Blå Planeten i Köpenhamn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • December 2012
    • 412

Jag var där idag, blev faktiskt lite besviken, tycker gamla "danmarks akvarium" var mkt bättre, det som låg i charlottenlund som nu flyttade och blev den blå planeten.

Väldigt mkt folk, lite väl mkt så det blev en hel del trängsel osv, det förstör upplevelsen en del. Jag var där när dom öppnade så behövde bara stå i kö 5-10min, men det som var en besvikelse var väl främst att jag tycker många större fiskar hade för lite plats, som offentligt akvarie bör man föregå med gott exempel. Nivån på hur akvarierna var inredda varierade väldigt mkt, väldigt få som jag tycker var snygga och ambitiösa, större delen godkända men även en del akvarie som inte alls var snygga. Nåt enstaka tomt akvarie, några stycken kar som saknade djur eller bara hade nån enstaka art men enligt informationen skulle ha betydligt fler. Känns som att dom har öppnat innan det blivit färdigt och gjort det sista väldigt hastigt. När man anländer har dom inte ens hunnit bygga klart vägen eller parkeringsplatsen eller stigen upp till byggnaden, lite så känns det när man kommer in på insidan också, byggnaden är klar men inte akvarierna. Möjligt att det kanske blir bättre med tiden, själv anser jag att man inte ska öppna förrän det är klart. För helt klart kan det omöjligt vara med tanke på ett fåtal tomma akvarium.

Kan väl vara ok att besöka om man inte har för långt att åka.

@DaRe, enligt informationen hade krokodilen sitt levnadsområde kring olika vattendrag i afrika, mkt möjligt att malawi var ett av dom.

Kommentar

• Sliver
      Användare
      • March 2013
      • 28

Jag besökte detta i torsdags, med fru och tre barn. Kul ställe som jag kommer besöka igen inom kort då jag själv knappt hann njuta av upplevelsen. Man får väl skylla sig lite själv när man åker till nyöppnat ställe på påsklov.
      Negativt
      garderoben var full så fick bära runt på 1-4 vinterjackor under hela besöket. Kön utanför varade mellan 40-60min, med tre barn som frös och var otåliga.
      Otroligt mycket folk som alla naturligtvis trängs framför rutorna, vilket resulterade i att vissa kar endast fick en snabb blick. Den stora skaran människor förenat med väldigt få utplacerade sitt/pausplatser (iaf som jag hittade) gjorde att man på slutet hade trötta barn och trötta föräldrar. Matkön var 30min.
      Positivt
      De var medvetna om kön och hade placerat ut en station längs kön som delade ut choklad/marsipan grodor, även en station där en dykare stod med en hink med krabbor, detta underlättade för oss med barn i kön.
      Riktigt roliga barnstationer där de kunde klappa fisk, krabbor, musslor och en massa annat som finns i våra vatten.
      Kul med aktiva kar där man kunde ändra förutsättningarna på olika vis till barnens stora förtjusning.

Ja egentligen var det ända dåliga folkmassorna, men man får skylla sig själv som åker dit trots att man misstänkte att är kunde vara väl mycket folk.
      Det jag såg framemot mest var amazonas, tyvärr nådde vi dit när det var som värst med hungriga och trötta barn... Blev rask takt genom stället med siktet mot resturangen.

Klart värt ett besök för alla fiskintresserade, barnen tyckte det var super.
      Senast redigerad av Sliver; 31 March 2013, 19:39.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Sv: Blå Planeten i Köpenhamn

Trevligt med recensioner. Vore toppen med en sådan till ciklidbladet
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jjacek
          Användare
          • October 2011
          • 158

Det är ett helt fantastiskt ställe ...(i mina ögon... naturligtvis)
          Bifogade filer

Kommentar

• Malawifisk
            NCS Medlem
            • December 2012
            • 95

Precis som jacek tycker jag det var fantastiskt och kommer åka tillbaks fler gånger.
            Nu den första tiden lär det vara mycket folk och kö speciellt en storhelg en vecka efter
            invigningen. Ett tips för Malwi intresserade är och kombinera besöket med och titta förbi
            Tims affär http://www.malawi-amager.dk/ som ligger i krokarna..
            http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Midsommardagens utflykt gick till Den Blå Planet vid Kastrup i andra änden på Öresundsbron. Här kommer lite bilder först och sen en liten recension.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4198-5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 811,5 KB
ID: 685897Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4193-2.jpg
Storlek: 714,4 KB
ID: 685898Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4189-1.jpg
Storlek: 842,2 KB
ID: 685899Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4210-11.jpg
Storlek: 803,2 KB
ID: 685900Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4207-10.jpg
Storlek: 824,8 KB
ID: 685901Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4202-6.jpg
Storlek: 764,0 KB
ID: 685902Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4225-18.jpg
Storlek: 775,1 KB
ID: 685903Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4217-14.jpg
Storlek: 749,9 KB
ID: 685904Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4221-16.jpg
Storlek: 729,3 KB
ID: 685905

