Akvariemöbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliver
    Användare
    • March 2013
    • 28

    Akvariemöbel

    Hejsan, postar här mitt första inlägg på detta forum.
    Jag är på väg att köra igång ett 540l kar till dvärgciklider och tetror.
    Allt finns här hemma men jag hatar aluminium profilen som karet står på. För att göra både mig själv och frun nöjd så måste jag lösa en möbel där jag kan gömma all utrustning i skåp under karet.
    jag har surfar runt lite, hittat några byggen till mindre kar men inte så mycket bilder eller ev ritningar. Är det någon som sitter inne på den ultimata lösningen?
    Eller för all del, precis ska sälja sin sjukt snygga möbel som passar perfekt till mitt kar .
    Gärna så detaljerat som ni orkar med material val bilder osv. Kan mycket väl vara så att jag inte hittat rätt tråd också då får ni gärna klistra in rätt länk här.

    Tack på förhand
    Fredrik
  • endymion

    #2
    Det går ju klä in en aluminiumram.

    Jag gjorde en gång i tiden en akvariebänk i björkplywood, den blev ruggigt stabil, tog väldigt lång tid att göra (med snickerimaskiner) dessutom blev den avsevärt mycket dyrare än akvariet. Men den finns inte kvar idag pga det blev fläckar av fukt på träet samt att karet var extremt udda mått på. En annan kille jag känner har gjort en bänk i ek som är väldigt snygg, men också den kostar mer än vad karet har kostat. Tyvärr har jag inte så mycket bilder.

    Kommentar

    • Sliver
      Användare
      • March 2013
      • 28

      #3
      Tyvärr är aluramen låg, så jag får inte in pump eller tuber under. Så det alternativet funkar inte.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Välkommen hit!!

        Du kan be att plåtslageri som kan svetsa ihop en ställning enligt dina mått.

        Du kan också bygga en träställning. tänk på att ha en skiva som tål fukt eller måla den med bra färg. De stående benen behöver inte ha särskilt grova dimensioner 45x45 duger gott. Liggande regler kan du köra 70x45 om du vill vara säker. Tänk också på att ha krysstag på baksida och kortsidor.

        Jag byggde en bänk till ett 400 literskar med IKEA köksskåp som jag förstärkte med reglar och krysstag i stålband helt enkelt. Tyvärr inga ritningar.

        Här finns något bygge:
        Vem,med förnuftet i behåll skulle kunna motstå denna bedagade skönhet. Projektet kommer att drivas helt utan ingenjörsmässiga riktlinjer, dvs tid, teknik och kostnadsuppföljning utgår såklart.

        Hej! Har tänkt bygga en träställning till ett akvarium på ca 300 liter. Jag vill få plats med ett mindra akvarium på runt 200 liter under och har därför tänkt bygga en ställning som är ca 1 meter hög. 200 liters karet tänker jag bara ställa på golvet under då jag ändå bara tänker dra upp yngel i det. Min plan är att bygga

        hejsan Var inne på länken där Wilhelm ska bygga en ställning till sina 720 liters kar och tänkte att nu sjutton ska jag ta tag i bygga en egen ställning till mina 2 222 liters kar. Här kommer några bilder på bygget som tog ca 3 timmar att göra. Virket blev över ifrån friggebods-bygget i höstas och är 45*95. Det är ingen
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Sliver
          Användare
          • March 2013
          • 28

          #5
          Ja det blir till att fundera vilket som blir smidigast, och enklast för underhåll av grejorna.
          en fråga angående köksskåp. Bygger ni det plant mot golvet? Inga rejäla reglar under möbeln för att få upp det från golvet, så att utspillt vatten går att få undan.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Sv: Akvariemöbel

            Jag lät skåpet hänga upp under bänken och därmed sväva någon centimeter över golvet. Under benen som byggde av reglar satta jag 2cm tjocka frigolitskivor så de inte skulle suha upp vatten. Det hela står i garage med golvbrunn.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #7
              Sv: Akvariemöbel

              En bild
              Bifogade filer
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Sliver
                Användare
                • March 2013
                • 28

                #8
                Tackar för tipsen, blir troligen att jag behåller aluramen och försöker höja denna på något vis.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #9
                  Sv: Akvariemöbel

                  Aluramarna är vädigt bra. Kolla med en butik. Det finns möjlighet till förlängning av benen tror jag.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...