga runt hörnen och ovanför akvariet och den kommer att oljas eller lackas in med nån lack utvändigt och nån typ av båtlack invändigt som tål mer vatten av det som kommer att va ovanför akvariet..

    Ska försöka rita upp lite bättre bild framöver hur man menar med bakgrund och lite annat.. (Har lite skisser på papper som man har ritat upp lite)
  • HenkeP
    Användare
    • January 2009
    • 61

    #2
    Spännande bygge! Hoppas du kan få lite hjälp med svar på dina frågor..

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

      #3
      Nöj dig med 70cm högt om du inte vill ha cyklop varje gång du ska flytta nånting i karet eller plantera om en växt. Har 70cm högt själv och t-shirten blir alltids blöt så får ta av mig den om jag ska greja i karet.

      Skulle nog bygga av plyfa i stället för MDF ur fukt synpunkt. MDF är ju katasroft dåligt om det blir fuktigt och sväller bra mycket mer än plyfa.
      Vad tänker du täta insidan med, glasfiber och epoxi eller ska du också försöka dig på detta flytande gumma som många har problem att få tätt?

      Skulle använda vanligt glas i stället för plast till rutan eftersom plasten blir så lätt repig när man ska skrapa alger och liknande. 12mm duger om du bygger det 70cm högt ska du göra det högre får du nog gå på 15mm om du vill vara helt säker. Tjocklek på plastrutor har jag ingen koll på.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Denna tråd hade jag missat, verkar som ett riktigt spännande projekt.

        Jag tror också på glas för at slippa repor. Går det inte att ha planteringstänger för att komma åt saker på botten om man ändå ska gå på det högre måtten?

        Lite att läsa möjligen:

        När jag bygger ett kar av 15 mm marinplywood, skall jag dra skruvarna så skivorna går kloss an, eller skall jag resonera som vid ett helglasbygge och lägga tändstickor emellan som distanser så att jag får en kil vid silikoneringen?

        I början av 2006 tänkte jag starta med mitt "stora tank" projekt. Blev så inspirerad av Micke A:s maffiga 3000 liters tank tidigare i år. Där för är det lämpligt att starta en tråd om tankkonstruktion. Har ju hela hösten på mig att få input och finslipa ritningar. Tanken är att det skall vara så kostnadseffektivt som
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

          #5
          Jag har 75 högt och 80 djupt och fick också höra att det skulle bli problem - det blev det inte så jag skaffade ett kar till med de måtten. Mina kar står på en ställning som är drygt 90 cm hög så överkant är nästan 170 cm över golv så jag tar fram en trappstege så snart jag ska ner på botten och rota och då går det att nå in överallt. Det är ju något beroende av hur långa armar man har och vid dessa mått går gränsen för mig.

          //Kaj

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

            #6
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Jag har 75 högt och 80 djupt och fick också höra att det skulle bli problem - det blev det inte så jag skaffade ett kar till med de måtten. Mina kar står på en ställning som är drygt 90 cm hög så överkant är nästan 170 cm över golv så jag tar fram en trappstege så snart jag ska ner på botten och rota och då går det att nå in överallt. Det är ju något beroende av hur långa armar man har och vid dessa mått går gränsen för mig.

            //Kaj
            Tänka på att han vill ha ett som är 1 meter djupt också så blir bra långt till väggen längst in. Men å andra sida är det nog ganska kört med ett 70cm högt kar också om man vill nå in till kanten. Men det har ju som sagt med armlängden att göra.

            En till länk på ett glasfiber bygge dock utan ruta, av folks om säljer prylar för det.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

              #7
              Ursprungligen postat av affealien
              Tänka på att han vill ha ett som är 1 meter djupt också så blir bra långt till väggen längst in. Men å andra sida är det nog ganska kört med ett 70cm högt kar också om man vill nå in till kanten. Men det har ju som sagt med armlängden att göra.

              En till länk på ett glasfiber bygge dock utan ruta, av folks om säljer prylar för det.
              http://www.dammbutiken.se/index.php?...id=6&chapter=0
              Ja, jag missade det att det skulle vara 1 m djupt...då håller jag med, det tror jag blir för opraktiskt - om man inte kan komma åt från sidorna.

              //Kaj

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #8
                Hur ofta pillar man i botten bakkant ..........aldrig
                köp stort
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Hur ofta pillar man i botten bakkant ..........aldrig
                  köp stort
                  Räcker med att man vill ha in ett par större stenar i bakkant en gång.
                  Stort är kul men okul den gången det är opraktiskt.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Räcker med att man vill ha in ett par större stenar i bakkant en gång.
                    Stort är kul men okul den gången det är opraktiskt.