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Fler foton:

Namn: IMG_4227-20.jpg
Storlek: 723,6 KB
ID: 685906Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4228-21.jpg
Storlek: 728,0 KB
ID: 685907Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4230-23.jpg
Storlek: 709,7 KB
ID: 685908Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4234-25.jpg
Storlek: 693,9 KB
ID: 685909Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4231-24.jpg
Storlek: 696,2 KB
ID: 685910Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4236-26.jpg
Storlek: 724,9 KB
ID: 685911Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4238-27.jpg
Storlek: 724,6 KB
ID: 685912Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4266-32.jpg
Storlek: 616,6 KB
ID: 685913Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4256-31.jpg
Storlek: 766,8 KB
ID: 685914

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Kul med bläckfisk
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Här är lite foton på några av havets invånare:

Namn: IMG_4326-46.jpg
Storlek: 807,7 KB
ID: 685923Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4283-37.jpg
Storlek: 848,9 KB
ID: 685915Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4279-36.jpg
Storlek: 694,0 KB
ID: 685916Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4278-35.jpg
Storlek: 795,5 KB
ID: 685917Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4296-40.jpg
Storlek: 690,3 KB
ID: 685918Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4293-39.jpg
Storlek: 773,3 KB
ID: 685919Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4287-38.jpg
Storlek: 851,2 KB
ID: 685920Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4343-48.jpg
Storlek: 690,2 KB
ID: 685921Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4337-47.jpg
Storlek: 751,2 KB
ID: 685922

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Cool "firre", om det nu är det, på bland annat sista bilden.

///David

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Flera av er har redan varit där men här kommer en snabbrecension:
                        Antalet parkeringsplatser verkar underdimensionerat. Hela stället verkar underdimensionerat faktiskt.
                        Vanlig lördag i Danmark idag och när vi anlände vid 12 var det max 10-15 minuter kö i entrén - vi hade inte förköpt biljetter på nätet eftersom det systemet hade lagt av idag.
                        Restaurangen är mer design än funktion, men det gick väldigt snabbt med kassakön och att få käket. Platser lyckades vi hitta ganska snabbt också.
                        Bäst tyckte jag Amazonasavdelningen var . Skalarakvariet var dock tömt och under rekonstruktion . Den stora oceanbassängen med hajar, rockor etc var också maffig. Bläckfisk är ju också en favorit. Elektrisk ål och Australisk lungfisk är ju intressanta. Gillar även bräckvattenskaret med Sprutfisk, Argus och Fyrögon - det är något jag skulle vilja sätta upp hemma! Kul också med krokodilen i Tanganyikatanken. Fanns säkert en del annat läckert som jag glömt för ögonblicket.
                        Sämst? Gäddan såg inte frisk ut där han låg blek på botten... Annars var väl det sämsta just det där med underdimensioneringen - hur tänkte man där? Trångt med alla barnvagnar i gångarna för att inte snacka om restaurangen... Danskar är väldigt designinriktade generellt, kanske mer än vi svenskar, och det tycker jag har fått för stor betydelse vid skapandet av den här byggnaden. Det är ju en vacker idé med att bygga huset som en vattenvirvel men allt hade behövt vara mycket större! Större kar, större bassänger, större gångar, större restaurang, större parkeringsplatser - större ALLT! Man har missbedömt det hela något...
                        Helhetsintrycket är trevligt för en fisknörd men inte så imponerande för besökare som varit runt en del i världen på liknande platser . Man förväntade sig lite mera wow-känsla tror jag.
                        Mina Frontosor hemma var finare än deras, men det är ju som det ska det!

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Kan du inte skriva en recension för Ciklidbladet om inte Wilhelm redan fått någon till att göra det.

///David

Kommentar

• Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • June 2008
                            • 1882

Ursprungligen postat av DaRe
                            Kan du inte skriva en recension för Ciklidbladet om inte Wilhelm redan fått någon till att göra det.
                            Jovisst, om så önskas är det bara för Wilhelm att skicka ett pm.

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Finns redan en artkel som "Hommel" (Danmark) har skrivit. Men den fick utgå pga platsbrist. kommer i trean!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Finns redan en artkel som "Hommel" (Danmark) har skrivit. Men den fick utgå pga platsbrist. kommer i trean!
                                Aha, det var det danska bidraget som fick utgå som du skrev om i senaste CB.
                                Som av en händelse ska jag hälsa på Hommel i morgon...

Kaj

Kommentar

Arbetssätt...