Behöver lite tips och råd inför bygge av heltäckande lysrörsarmatur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • January 2013
    • 186

    Behöver lite tips och råd inför bygge av heltäckande lysrörsarmatur.

    Hej


    Byggde en ganska så bra och fin heltäckande ljusramp till vårat 300L akvarium. Men snabbt blev vi varse om hur tungt det blir att lyfta av hela rampen när man måste klippa växter å annat underhåll. Har tröttnat på det nu. Väger en del med MDF
    Den byggdes med 10mm MDF samt T8 lysrör.

    Nu skall den göras om helt med lite mer ljus och med T5 rör istället. Det blir 4x54W T5. Har precis fått hem alla delarna jag behöver så nu skall jag bara bestämma mig hur det skall bli denna gången.

    Första tanken var att ha ballastrarna i en liten låda under akvariet men det blir för långa kablar etc så det går inte längre.
    Vill ju gärna att det blir snyggt också när man ändå håller på.

    Tänke så här:

    Först göra en ram som skall vila på akvariesidorna/glaset. Sedan fäster jag lagom höga kanter runtom ramen. Detta gör ju att ljusrampen blir heltäckande å snyggt.
    Ovansidan blir 2 delad. Bakre delen blir ca 60mm bred och fästes. Den andra delen blir ca 440mm bred och fästes i den andra 60mm skivan med pianogångjärn eller dyligt. Nu har vi en stor lucka som kan öppnas å stängas.

    Baksidan får fräsas ut en del för att få luftgenomströmning så det blir luftombyte inne i akvariet

    Iom att lysrörshållarna skruvas i locket så går ju kablar å skruvar på ovansidan. Dem är nu synliga vilket inte är bra å snyggt.
    Alternativet är att använda en överhandsfräs och fräsa ut ett 2mm djupt spår där kablarna får ligga och sedan silikona/limma över. Nu är kablarna dolda. Likadant med skruvarna, försänka å måla över.
    Ballasten får kanske sitta inne i en liten låda på den 60mm breda skivan som sitter i bakkant och kablarna får gå bakåt över pianogångjärnet in i den lilla lådan.
    Känns relativt enkelt men, det blir ju inte snyggt med en liten låda i bakkant av akvariet... Är det något som ni hade stört er på?
    Eller har ni några andra enkla å bra lösningar åt mig? Rampen/locket måste vara så lätt som möjligt, vill inte belasta glaset för mycket samt att man inte skall behöva kämpa för att kunna öppna locket

    Behöver lite tips å idéer från er.
    Det är förresten 2st 2x54W T5 ballastrar som skall gömmas undan och alla kablarna


    Tack på förhand.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Jag själv kämpar lite med denna fråga och jag har inte kommit fram till något enkelt sätt eller ens komplicerat sätt att få till en heltäckande armatur som är lätt eller öppningsbar så man kommer åt att rengöra osv.

    Jag tycker den lösning du talar om verkar vara mycket vettig och kan mycket väl vara mycket väl värt att gå vidare med.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Jag vet hur det är med värdelösa ramper, har provat att bygga några själv Man måste kunna öppna enkelt och komma åt det vardagliga men man får nog räkna med att plocka av den om man ska fånga fisk.

      Burken är 60 cm djup?

      Jag hade gjort så här:
      1. Byggt en sarg efter akvariumets mått där sargen är öppen mot framrutan. Alltså tre delar, sidor och baksida. Jag skulle (beroende på hur högt akvariumet är) ha byggt 25-30 cm hög ramp. Denna sarg byggs i formplywood och vilar mot akvariumets kanter. Lägg en gummilist i underkant, en sån som man har för att täta fönster, den fäster enkelt då den har tejp på undersidan. Fäst listen i rampen, inte i akvariumet.

      2. Hitta lämpligt (snyggt) skivmaterial och klä formplywoodsargen med. Lock och sidor. Sidorna ska gå ner för att täcka vattenytan, framåt sätts en list för att täcka vattenytan.

      3. Köp glidskenor av plast eller alu. Dessa sätts i akvariumet (och täcks där av listen) och lådans överdel (där du också sätter list). Detta blir din öppningslucka. Som luckor kan du använda 4 mm plywood, glas eller akrylplast.

      Belysningen bygger du in i lådan. Öppna hål i bakstycket så att luften kan cirkulera.

      Ska du köra utan täckglas skulle jag sätta in fläktar för att få bättre cirkulation.

      Bifogar några bilder från mina byggen, svårt att förklara allt i text utan att skriva en uppsats Det kanske kan förklara lite mer hur jag menar trots att det är en helt annan lösning.

      På 1:a bilden är inte luckorna målade än, det är dom nu
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Erik Österlund; 03 April 2013, 08:39.

      Kommentar

      Arbetssätt...