                    //Kaj
                    hur många gånger per år sker detta ??
                    har ett par stora själv ...... o av erfarenhet sker det i bästa fall en gång per år ....... vilket är skoj
                    har man tur får man bada
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Hur ofta pillar man i botten bakkant ..........aldrig
                      köp stort
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      hur många gånger per år sker detta ??
                      har ett par stora själv ...... o av erfarenhet sker det i bästa fall en gång per år ....... vilket är skoj
                      har man tur får man bada
                      Hur ska du ha det? Gör man det aldrig - eller en gång per år?

                      Om det är enda chansen för dig att få ett dopp förstår jag till viss din glädje. Själv behöver jag inte använda akvariet för att bada i då jag har badkar hemma och bara 10 minuter till stranden om jag vill bada i havet. Kan inte se att Daniel84 nämnt någonstans att han vill ha det för att bada i. Tror han var ute efter goda råd och inte bara lustiga kommentarer.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Hur ska du ha det? Gör man det aldrig - eller en gång per år?

                        Om det är enda chansen för dig att få ett dopp förstår jag till viss din glädje. Själv behöver jag inte använda akvariet för att bada i då jag har badkar hemma och bara 10 minuter till stranden om jag vill bada i havet. Kan inte se att Daniel84 nämnt någonstans att han vill ha det för att bada i. Tror han var ute efter goda råd och inte bara lustiga kommentarer.

                        //Kaj
                        jag såg inget lustigt ...
                        vi har helt enkelt olika uppfattningar
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          jag såg inget lustigt ...
                          vi har helt enkelt olika uppfattningar
                          Ja, det är tydligt att ni har olika uppfattning. I ena stunden gör man det aldrig och i nästa en gång per år. Inte lätt att hålla reda på...


                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Daniel84
                            Användare
                            • March 2013
                            • 2

                            #14
                            Lite bra tips.. Höjden funderar lutar nog mer åt runt 75cm men rutan blir nog 80 högt.. Jag tänkte runt 1 meter djupt men från bakgrunden och fram kommer det va runt 70-80 cm då det ska bli en tunnel i mitten ända bak och på baksidan en spegel som ska fungera som om det vore MYCKET djupare än vad akvariet är.. Hörnen ska det bli lite special tunnlar av rör till malar och ålar och även lite annat skoj som kanske någon större grotta.. beroende på hur jag bygger bänken runt och över akvariet... Pump ska bli ett ytterfilter till hela och den ska stå i ett skåp under akvariet har man tänkt sig.. Pump vet jag inte riktigt hur stort som kan behövas?? Men vet att planerna är på mellan 1000-1500 liter..
                            Senast redigerad av Daniel84; 31 March 2013, 00:55.

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

                              #15
                              Ursprungligen postat av Daniel84
                              Lite bra tips.. Höjden funderar lutar nog mer åt runt 75cm men rutan blir nog 80 högt.. Jag tänkte runt 1 meter djupt men från bakgrunden och fram kommer det va runt 70-80 cm då det ska bli en tunnel i mitten ända bak och på baksidan en spegel som ska fungera som om det vore MYCKET djupare än vad akvariet är.. Hörnen ska det bli lite special tunnlar av rör till malar och ålar och även lite annat skoj som kanske någon större grotta.. beroende på hur jag bygger bänken runt och över akvariet... Pump ska bli ett ytterfilter till hela och den ska stå i ett skåp under akvariet har man tänkt sig.. Pump vet jag inte riktigt hur stort som kan behövas?? Men vet att planerna är på mellan 1000-1500 liter..
                              Även fast jag tycker det är lite bökigt att greja i bakkant på mitt kar som är 70cm högt och 70cm djupt så önskar jag att det var mer åt 90-100cm djup ibland bara för att få plats med större fiskar.

                              Men till 1000L+ så ska du noga köra minst 2 filter om du tänkt ha mycket fiskar i karet. Även om det står att filtret klarar 1500L så tycker jag personligen att det är lite klent. Om du inte tänkt ha bara tetror eller nån fisk som inte äter och skiter så mycket förståss.

                              Kul idé med speglarna men hur ofta tänker du bada och skrapa alger så speglarna faktiskt syns?
                              Nog bättre du skippar dem och bygger bakgrund över hela. Kul idé med grottor och sådant men se till att man lätt kan titta in i dem från front rutan annars kommer du har massor av fiskar du köpt för dyra pengar som du ALDRIG får se och det är ju inte jätte roligt.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...