Intressant beteende! Någon som sett det beteende i akvarium?
Neolamprologus caudopunctatus
Kollaps
X
-
Neolamprologus caudopunctatus
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seTaggar: Ingen -
Nej, tyvärr. Jag har arten men mina gör inte så. Snarare käkar de upp varandras yngel. Nu går de dock i ett större kar och har gemensamma fiender i form av Jullar. Så nu kanske chansen är större till ett sådant beteende...
/Jocke -
Kul läsning, även om jag tror att det gick väldigt snabbt från observation till tolkning.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag skrev om detta i senaste Ciklidbladet. Både Franziska och Richard berättade om sin forskning i Lund förra sommaren.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Detta är "tolkningen" i abstract (jag kan tyvärr inte läsa artikeln hemifrån) dvs. de ger en möjlig förklaring till beteende, men de slår inte fast att det är så:
Enlarged broods are known to provide reduced per capita predation, making it potentially adaptive for breeders to adopt unrelated offspring.Senast redigerad av Ola Svensson; 23 March 2013, 11:22.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar